-
Hej alla!Jag vet att man inte skaffar barn för att få bättre sömn men vill ändå fråga er om tips och råd.Jag har en son på 15 månader som sover som en riktig kratta. Han somnar ungefär 19 varje kväll och sen är det mer eller mindre vaket mellan 23-04 (vaket som i gråt, böka runt, orolig, mer gråt osv). Vi går upp 06.15. Han sover på förskolan vid kl. 12 mellan 45 min - 1,5 timme varje dag och lika så när han är ledig. Han äter bra och får välling innan han somnar samt vid ett tillfälle på natten. Han sover emellan oss. Vi byter blöja varje natt. Svalt rum. Osv. Rutinerna är ungefär detsamma varje dag och natt.Har ni några tips på vad vi kan göra för att han ska sova mer/bättre? Håller verkligen på att tappa det helt. Han har inte sovit en hel natt sen han föddes.Tack.
-
Svar på tråden Barn 15 månader sover uselt, tips?
-
Fem barn, alla rätt olika och därför olika "jobbiga" på nätterna, men aldrig att jag skulle ha gått upp och fixat vällingflaskor och bytt blöjor på natten (annat än på en bebis som är så nykläckt att den fortfarande bajsar nattetid, men det brukar bara vara de första 2-3 månaderna). Det är ju som att be om vakentid på natten.
Lite andra funderingar: Hur ser det ut med skärmar? Barn under 2 år ska ju helst inte ha någon skärmtid alls, av vettiga anledningar, så har ni skärmtid för barnet så hade jag testat att ta bort det helt och hållet. Vad gör ni innan läggdags? Du säger att ni har samma rutiner, vad mer exakt är rutinerna? Bör något tas bort eller ändras? Läggas till? Vad har ni redan testat? Exempelvis är ju bad en sådan där grej som vissa barn blir lugna och sömniga av - toppen inför läggdags! ...medan andra barn blir uppjagade av bad, och då bör man inte ha bad i läggningsrutinen. Samma med böcker. Vad kan ni försöka ändra på?
Var sover ni? Var sover barnet? Samsovning? Egen säng bredvid er? Egen säng i eget rum? Vad? Kan detta ändras på kanske? -
fjanten skrev 2023-04-11 08:53:51 följande:
Fem barn, alla rätt olika och därför olika "jobbiga" på nätterna, men aldrig att jag skulle ha gått upp och fixat vällingflaskor och bytt blöjor på natten (annat än på en bebis som är så nykläckt att den fortfarande bajsar nattetid, men det brukar bara vara de första 2-3 månaderna). Det är ju som att be om vakentid på natten.
Lite andra funderingar: Hur ser det ut med skärmar? Barn under 2 år ska ju helst inte ha någon skärmtid alls, av vettiga anledningar, så har ni skärmtid för barnet så hade jag testat att ta bort det helt och hållet. Vad gör ni innan läggdags? Du säger att ni har samma rutiner, vad mer exakt är rutinerna? Bör något tas bort eller ändras? Läggas till? Vad har ni redan testat? Exempelvis är ju bad en sådan där grej som vissa barn blir lugna och sömniga av - toppen inför läggdags! ...medan andra barn blir uppjagade av bad, och då bör man inte ha bad i läggningsrutinen. Samma med böcker. Vad kan ni försöka ändra på?
Var sover ni? Var sover barnet? Samsovning? Egen säng bredvid er? Egen säng i eget rum? Vad? Kan detta ändras på kanske?
Fast vad gör du om barnet kissar på sig utan blöjbytet? Bara för att dina 5 betedde sig på sina vis kanske TS barn beter sig på ett 6e vis. Inte konstigt.
TS: Barn är individer och olika. Vi hade ungefär samma sits som ni vid 15 mån, sen vips förändrades det nästan över natten. Nu är det i princip aldrig blöjbyten nattetid längre någon månad senare. Det kan vara lite stök ibland men oftast är det bara att barnet vill ligga närmre eller gnyr i sömnen, vilket lägger sig om man pratar lugnt någon sekund. Nattsömnen förbättrades dramatiskt runt den här tiden för oss iaf, så har ni samma läge kan det ju vara en fråga om att hålla ut med.
-
Hade ett blöjfritt barn kissat i sängen hade sängkläder och pyjamas bytts. Att TS barn på närmare halvåret behöver blöjbyte på natten beror gissningsvis på: fel blöjor eller (mer troligt) flaskorna.vissli skrev 2023-04-11 09:01:49 följande:
Fast vad gör du om barnet kissar på sig utan blöjbytet? Bara för att dina 5 betedde sig på sina vis kanske TS barn beter sig på ett 6e vis. Inte konstigt.
TS: Barn är individer och olika. Vi hade ungefär samma sits som ni vid 15 mån, sen vips förändrades det nästan över natten. Nu är det i princip aldrig blöjbyten nattetid längre någon månad senare. Det kan vara lite stök ibland men oftast är det bara att barnet vill ligga närmre eller gnyr i sömnen, vilket lägger sig om man pratar lugnt någon sekund. Nattsömnen förbättrades dramatiskt runt den här tiden för oss iaf, så har ni samma läge kan det ju vara en fråga om att hålla ut med.
-
Mja. Vi hade alltså samma sits som TS en tid. Vi bytte vare sig blöjmodell eller mängd kvällsvälling men från en natt till nästa upphörde behovet av nattbyte av blöja helt.fjanten skrev 2023-04-11 09:06:20 följande:Hade ett blöjfritt barn kissat i sängen hade sängkläder och pyjamas bytts. Att TS barn på närmare halvåret behöver blöjbyte på natten beror gissningsvis på: fel blöjor eller (mer troligt) flaskorna.
-
Noterat - i TS fall kan ändringar behövas 👍vissli skrev 2023-04-11 09:13:32 följande:Mja. Vi hade alltså samma sits som TS en tid. Vi bytte vare sig blöjmodell eller mängd kvällsvälling men från en natt till nästa upphörde behovet av nattbyte av blöja helt.
-
Eller inte, om det bara är en tidsfråga som för oss.fjanten skrev 2023-04-11 10:03:56 följande:Noterat - i TS fall kan ändringar behövas 👍
-
Jag har också flera barn med olika sömnmönster nattetid och har aldrig hållit på med så mycket "aktiviteter" nattetid från vår sida - alltså, absolut inte vällingflaskor och blöjbyten mitt i natten på en i den åldern. Som gjort för att skapa för lätt/orolig sömn hos barnet. Hade slutat med det på stört. Så hade jag börjat erbjuda en tallrik gröt snarare än en vällingflaska på kvällen också, för att komma ifrån flaskmyset. Jag skulle gissa att boven i dramat är just dessa "störmoment" nattetid som skapat mönstret hos barnet.
-
Hej igen!
Blöjbyterna är såklart för att blöjan är helt full och ofta
läckt igenom. Eventuellt av all välling då. Går inte upp och gör välling heller utan har en vid sidan av sängen (han kan dricka både varm och kall). btw testat olika blöjor. Vi byter i sängen, går snabbt och är inte ett stort problem i jämförelse.
Ingen skärmtid. Nyhetsmorgon etc kan ju stå på ibland men han är inte intresserad.
kvällsruriner är middag, dusch, lite lek (han kan inte sitta still och mysa), blöjbyte, tandborstning, sång och välling.
Han är inte intresserad av att ligga och lyssna på läsning ännu. Han sover mellan mig och min sambo (pappa).
Tack igen! -
Skulle skippa sista vällingen samt sluta ge välling mitt i natten. Gissningsvis kommer sömnen vara bättre på någon vecka när barnet ställt om.FLUEMRO skrev 2023-04-11 11:01:19 följande:
Hej igen!
läckt igenom. Eventuellt av all välling då. Går inte upp och gör välling heller utan har en vid sidan av sängen (han kan dricka både varm och kall). btw testat olika blöjor. Vi byter i sängen, går snabbt och är inte ett stort problem i jämförelse.
Ingen skärmtid. Nyhetsmorgon etc kan ju stå på ibland men han är inte intresserad.
kvällsruriner är middag, dusch, lite lek (han kan inte sitta still och mysa), blöjbyte, tandborstning, sång och välling.
Han är inte intresserad av att ligga och lyssna på läsning ännu. Han sover mellan mig och min sambo (pappa).
Tack igen!
-
Som sagt, jag kunde skrivit det här själv för någon månad sen. Sen bara slutade det läcka igenom trots samma mängd välling.FLUEMRO skrev 2023-04-11 11:01:19 följande:
Hej igen!
Tack igen!
Att ge gröt innan hade inte funkat för oss då det just är lugnet med flaskan i sig som fått barnet att slappna av. -
Som tidigare skrivit tror jag också på mindre välling eller gröt på kvällen samt skippat blöjbyte och välling på natten så kanske det hjälper efter en tid. Tror att välling på natten är ett stort misstag och att det finns stor risk att det stör nattsömnen. Vår son i samma ålder vaknar också några timmar på natten och bökar omkring men det händer bara några gånger per månad så det är inte hela världen. Min man tänkte ge honom välling vid något av dessa tillfällen men som tur var fick jag stopp på det. Dålig ide.
-
Kan också tillägga att för oss slutade vällingbehovet nattetid av sig själv samtidigt som blöjbytesbehovet. När barnet inte vaknade så tydligt som av ett blöjbyte blev heller ingen välling nödvändig, lättare uppvak funkade ett par lugna ord och en hand på ryggen för.
Vi ändrade inget mer än att tiden gick, och så en dag insåg vi att vi inte hade bytt blöja eller givit flaska på natten på nästan en vecka. Kvällsvällingen har vi dock behållt då det fungerar som nedvarvning här, på ett sätt som absolut inget annat gjort.
-
Meddelande borttaget
-
Blöjbyte är som sagt när blöjan är maxad/läckt igenom, hade själv inte velat sova med blött kiss i flera timmar. och vi byter i sängen, går självklart inte upp och gör det till en aktivitet.
-
Hej!
Samtliga av mina barn har haft problem med både polyper och trånga hörselgångar. Alla har sovit riktigt illa fram tills dom fått rör inopererade i öronen. Min yngsta är 8-månader och ska in för operation om två veckor. Det är inget sådant som spökar? -
Vi har kollat öronen med jämna mellanrum men kanske värt att kika igen såklart.
-
Hade samma problem med min nu 22 månaders. han kan fortfarande sova dåligt ibland på nätterna såklart. kommer i perioder och oftast när det varit mycket på dagen.
Ser att din är 15 månader vilket bör innebära att förskolan är ganska ny och det kan ju vara en anledning till försämrad sömn. Det är många intryck på förskolan.
Har aldrig behövt byta blöja mitt i natten men däremot har han periodvis velat ha välling. Förmodligen mer som en trygghet än att han är hungrig. Fick som tips från BVC att erbjuda vatten istället, fungerade dock inte men kanske för er? Sen sa sköterskan också att det är inte hela världen att ge välling på natten om det är det som behövs för att han ska somna om och att det kommer att ge sig med tiden. Det är bättre att få sova den tid det går. Både för barn och föräldrar :). Och BVC hade för övrigt rätt. En dag bara slutade han med att vakna och vilja ha välling. Jag kunde få honom att somna om utan och numera räcker det med att jag lägger armen om honom eller puttar in nappen så somnar han om.
Snurrar på sig och vaknar till lite och gråter ibland gör han fortfarande men det gör vi ju alla. Vi gråter förhoppningsvis inte men man har ju olika sömnfaser som man går in och ur under natten. Det blir såklart tydligare när man samsover och som förälder reagerar man tyvärr på minsta ljud och rörelse. -
Har ni testat att ha barnet i egen säng? Att lägga lite senare? Att justera middagssovningen? Höja huvudändan på sängen?
-
Vi ger varken flaska eller byter blöja på natten, men det blev klart bättre sömn när hon började sova i egen säng och sen eget rum.