• nihka

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:21:25 följande:
    I mitt fall handlar det oftast om att jag reagerar på när flera gaddar ihop sig mot en som är dålig på att försvara sig. Personen kanske faktiskt har något viktigt att förmedla, men misstolkas avsiktligt för att skribenten liknar en annan skribent de inte gillar. För att diskussionen ska bli mer nyanserad.
    Många tolkningar och antagande där.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:29:46 följande:
    Känslomässig argumentation är kutym i vår kultur, och det kan man se många exempel på på forum som detta, men ännu mer i olika Facebook-grupper, särskilt politiska sådana. Folk reagerar med ryggmärgen och hasplar ur sig grova saker utan att tänka två gånger innan de skriver.

En bra början är att försöka förstå bevekelsegrunderna för andras reaktioner. Vi har alla olika livshistoria, erfarenheter och referensramar. Själv har jag på senare tid försökt bli bättre på att förstå meningsmotståndares bevekelsegrunder. Det visar sig ofta att även folk som man kan tycka är "dumma i huvudet" i sin argumentation, har personliga skäl till varför de tycker och tänker som de gör. Man får skrapa lite på ytan och vara lite analyserande.
    Är den det? Vilken kultur syftar du på?

Så ska man eller ska man inte ta särskild hänsyn till att folk som säger "grova saker" har "personliga skäl" till det?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 23:25:03 följande:
    Det beror säkert i viss utsträckning på läraren, men mina barn har inte fått med sig denna kunskap från skolan. De pratade mest om hur man strukturerar en argumenterande text med fem paragrafer (eftersom det var det som skulle examineras på Nationella provet, som jag förstod det).

Jag har jobbat som lärare på universitetsnivå, och jag har därför personlig erfarenhet av att se att det är beklämmande många studenter som inte har med sig detta från gymnasiet, trots att de uppenbarligen har godkända betyg i de ämnena. Vissa kan knappt skriva begriplig svenska (även de som har svenska som modersmål), och har man svårt att uttrycka sig i skrift blir det såklart även svårt att argumentera i skrift. Det är inte heller ovanligt att studenter brister i källkritik. Så, bara för att skolan ska lära ut det, betyder det inte att de med godkända betyg faktiskt får lära sig det.
    Känner igen den här kritiken från flera utbildningsnivåer.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:36:31 följande:
    Jag har inte lagt någon värdering i det. Jag skriver det jag lagt märke till, att den här typen av trådar drar till sig samma användare (mer eller mindre) varje gång och att de medlemmarna ofta ser sig som snällare än vanliga medlemmar.
    Förstår fortfarande inte hur du kan anse dig veta att de ser sig som "snällare än vanliga medlemmar". Är inte det en värdering förresten?
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 21:44:36 följande:

Ja, argumentation ingår i språk. Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik. Och även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan. 

Unga beter sig bättre på nätet. Värst är den äldre generationen som varken lärt sig debattera eller hur nätet fungerar som engagerar sig i diverse missnöjesgrupper och annat.

Ändå är det de facto den äldre generationen som undervisar den yngre i skolan.
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 02:44:46 följande:

Avsåg tidiga sextiotalister och äldre, och det förstod nog du med. De flesta yngre än så förstår hur internet och dess forum är uppbyggt och att om man ska brunstvråla sina åsikter om bensinpriset eller grovt näthat gör man det inte från personliga konton till exempel. 

Fast det är korrekt att lågstadielärare tillhör en äldre generation än eleverna. Fast samtidigt kan en lektor eller motsvarande tillhöra en yngre, om man nu vill vara petimäter. Men det verkar ju inte vara din stil ;)

Jaså, förstod jag nog det. Är det din stil kanske att upplysa andra om hur de förstår det du säger?

Jag sa att ändå är det de facto den äldre generationen som undervisar den yngre i skolan. Det vanligaste är att de som undervisar är äldre och mycket äldre än de som undervisas iaf till och med ungdomsgymnasiet. Universitet räknas inte som "skolan".

Underligt då att skolan som du ser det är så väldigt bra på att lära ut saker du menar iaf delar av personalen inte behärskar.

Näthat har ingen ålder. Den traditionella mobbningen på plats i skolan som lärarna ändå hade en chans att uppmärksamma har flyttat ut på nätet. Nättrakasserier är ett stort problem bland skolelever.

• nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 05:19:45 följande:

Oj, rundgångsresonemang. Larvigt. Sannolikt är då de äldre som även är lärare i källkritik, netikett och personlig säkerhet mindre benägna att bete sig som mentala dvärgar på nätet, eller hur?
    Vad vill du med inpasset? 

Jag har aldrig påstått att skolan är väldigt bra på något, jag har sagt att det ingår i läroplanen. Från förskoleålder. Så din halmgubbe kan du resonera fritt om utan att klistra den på mig, tack. 

Jag har inte diskuterat mobbing bland ungdomar. Jag skrev att äldre generationen som inte förstår internet och i stort saknar utbildning/kunskap om den argumentation som förs.
    Tre halmgubbar i rad..

https://www.svd.se/a/MgjVL5/damer-over-65-ar-skriver-valdigt-grova-saker-pa-natet

Du har sagt: "Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik [i skolan]", men menar du att lärarna alltså inte är bra på att lära ut detsamma? Eller vad vill du med det inpasset?

Din källa stödjer inte dina påståenden. Din källa säger: "De som fastnar i sökningarna är kvinnor och män, svenskar och invandrare."

Det står också i din källa att de som undersökte näthat blev förvånade över hur relativt många kvinnor över 65 som skrivit eller delat vidare "grova saker". Det är inte detsamma som att det är en grupp som dominerar utan att man hade förväntat sig färre. Så det du sysslar med här är (medveten?) fultolkning av källor.

Det kan vara personer i olika åldrar, kön och bakgrunder som är ansvariga för näthat. Det finns dock studier som visar att unga människor och män (alltså inte äldre kvinnor) är överrepresenterade bland näthatare. Enligt rapporter från Statens Medieråd har unga män större benägenhet att vara både offer och förövare för näthat.

• nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 00:54:30 följande:

Jag påstår även att du argumenterar mot dig själv flera gånger i tråden, och att sakframställningen ändras. 

Exempelvis: "Jag har länge tyckt att det borde vara obligatoriskt i skolan att studera argumentering och logik."

Som ändrades till att just dina barn inte fått det, till att du arbetat som lektor och att eleverna inte hade fått med sig tillräckligt med kunskap när de läste ämnena du först påstod inte fanns. 

Dina påståenden som du bygger din argumentation på är felaktiga och hennes sakframställan ändras inte.

Det är INTE obligatoriskt att studera logik i skolan. Logik är en del av filosofiämnet som inte är obligatoriskt på alla gymnasieprogram, exempelvis inte på  naturvetenskapliga programmet.

Sedan sa hon INTE att hennes barn inte hade fått det utan att "har inte fått lära sig detta i någon större utsträckning. Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem."

Du avslutar din lögntriad med att påstå att hon avsagt sitt föräldraansvar i  frågan: "även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan" när hon tydligt berättar att: "Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem [barnen]."

Bravo! Hat trick i halmgubbar!

Sedan är det välkänt att universiteten gått ut med att kunskapsnivån generellt bland de som antas har sjunkit så det är inte alls konstigt om en lektor har lagt märke till kunskapsluckor hos studenter.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-16 07:09:05 följande:
    Du tolkar in sådant som jag inte skrivit. Jag lämnar tråden nu, för det visar sig att många kommentarer endast bekräftar min trådstart. Tänk att det ska vara så svårt att hålla en respektfull ton.
    Ja, du påstår det hela tiden. Och det är tydligen inte bara jag som "tolkar in" sådant du inte anser att du har skrivit.

Jag frågar dig till och med med med citat om saker du har sagt och frågar dig om man ska eller inte ska utläsa det på ett visst sätt, men det är tydligen i din värld att inte hålla en respektfull ton.

Är man så till den milda grad känslig borde man kanske fundera på att helt och hållet lägga ner det där med diskussionsforum.
  • nihka
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-16 07:48:46 följande:
    Jag tror inte att det är tillåtet att skriva exakt vad det handlade om eftersom det det då skulle gå att identifiera den medlem jag syftar på.

Jag kritiserade personens diskussionsstil utan att gå till direkt personangrepp. Detta borde inte vara något konstigt eftersom det sker dagligen i forumet utan att inläggen tas bort. Och jag använde mig som sagt inte av skällsord som idiot eller liknande utan förklarade helt enkelt att jag tyckte personen betedde sig elakt.
    Sa du att personen var elak eller att det den sa var elakt? Dessutom om fokus har glidit ifrån sakfrågan och ligger på person eller inte rör sakfrågan alls utan bara handlar om person kan det ställa till det.

Så fort man börjar prata om andra personer balanserar man på slak lina.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?