Inlägg från: Anonym (Hönsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hönsmamma)

Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.

Usch, jag blir så less på min mans hantering av sjuka barn. När han är hemma med sjuka barn, får de inte vila ordentligt. Idag är ena barnet febrigt. Pappan är hemma. Han tog då med sig det sjuka barnet ut på promenad i solen. De stannade och fikade på ett café och sen för lek i lekpark och var sammanlagt ute i över en timme. När de sen kom hem, är febern mycket högre och barnet mycket tröttare. Förra gången detta barn var sjukt tillsammans med pappa, fick hen följa med till pappans jobb. När de åkte hade han precis 38 grader. När de väl kom hem, var febern åter betydligt högre och barnet var rejält sänkt. 

Det går så klart inte att säga hur det påverkar förloppet. Visst hade barnet kunnat bli sjukare också hemma, men då får det i alla fall möjlighet att vila. 

Det är inte så att jag låser fast barnen i soffan när jag är hemma med dem heller. Men jag nöjer mig med en glass på uteplatsen, lite lek där ute eller möjligen en mycket kort promenad. Barnet får fortfarande plats i vagnen, och kan få följa med i vagn om hen orkar och jag vill ta en längre promenad.

För mig är det helt orimligt att sjuka barn dels ska vistas bland friska människor, men också att sjuka barn inte får möjligheten att vila ordentligt. Det är i min värld inte vilsamt att vara på ett stimmigt kontor, eller på ett café. 

Vi är oense om hur mycket aktivitet som är okej för ett sjukt barn. Min man hälsar att om det ska vara på mitt vis, får jag ta all vab, annars får han göra som han vill. Men är det verkligen en rimlig aktivitet för ett febrigt barn?

• Svar på tråden Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.
  • Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-04-11 12:47:46 följande:
    Får inte barnet vila när det kommer hem? Jag tänker att pappan ser väl om barnet orkar leka eller inte. 
    Då får jag ta över och då får barnet absolut vila. Men saken är att då är barnet alltid sjukare än innan. När jag hemma, ser jag inte alls det mönstret över dagen. 
  • Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Abc) skrev 2023-04-11 12:49:56 följande:

Du har rätt och din man har fel. Han vabbar ju knappast utan antingen tar han en ledig dag och går på cafe eller så jobbar han och barnet är där (helt galet, grattis kollegorna med som blir sjuka pga honom).

Din nivå låter rimlig. Att vara ute när ork tillåter för lugna aktiviteter och frisk luft tycker jag låter bra, följt av mer vila hemma. 

Är man sjuk ska man vila, och få frisk luft när man orkar. Inte lajva semester.

Nej, han låter sina intressen styra. Han gillar att fika. Då gör de det. Den där sista dagen hemma är en annan sak. Då kan vi absolut leka mer och göra en liten utflykt. Men inte första feberdagen (som idag till exempel).
  • Anonym (Hönsmamma)
    Jemp skrev 2023-04-11 12:53:54 följande:

Nu tycker jag det är respektlöst att ta med sjuka barn till både jobb och café, men gällande promenader får dagsformen avgöra. Lek på tomten med dig eller parken med pappa kanske inte skiljer sig så mycket åt? 

Lek på tomten innebär att vi kan gå in när som helst. Lek i lekpark innebär att det är nästan en kilometers promenad för att komma hem. Det är inga problem i vanliga fall, men när man är febrig och sjuka och redan rört på sig, blir det kanske lite mycket. 
  • Anonym (Hönsmamma)
    Fjäril kär skrev 2023-04-11 12:54:01 följande:

Jag är av åsikten att ett sjukt barn stannar hemma. Annars är det skola/förskola som gäller.  Frisk luft dör man inte av men det är en kort stund som gäller. Undviker allt som kan påverka barnet negativt ur hälsosynpunkt som lek och aktiviteter överlag som tröttar ut och förvärrar symptom. 

Kan man följa med på jobbet kan man gå i skolan... Ish.... 

Så har jag gjort med alla mina barn. 

VAB är samma sak som att sjukskriva sig själv och är inte en ledig veckodag. 

Det här är ju ett pandemibarn som fått stanna hemma en vecka för lite nästäppa, lätt rinnsnuva eller tre hostattacker på en timme, så den regeln har inte applicerats så hårt här hemma... Men, har man feber eller är tydligt nedsatt, tycker jag absolut att man ska få vila. Frisk luft, absolut. Lite lek, absolut. Men inte på den här nivån. 

För skolbarnet är ju tröskeln högre. Hen kan gå med en lättare ögoninflammation, medan förskolebarnet är bannat från förskolan i flera dagar. DÅ kan vi absolut ta långpromenad, cykelutflykt eller ha långpicknick. Men då är barnet å andra sidan inte sjuk på det sättet. 
  • Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-04-11 13:37:12 följande:
    Så ni är båda hemma med barnet vid sjukdom? 
    Jag jobbar mestadels hemifrån och vi försöker dela på tiden, antingen genom halva dagar eller varannan dag. 
  • Anonym (Hönsmamma)
    Fjäril kär skrev 2023-04-11 16:04:37 följande:

Hur är det med kommunikationen er föräldrar emellan? Samt hur konsekventa är ni båda vad gäller barns sjukdom?

Det låter egentligen som att ni kanske inte riktigt har koll på läget. Är man hemma med pigga men snoriga barn blir det ju annan agenda för dagen än om nån har feber och behöver vila. 

Ni behöver enas om hur ni gör med sjuka barn oavsett hur sjuk dom är. Kan vara svårt att få grepp om läget om barnet var snorig med feber förra veckan men nu är det bara snorigt. Din man såg att ni var på stan med ett hostig barn och reagerar kanske inte ens över att denna gången är barnet mycket sjukare och behöver vara hemma?

Även om barnet är "pigg" så är det ju ändå hemma av en anledning och för mig känns det lite hattigt och konstigt att använda VAB för ärenden på stan och heldag i lekparken etc. Därför behöver ni prata igenom hur ni faktiskt gör vid sjuka barn. 

Förlåt, men hur menar du att VI inte har koll på läget? 
Svar på tråden Rimlig aktivitetsnivå för febrigt barn? Oense hemma.