Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:47:44 följande:
    Du försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen här, kanske medvetet? Nej, det är inte alltid "onödigt nedvärderande", jag tror att de flesta här på forumet önskar att andra som reagerar på ens inlägg, faktiskt förstår vad man säger, och inte hoppar över vissa stycken, och därmed missar helheten.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle vara märkligt eller "kränkande" med det. Om du skulle gå till en terapeut och du försöker förklara tydligt vad ditt problem består i, skulle du då uppskatta att terapeuten reagerar på vad denne tror att du sagt snarare än vad du faktiskt sagt? Om du går till din arbetsgivare och påtalar ett arbetsmiljöproblem, skulle du då uppskatta om arbetsgivaren anklagar dig för att syssla med härskartekniker?

Sätt saker i sina sammanhang, det är så man ökar sin förståelse.
    Jag försöker inte vrida det till det. Jag har hela tiden diskuterat det du skriver, inte dig som person.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 19:01:49 följande:
    Vem som är förövare och vem som är offer är en tolkningsfråga som lett till många gladiatorspel på forumet. 

Jag har ibland uttryckt mig lika illa. Jag tror därför att Embla kan ha syftat på mig i ett av sina inlägg, bl a detta som gjorde att jag vill ge mig själv röst i tråden, men hon får själv bekräfta, dementera eller ignorera efter behag.

Angrepp på mig kan du läsa i flera av de trådar som jag startat under mitt nick. Jag anmälde inte i början utan försvarade mig med samma mynt. Sedan började jag anmäla. Men jag har slutat anmäla eftersom jag får kopior på de vidriga inläggen i min mail och det vill jag inte ha. När de inte håller med mig kan jag ofta diskutera, om det sker utan härskartekniker. Ibland svarar jag med härskartekniker. Om man då går in i tråden och inte orkar läsa hela så förstår jag att man utan sammanhanget har svårt att förstå hur och varför det gick snett. 

Kritik kan vara saklig, och saklighet förrädisk. 
    Nej, jag tänkte inte alls på dig! Jag har inte läst de trådarna du talar om, men det lilla jag 'träffat' dig här i forumet tycker jag inte att du fastnat i mitt minne genom att var otrevlig. Det var helt andra personer jag tänkte på.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 12:27:40 följande:
    Jag kan omöjligt ha skrivit att jag är singel. Vad bra att veta att ni är flera som känner varandra sedan länge, det gör beteenden mer begripliga. Jag upplever att du klagar över att jag är här. 
    I all välmening, jag har ingenting emot dig, men du har en tendens att kapa trådar och få dem att handla om dig själv. Kanske är det det folk stör sig på?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 10:24:23 följande:

Det där känns igen. I början av denna tråd var det någon som menade att jag körde med "härskarteknik" bara för att jag bad en person läsa mitt inlägg mer noga. Jag har förstått att uttryck som "Du bör öva på din läsförståelse" kan användas som ett sätt att trycka ned, men så var det alltså inte i mitt fall. Jag ville bara bli förstådd utifrån det jag skrivit, men en person hävdade återkommande att det minsann var en ful härskarteknik. Jag drog mig ur diskussionen då jag antog att denne nog bara ville ha en anledning att träta.

Överhuvudtaget att medvetet misstolka och haka upp sig på en enda mening eller ett ord, kan ju vara en härskarteknik i sig, och ett försök att hindra diskussionen från att komma framåt, genom att endast fokusera på någon mening som en medlem skrivit.

Ditt exempel är ändå ganska typisk för hur många diskussioner på Familjeliv ser ut.
    Jag står fortfarande för att det du skrev i alla fall kan tolkas som förminskande, även om det inte var så du menade. Jag har väl och utförligt motiverat varför jag anser att det du konkret skrev i alla fall kunde tolkas som en härskarteknik, medan din enda motivering till varför det inte var det är 'det var inte så jag menade'.

Jag förstår nu vad du menade när du uttryckte dig så, men det verkar inte som om du förstår mig.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-15 18:57:22 följande:
    Nej. Alla kan inte alls skilja på när någon kritiserar vad de säger och när de blir  kritiserade som person.

Jag skulle till och med våga säga att det är ganska vanligt att man inte vet skillnaden och att alltför många tror att allt som får deras blod att pumpa lite snabbare är ett personangrepp.
    Huvudet på spiken!

Oförmåga att skilja på sak och person är en av de främsta orsakerna till att stämningen blir hätsk i diskussioner, eftersom en del tar allt som inte är medhåll som angrepp på deras person.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-15 18:59:59 följande:
    Så ni tycker olika. Ni har olika åsikter. När du talar om din åsikt för andra anser du att du också försöker "sätta dem på plats"?
    You're on fire, girl!  Solig

• Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-15 19:18:57 följande:
    Förutom att man rent objektivt kan lära sig skillnaden så försvåras det hela av att denna oförmåga att hålla isär de två hänger samman med den egna självbilden.

Bra självbild - lättare att hålla isär begreppen. Dålig självbild - lättare att känna sig personligt påhoppad och därav följer att man lättare känner att andra ser sig själva som förmer.
    Jag har inte tänkt på det förut, men det kanske du har rätt i. Jag har tidigare ansett att denna oförmåga handlar mycket om att man dels inte får lära sig sådana saker i skolan (i alla fall har inte mina barn fått det), och dels (som jag var inne på tidigare i tråden) att känslomässig argumentation har varit kutym i vår kultur under ganska lång tid. Men, jag ska fundera på det där med självbild också.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:24:29 följande:
    Från det ena till det andra. Hur reagerar du själv när en person verkar ha ett intresse av att trycka till dig, bara för att du tycker som du gör? Har du själv aldrig känt att en meningsmotståndares "agenda" är tvivelaktig? Att du upplever att hur tydligt du än försöker formulera dig, så misstolkas du och placeras in i ett fack.
    Jag vet att du inte frågade mig, och jag hoppas att det är okej att jag svarar hur jag ser på detta.

Jag tar det aldrig (eller, ytterst sällan i alla fall) personligt, inte som att personen är ute efter att trycka till mig. Jag ser det som att personen i fråga inte argumenterar sakligt, av någon anledning. Om jag då invänder mot till exempel förminskande eller påhopp, är det sättet personen argumenterar på som jag svarar emot, inte personens känslor eller avsikter.

Min inställning är att anledningen till olika åsikter, till missförstånd av min text eller liknande, inte handlar om att personen på andra sidan skulle vara dum, har en agenda eller bara vill bråka. Utan om att folk kan kommunicera väldigt olika, att vi alla har olika erfarenheter och lever lite i våra egna åsiktsbubblor. Det ska ganska mycket till innan jag tänker att personen i fråga kanske har en agenda av något slag eller bara vill provocera (för visst förekommer det också).
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:29:46 följande:
    Känslomässig argumentation är kutym i vår kultur, och det kan man se många exempel på på forum som detta, men ännu mer i olika Facebook-grupper, särskilt politiska sådana. Folk reagerar med ryggmärgen och hasplar ur sig grova saker utan att tänka två gånger innan de skriver.

En bra början är att försöka förstå bevekelsegrunderna för andras reaktioner. Vi har alla olika livshistoria, erfarenheter och referensramar. Själv har jag på senare tid försökt bli bättre på att förstå meningsmotståndares bevekelsegrunder. Det visar sig ofta att även folk som man kan tycka är "dumma i huvudet" i sin argumentation, har personliga skäl till varför de tycker och tänker som de gör. Man får skrapa lite på ytan och vara lite analyserande.
    Och ändå försöker du säga till mig vad jag har för avsikt, säga att jag 'försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen', du talar om för mig att jag 'missförstår med flit' med mera. Alltså känslomässig argumentation som går på person och inte på sak. Jag har hela tiden diskuterat det du skrev, inte dig som person eller din avsikt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 20:30:19 följande:
    Jag tror inte jag har skrivit det om dig? Det enda jag reagerade på var att du såg min uppmaning till en annan person om att läsa det jag skrev mer noggrant var en "härskarteknik". Men ja, jag får intrycket av att min önskan om att vi ska bete oss mer respektfullt mot varandra, stöter på patrull av vissa som inte tycker det är så viktigt, eller anser att det är jag som har problem. Självklart reagerar jag på det.
    Jo, det har du. Det finns i tråden att läsa till allmän beskådan. Emotionell respons på sakligt ifrågasättande.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?