• Katten8

Inte medbjuden till ex

Scenario:

Ett ex har fest, fyller jämt. Relationerna är goda. Paret bor inte ihop och har träffats +1 år. 

Bara den ena i paret blir bjuden med hänvisning att det inte finns plats. Inga respektive blir bjudna, men senare framkommer att festhållaren var ganska säker på att inga respektive skulle komma förutom denna som det handlar om. 

Den som blir bjuden i paret tycker att den andra reagerar för starkt. Den som inte är bjuden känner att det är direkt riktat mot sig och är sur. Den som inte är bjuden är mest sur över partners reaktion som är "det finns ingen plats" Och "jag så att jag tyckte hon skulle bjuda båda"

Kan ni snälla berätta era spontana tankar och reaktioner här? 

• Svar på tråden Inte medbjuden till ex
  • Mortiscia80

Det var inte riktat personligt mot dig eftersom inga andra respektive var bjudna heller. Exet ville tydligen ha en mindre fest eller bara med sina egna vänner och inga respektive och det kanske var så att det skulle ha blivit för många annars. Oavsett så måste man faktiskt acceptera exets önskan om hur hon vill ha sin fest. Så ja ts, du reagerade för hårt. Sedan behöver man kanske inte bli så besviken över att inte bli bjuden till ett ex heller, ni hinner säkert träffas andra gånger. 

• Magical

Du skriver att ni är särbo. Då kan man inte alltid räkna med att alltid behandlas som "paret". 
    Nu var premisserna också andra än att det skulle bjudas par - det skulle inte bjudas par alls, om jag förstår dig rätt? 

Så ja, du överdriver utifrån de premisserna. Svälj förtreten, låt inte detta bli split mellan dig och partnern. 

Jag gissar att du hade hoppats att din partner skulle tacka nej till att gå dit? Det är förstås ett alternativ, men ni är särbo så då har man en hel del egen tid. Hade ni bott ihop, då hade jag tyckt ni borde bli inbjudna som par, samt att din partner möjligen hade avböjd inbjudan om inte båda blev bjudna. 

• Katten8

Tack för input, känner att jag har fastnat lite i all min kränkthet... 
    Tilläggas kan att vi är särbo, men planen på bröllop finns men att vi fortfarande kommer att vara just särbos. 
    Jag hade hoppats på en reaktion från min partner som hade visat att det inte bara är jag som tycker att det är konstigt... Sen får ju en person bjuda vem den vill på sin fest men jag saknar som sagt reaktionen

• EnAnonumius
    Katten8 skrev 2023-04-13 08:18:11 följande:

Tilläggas kan att vi är särbo, men planen på bröllop finns men att vi fortfarande kommer att vara just särbos. 
    Jag hade hoppats på en reaktion från min partner som hade visat att det inte bara är jag som tycker att det är konstigt... Sen får ju en person bjuda vem den vill på sin fest men jag saknar som sagt reaktionen

Inga respektive var ju bjudna på EXets fest bland de som var bjudna, det skrev du i din TS.
    Så på vilket sätt var det kränkande emot dig?

Och hur anser du att din särbo skall reagera, för din räkning, när han vet att "inga respektive" är bjudna på EXets fest, bland dem hon har bjudit.

Tycker du tänker, reagera och tänker konstigt.
    Det är ju knappast riktat till dig personligen, när det aldrig var riktat mot dig alls som person med "inga respektive".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2023-04-13 08:57:48 följande:
    Inga respektive var ju bjudna på EXets fest bland de som var bjudna, det skrev du i din TS.
    Så på vilket sätt var det kränkande emot dig?

Och hur anser du att din särbo skall reagera, för din räkning, när han vet att "inga respektive" är bjudna på EXets fest, bland dem hon har bjudit.

Tycker du tänker, reagera och tänker konstigt.
    Det är ju knappast riktat till dig personligen, när det aldrig var riktat mot dig alls som person med "inga respektive".
    *Tycker du tänker, reagera och resonerar konstigt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Katten8

Tack för input, vet som sagt inte riktigt vad jag tycker. Inga respektive är inbjudna, men som jag skrev så framkom det att den enda respektive som med all säkerhet hade kommit var just jag.. Därför känns det personligt. Hon uttryckte själv att vännernas respektive inte kommer på tillställningar

• Mortiscia80
    Katten8 skrev 2023-04-13 08:18:11 följande:

Jag tycker han verkar stöttande i sina kommentarer men att han inte reagerar starkare är faktiskt bara sunt och normalt.
  • Mortiscia80
    Katten8 skrev 2023-04-13 09:35:30 följande:

Tack för input, vet som sagt inte riktigt vad jag tycker. Inga respektive är inbjudna, men som jag skrev så framkom det att den enda respektive som med all säkerhet hade kommit var just jag.. Därför känns det personligt. Hon uttryckte själv att vännernas respektive inte kommer på tillställningar

Det kan ju vara så att hon tycker att du är jobbig, särskilt om du reagerar så här. Om hon inte vill ha vännernas respektive på tillställningar är det dessutom hennes val, men det verkar du iaf ha accepterat.
Svar på tråden Inte medbjuden till ex