• Fjäril kär

Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.

Jag är av åsikten att ett sjukt barn stannar hemma. Annars är det skola/förskola som gäller.  Frisk luft dör man inte av men det är en kort stund som gäller. Undviker allt som kan påverka barnet negativt ur hälsosynpunkt som lek och aktiviteter överlag som tröttar ut och förvärrar symptom. 

Kan man följa med på jobbet kan man gå i skolan... Ish.... 

Så har jag gjort med alla mina barn. 

VAB är samma sak som att sjukskriva sig själv och är inte en ledig veckodag. 

• Fjäril kär

Hur är det med kommunikationen er föräldrar emellan? Samt hur konsekventa är ni båda vad gäller barns sjukdom?

Det låter egentligen som att ni kanske inte riktigt har koll på läget. Är man hemma med pigga men snoriga barn blir det ju annan agenda för dagen än om nån har feber och behöver vila. 

Ni behöver enas om hur ni gör med sjuka barn oavsett hur sjuk dom är. Kan vara svårt att få grepp om läget om barnet var snorig med feber förra veckan men nu är det bara snorigt. Din man såg att ni var på stan med ett hostig barn och reagerar kanske inte ens över att denna gången är barnet mycket sjukare och behöver vara hemma?

Även om barnet är "pigg" så är det ju ändå hemma av en anledning och för mig känns det lite hattigt och konstigt att använda VAB för ärenden på stan och heldag i lekparken etc. Därför behöver ni prata igenom hur ni faktiskt gör vid sjuka barn. 

Svar på tråden Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.