-
Inte bara tilltryckt. Jag har blivit riktigt förbannad de gånger det har hänt, och ifrågasätter mer och mer hur pass "seriöst" detta diskussionsforum är egentligen, där man tycks ha "favoritmedlemmar" som alltid försvaras hur de än bär sig åt.Anonym (jadu) skrev 2023-04-13 20:09:19 följande:Ja, när jag sade ifrån till någon som betedde sig illa mot mig fick jag inlägget bortplockat, fastän jag bara kritiserat beteendet utan att använda några fula ord. Personen jag kritiserade fick dock inga påföljder alls. Man känner sig verkligen tilltryckt när man inte får ge svar på tal.
-
Nej, de som finner nöje i att tryck ner andra känner sig förmodligen själva utstötta eller har problem av olika slag, och då mår de bättre för stunden när de får triumfera över någon annans nederlag. Ganska tragiskt egentligen att vissa tycks få sina enda kickar av att försöka vara förmer än och mobba andra på diskussionsforum.Anonym (Deep down under) skrev 2023-04-13 20:30:50 följande:Ja det har man verkligen gjort. Och när man dessutom läser om vilka anmälningar som hörsammas och vilka som ignoreras så blir det smärtsamt uppenbart att familjelivs moderatorer inte har något intresse av god ton, utan snarare stödjer denna typ av föraktfullt beteende vi sett i denna och många andra trådar. Det man får försöka komma ihåg är att de som har behovet av att trycka till andra på ett internetforum är inga stabila individer och mår sällan särskilt bra i sina egna liv. De är i grunden sina egna värsta fiender.
-
Jag har anmält två uppenbara personanngrepp, men anmälningarna har nekats av FL.Anonym (Nej) skrev 2023-04-13 20:39:55 följande:Men anmäler du?
-
En sak med medlemmar på Familjeliv är också att åsikter och bedömningar spretar åt så olika håll. Man kan vid första intrycket döma en person efter vad denne skriver, och tänka att "Jaha, han/ hon är sådan" och placera in denne i ett fack. Sedan ser man en kommentar av samma person som får en att inse att personen faktiskt är lite mer nyanserad och att en kommentar inte behöver vara avgörande för personens inställning i andra frågor.Fröken Allvar skrev 2023-04-14 10:58:26 följande:"Såsom hon raljerar blir det ju omdiskuterat", jag måste referera tillbaka till Embla Twopointoh igen. Hon skrev någonstans att människor (läs Fröken Allvar i detta fallet) efter att ha sett hån i media tar efter. Jag raljerar gärna över de som raljerar över mig och min livssituation eller andras inte helt lätta liv att hantera, men det kan mycket väl vara så att jag är "klar" med att raljera här nu.
Familjeliv är litet har någon nämnt, och jag har intrycket av att det stämmer. Visst finns många konton som kommer och går, men trådarna med många visningar är undantagslöst trådar med starka konflikter. Jag är inte rädd för att ta konflikter för sådant jag tror är rätt, men visst, att vara raljant fungerar bara i vissa lägen.
Något som ändå gläder mig är att medlemmarna på Familjeliv inte ens bryr sig om vad folk på kultursidorna spyr ur sig när de tror att de gör samtidsanalys. Det är en lättnad att inse att de inte ens anses ha någon koll eller vara relevanta. Då kanske även jag kan släppa vad nån gammal anarkorejvare skapar för drömvärldar i pojkrumskriget mot s k "White Trash" i ohelig allians med före detta boknördar som försöker hitta uppsidan på flocken för att avfyra en mentalt begränsad salva från Gamla Enskede. (Den som fattar fattar, den som inte fattar är frisk).
-
Det har jag med bevittnat, KD uttrycker sig på ett visst sätt angående kvinnor och då tror de att alla som uttrycker sig på liknande sätt är KD. Som att de tror att han skulle vara ensam om att vara som han är på forumet. För övrigt har jag reagerat starkt på hur vissa gaddar ihop sig mot honom och bland annat därför skrev jag trådstarten.Anonym (Mx) skrev 2023-04-14 19:32:50 följande:Men det är nog svårare än man tror att veta vem personen är. Man tror sig veta, men det är långt ifrån säkert.
Jag har sett ett rejält gäng antydningar att kaffedraken ligger bakom så fort någon handlar om genus. Folk verkar tro att det inte finns fler som har liknande erfarenheter/åsikter angående genus och åldersskillnad. Det MÅSTE helt enkelt vara kaffedraken.
-
Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 08:47:41 följande:
Att ha andra åsikter är en sak, men när man tar till fula grepp som att medvetet missförstå och på ett långsökt sätt tillskriva andra åsikter som de inte uttryckt är en annan sak.
Vi kan ta ett påhittat exempel:
A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
B: Så du ser ner på dem som gillar andra färger? Det låter som om du är rasist eftersom du dömer folk efter färg.
A: Nej, var fick du det ifrån? Jag har inte uttalat mig om andras smak.
B: Nej, men det märks ändå att du har en nedlåtande syn på andra människor. Jag tycker synd om dem som har människor som tänker som du i sin närhet. Vad har de som har röda kläder på sig gjort dig?
A: Nu får du sluta med de här dumheterna. Det är så lågt så det finns inte att du kallar mig rasist bara för att jag skriver om min favoritfärg. Har du ingen som helst skam i kroppen?
B: Oavsett vad du påstår visar det du skriver vad du har för syn på andra. Det är egentligen för jävligt att jag måste tillbringa min tid med att diskutera med såna som dig och jag kommer att anmäla dina inlägg.
Det där känns igen. I början av denna tråd var det någon som menade att jag körde med "härskarteknik" bara för att jag bad en person läsa mitt inlägg mer noga. Jag har förstått att uttryck som "Du bör öva på din läsförståelse" kan användas som ett sätt att trycka ned, men så var det alltså inte i mitt fall. Jag ville bara bli förstådd utifrån det jag skrivit, men en person hävdade återkommande att det minsann var en ful härskarteknik. Jag drog mig ur diskussionen då jag antog att denne nog bara ville ha en anledning att träta.
Överhuvudtaget att medvetet misstolka och haka upp sig på en enda mening eller ett ord, kan ju vara en härskarteknik i sig, och ett försök att hindra diskussionen från att komma framåt, genom att endast fokusera på någon mening som en medlem skrivit.
Ditt exempel är ändå ganska typisk för hur många diskussioner på Familjeliv ser ut. -
Nu tog du ett extremt exempel i A. Men det är ett faktum att vissa får haspla ur sig vad som helst, och kommer undan med det (anmälningar hjälper inte), medan andra får 24h- 1 vecka bara för att de gett svar på tal eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteenden. FL måste börja modereras med rättvist, och använder någon benämningen som du skrev i första meningen i A, så anmäler nog de flesta normala.nihka skrev 2023-04-15 10:09:36 följande:Vi kan ta ett annat mindre påhittat exempel:
A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
B: Jag tycker mer eller mindre om alla regnbågens färger förutom brunt naturligtvis. Och gult. Gult är fult. Mest gillar jag vitt.
A: Din jävla kommunistfeministfitta som tror att du är bäst och hoppar på folk helt utan anledning. Kvinnor är falska och vill bara ha allt serverat. Jag får inte knulla bara för att jag vägrar vara lata kvinnors slav. Du är brain dead och nu blir jag förstås anmäld bara för att jag talar om vad jag tycker och du är lättkränkt. Såna som dig däremot med dina FL-adminkompisar har ju frikort och får vräka ur er vad som helst utan påföljd. Dina personangrepp får ändå stå kvar. Eftersom jag inte är pk blir jag hela tiden orättvist utkastad från diktaturforumet som håller äckliga troll som dig om ryggen.
B: Vilka påhopp och personangrepp? Citera gärna. Du har en nedlåtande syn på andra människor, främst kvinnor. Den som vill få till det med en kvinna behöver du tänka om. Kvinnor dras i regel inte till personer som ser ner på dem.
A: #$@!%
B: Den som inte vill att deras inlägg ska försvinna bör avhålla sig från personangrepp.
-
Det handlar om att alla medlemmars inlägg ska bedömas utifrån samma mall när det gäller regler. Det är inget som helst konstigt i det, utan en självklarhet. Och det är upp till oss medlemmar att se till att det blir så, då modsen måste ta våra synpunkter i beaktande.Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 11:39:28 följande:
Det kommer inte ändras på den punkten. Hur mycket samma fåtal samlas i trådar och känner sig kränkta. Det är naivt att fortsätta på samma vis och förvänta sig ett annat resultat och därefter skylla det på alla andra, och i förlängningen moderatorer.
Det kommer inte att förändras här. Klarar ni inte av det får ni söka er vidare. Det är så enkelt. Det är som att äta samma sak till lunch i fem år och alltid gnälla på den istället för att fixa något annat.
-
På ett diskussionsforum med många ämnen och många medlemmar så ska man tänka på att behandla andra som man själv vill bli behandlad, för att en något sånär trivsam stämning ska kunna bibehållas. Det är inte de känsliga som ska behöva ge vika för folk som inte klarar att visa normal respekt. Och förhåller det sig så måste man verka för att ändra på det.Freddie K skrev 2023-04-15 11:56:23 följande:
Det är ett hårt klimat här tidvis och klarar man inte av det så ska man nog inte vara här. Jag själv anses vara ovanligt känslig, men jag har lärt mig hur det funkar här. Jag kan bli förvånad när jag möter någon som är genuint snäll här, för det händer inte ofta. Just saying.
-
Jag och flera andra på forumet har varit med om samma sak, att vissa kan komma med rena personangrepp och en anmälan mot dessa har ingen verkan, medan det för andra räcker med att ge svar på tal eller påtala andra medlemmars felaktiga beteenden, för att åka på 24h. Det är inte konspirationsteoretiskt och jag föreslår att du läser tråden "Trött på Familjeliv" som postades för några dagar sedan så kan du se detta i svaren (även mod. deltar i tråden).nihka skrev 2023-04-15 10:49:22 följande:Au contraire var det ett relativt tamt och dessutom ett tämligen vanligt förekommande exempel. Sker ofta nattetid då personen kan gå full bärsärkagång tills modereringen vaknar för dagen, plockar bort skiten och kastar ut fanskapet.
Nej, det är inte alls ett faktum att "vissa får haspla ur sig vad som helst och kommer undan med det". Det är en konspirationsteoretisk tanke som vissa när som inte förmår hålla isär fakta, åsikter och personangrepp, eventuellt i kombination med bristande färdigheter att formulera en anmälan utifrån forumreglerna. Mina är sällan lägre än 3-5 ord. Personangrepp är inte allt man inte gillar att höra.