Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.
Usch, jag blir så less på min mans hantering av sjuka barn. När han är hemma med sjuka barn, får de inte vila ordentligt. Idag är ena barnet febrigt. Pappan är hemma. Han tog då med sig det sjuka barnet ut på promenad i solen. De stannade och fikade på ett café och sen för lek i lekpark och var sammanlagt ute i över en timme. När de sen kom hem, är febern mycket högre och barnet mycket tröttare. Förra gången detta barn var sjukt tillsammans med pappa, fick hen följa med till pappans jobb. När de åkte hade han precis 38 grader. När de väl kom hem, var febern åter betydligt högre och barnet var rejält sänkt.
Det går så klart inte att säga hur det påverkar förloppet. Visst hade barnet kunnat bli sjukare också hemma, men då får det i alla fall möjlighet att vila.
Det är inte så att jag låser fast barnen i soffan när jag är hemma med dem heller. Men jag nöjer mig med en glass på uteplatsen, lite lek där ute eller möjligen en mycket kort promenad. Barnet får fortfarande plats i vagnen, och kan få följa med i vagn om hen orkar och jag vill ta en längre promenad.
För mig är det helt orimligt att sjuka barn dels ska vistas bland friska människor, men också att sjuka barn inte får möjligheten att vila ordentligt. Det är i min värld inte vilsamt att vara på ett stimmigt kontor, eller på ett café.
Vi är oense om hur mycket aktivitet som är okej för ett sjukt barn. Min man hälsar att om det ska vara på mitt vis, får jag ta all vab, annars får han göra som han vill. Men är det verkligen en rimlig aktivitet för ett febrigt barn?