• nihka

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 18:27:55 följande:
    Ja det finns folk som anser sig vara "godare människor". De brukar av någon anledning dras till den här typen av trådar.
    Är det därför du är här eller vad är det du försöker säga?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:27:51 följande:
    Samtidigt som jag, när jag anmälde två uppenbara personangrepp, blev nekad åtgärd på anmälningarna. Då är det något som inte är som det ska.
    Då finns alltså dessa "uppenbara personangrepp" kvar. Kan du citera dem?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:41:14 följande:
    Vissa reagerar på ens uppfattningar om olika saker som att man genom sin uppfattning kan ses som en sämre människa. Även om de kanske inte säger det rent ut, så kan man ofta läsa det mellan raderna.
    Så det är inget någon har sagt utan något du har tolkat in i deras svar.

Kan det tänkas att du kan ha tillskrivit andra åsikter de inte har?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:39:30 följande:
    Ett personangrepp är ett personangrepp. Jag tror att du, om du blir utsatt för ett sådant, även du tenderar att vara subjektiv.
    Nej. Alla kan inte alls skilja på när någon kritiserar vad de säger och när de blir  kritiserade som person.

Jag skulle till och med våga säga att det är ganska vanligt att man inte vet skillnaden och att alltför många tror att allt som får deras blod att pumpa lite snabbare är ett personangrepp.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:56:40 följande:
    Ibland kan det vara något jag själv tolkat in, jag är väl ofta ganska subjektiv, som flera andra här.

Men när en person upprepade gånger försöker sätta mig på plats genom att tala om för mig att jag har fel inställning, och att jag borde ändra den, så förstår jag ju att personen ser sin uppfattning som "rätt" och min som "fel".
    Så ni tycker olika. Ni har olika åsikter. När du talar om din åsikt för andra anser du att du också försöker "sätta dem på plats"?
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 18:59:18 följande:
    Kommenterar jag syftar på är folk som "måste komma in i trådar för att folk är så otrevliga" och liknande.
    Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:08:56 följande:
    Huvudet på spiken!

Oförmåga att skilja på sak och person är en av de främsta orsakerna till att stämningen blir hätsk i diskussioner, eftersom en del tar allt som inte är medhåll som angrepp på deras person.
    Förutom att man rent objektivt kan lära sig skillnaden så försvåras det hela av att denna oförmåga att hålla isär de två hänger samman med den egna självbilden.

Bra självbild - lättare att hålla isär begreppen. Dålig självbild - lättare att känna sig personligt påhoppad och därav följer att man lättare känner att andra ser sig själva som förmer.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:11:21 följande:
    Javisst, jag kan försöka i alla fall. Ibland när det går hett till i trådar, så kommer folk in och säger ungefär som jag skrev. "Nej nu känner jag att jag måste gå in här för tråden har spårat ur". Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de personerna tycker sig vara bättre/snällare än personerna som diskuterar i heta debatter. Ungefär som en lärare som ska disciplinera den busiga klassen.
    Jag tolkar det som att de har sett att trådar har spårat ur och att det i det läget är rätt uppenbart att de har spårat ur.

Jag bryr mig inte det minsta om att folk skriver så. För det mesta har de rätt. De flesta trådar där det går "hett till" spårar ur, oftare än en gång därtill och det blir anmälningsfest med åsikter och beskyllningar om vem som har anmält och om det är rätt eller fel att anmäla.

Vissa ställer sig bakom synen att det är fel att anmäla och att bara "lättkränkta" människor gör det plus hela dravlet om att vissa skulle ha frikort.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:24:29 följande:
    Från det ena till det andra. Hur reagerar du själv när en person verkar ha ett intresse av att trycka till dig, bara för att du tycker som du gör? Har du själv aldrig känt att en meningsmotståndares "agenda" är tvivelaktig? Att du upplever att hur tydligt du än försöker formulera dig, så misstolkas du och placeras in i ett fack.
    Absolut. Jag har stalkare efter mig sedan länge som jag har en hållning mot och jag har vidtagit försiktighetsåtgärder, men de allra flesta här går det alldeles utmärkt att prata med.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:23:39 följande:
    Jag har inte tänkt på det förut, men det kanske du har rätt i. Jag har tidigare ansett att denna oförmåga handlar mycket om att man dels inte får lära sig sådana saker i skolan (i alla fall har inte mina barn fått det), och dels (som jag var inne på tidigare i tråden) att känslomässig argumentation har varit kutym i vår kultur under ganska lång tid. Men, jag ska fundera på det där med självbild också.
    I skolan jobbar man väl med argumentation och källkritik och därmed subjektivitet och objektivitet. Känsloargument är ju inte undermåliga argument men man ska veta att de är just känsloargument och när de är relevanta och inte.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?