Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Fröken Allvar skrev 2023-04-17 07:04:32 följande:
    "du vill bara ha en ursäkt för att förminska, men genom att delvis linda in dina ord eller balansera på gränsen"

Det här tycker jag är en bra sammanfattning för vad som kunnat störa mig med en diskussionspart. 

Jag förstår också TS önskan om att berätta när hen lämnar en tråd hen skapat. Jag tycker inte att det är konstigt. Snarare känner jag mig tryggare av det. Då vet jag ju att TS inte kommer tillbaka. I flera trådar försvarade jag en TS som aldrig kom tillbaka. Det har fått mig att i efterhand tro att trådarna skapades just i syfte att få igång folk och sitta med armarna i kors någonstans och betrakta kaoset som uppstår.

Jag håller med. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Jag har lite svårt att hänga med då jag inte sitter klistrad framför datorn, men det pratas mycket om härskartekniker och det är jag emot. Kan man inte diskutera på ett civiliserat sätt så ska man inte diskutera alls!

• Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-17 12:56:54 följande:
    Är inte det lite som att säga att "fred på jorden och mat åt alla barnen"?
    Jag menar, alla fattar nog att det är så det borde vara men uppenbarligen är det ju inte alltid så och det som diskuterats i denna tråd är hur det kommer sig.

För om man skrapar lite på ytan på klyshor så ser man snabbt att det sällan är så enkelt.  Tex.

Vad är en civiliserad diskussion?

Vem avgör när det är civiliserat eller ej?

Om någon annan påstår att du inte beter dig civiliserat per automatik sant bara för att personen tycker så?

Är att inte hålla med andra per automatik detsamma som ociviliserat?

Är kritik och ifrågasättande per automatik ociviliserat?
    Du har en poäng. En civiliserad diskussion ur mina ögon sett är en diskussion där folk samtalar lugnt om något. Man behöver inte hålla med, men man behöver heller inte bli ohövlig. Många kanske inte skulle hålla med mig om det, men det tar jag. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 14:20:17 följande:
    Något jag tror går dig förbi ibland är att de som uppträder hövligt inte alltid är hövliga under ytan. 

Det finns många exempel på det om man är uppmärksam. Andra trollar. Trollkontona försvinner efter en tid, då vederbörande lekt av sig med just det kontot.

Det är ett annat sätt att vara losig på. Tänk att inte ha något bättre för sig än att trolla eller skratta åt när någon annan blir borttrollad? 
    Jo, så kan det vara. Jag känner ändå att jag har lite koll i alla fall, men visst jag kan ha svårt att till exempel uppfatta att någon driver med mig eller så.
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 14:49:03 följande:
    I min tråd om kändisar misstänker jag starkt att jag blev ordentligt trollad av någon under flera veckor. Jag har inte sett till kontot någonstans på ett tag. Det var skickligt - och otroligt elakt - gjort i så fall. Jag har inte svårt att uppfatta att någon driver med mig längre, men jag har varit som du tidigare. Man hoppas ständigt på att folk ska vara lite bättre än de är. 
    Det är tråkigt att det blev så för dig. Jo, jag är väl lite naiv på det sättet. Jag vill gärna tro att folk är bättre än vad de är, även om jag innerst inne vet att så ofta inte är fallet.
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 14:54:56 följande:
    Jag tror att folk utnyttjar att man vill att de ska vara bättre än de är. Som någon skrev ovan, det är så man känner igen en riktig vän i verkligheten också. 

Ett tag funderade jag faktiskt över att börja trolla jag också, eftersom majoriteten av alla trådar är troll, och Familjeliv inte gör något åt det. Men det kändes bara för sorgligt, så jag avstod. 

Sedan du dök fram ur dimmorna har mitt Familjeliv känts lite lättare. Så även om jag skulle dra härifrån så har du gjort något viktigt och fint för en annan människa. 
    Jo, det tror jag med. Jag kan inte fatta hur manipulativa folk kan vara ibland!

Åh, tack, det var snällt sagt. Blir ju rörd nu. Skäms
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 15:00:28 följande:
    Ja, men jag med, alltså du fattar inte hur mycket känslor jag har gått igenom på grund av forumet.🤥 Men eftersom du är rätt transparent- om du skulle vara manipulativ någon gång är det nog helt oavsiktligt skulle jag tro - så sker själva sortin härifrån inte med en lika hård duns. Tack för det! 
    Jo, det är lätt att ta åt sig, men jag försöker i alla fall att inte göra det. Tack, det var fina ord! Jag hoppas inte att du tänker lämna. Det behövs fler personer som du här. Solig
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 15:10:41 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det behövs fler som jag här. Det är för det mesta fullständigt sjukt här, förutom i några få trådar, och jag kan inte göra något åt det, lika lite som någon annan. Såg nyss att folk känner sig mobbade i en tråd för nakenbilder. Jag läser inte tråden för nakenbilder, men jag läste i en tråd som klagade på alla trolltrådar att någon kände sig utmobbad i nakentråden. Så den destruktiva mentaliteten färgar allt verkar det som. 
    Jo, men någon frisk person, om man kan uttrycka det så, måste ju finnas här. Annars spårar stället ut mer än vad det har gjort. Det är sant att det pågår mycket mobbning här. Det tänker jag inte sticka under stolen med, men man kan ju bara göra sitt bästa för att inte bidra till det i alla fall.
  • Freddie K

Bara för att man har en diagnos så betyder inte det att man får vara elak mot andra. Jag har till exempel flera diagnoser. Jag skyller inte på de, men ibland kan jag ha svårt för vissa saker, men det kan väl folk utan diagnoser med ha? Just saying.

• Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 12:45:55 följande:
    Japp bete sig illa är inte unikt för människor med diagnoser en person med en diagnos kan ha betydligt bättre värderingar än en person utan, dock är det ju heller inte ovanligt att en diagnos leder till ett beteende som faller utanför normen.
    Dessutom är ju lång ifrån alla som har en diagnos medvetna om att de har den och fått den fastställd.
    Jo, så är det. Jag är i alla fall tacksam över mina diagnoser, hur konstigt det än låter.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?