Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 22:53:46 följande:
    Jag måste nog ge bifall på det. Don't wear it out.
    Jag tycker att den som skriver att någon annan finns på Dumpen och samtidigt känner sig initierad i förtalsfrågor har lite självrannsakan att göra. Om andra tycker att det är tröttande att läsa om att det finns ett konto som säger att andra finns på Dumpen så föreslår jag att man tar kontakt med kontot och frågar hur kontot får ihop de två sakerna. Men det är ett fåfängt förslag. Vad jag menar är: Skriv inte att någon är på Dumpen om du vill vara trovärdig i något alls efteråt. 
  • Fröken Allvar

Jag tar upp det för att det inte ska hända igen eller hända någon annan. Det har inte hänt igen, och jag gissar att det framgått till personen vad jag anser så ja, jag kan släppa det. 

• Fröken Allvar
    "du vill bara ha en ursäkt för att förminska, men genom att delvis linda in dina ord eller balansera på gränsen"

Det här tycker jag är en bra sammanfattning för vad som kunnat störa mig med en diskussionspart. 

Jag förstår också TS önskan om att berätta när hen lämnar en tråd hen skapat. Jag tycker inte att det är konstigt. Snarare känner jag mig tryggare av det. Då vet jag ju att TS inte kommer tillbaka. I flera trådar försvarade jag en TS som aldrig kom tillbaka. Det har fått mig att i efterhand tro att trådarna skapades just i syfte att få igång folk och sitta med armarna i kors någonstans och betrakta kaoset som uppstår.

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-17 09:57:16 följande:

Har lite svårt att avgöra vad som egentligen diskuteras här. Har följt tråden men inte känt mig tillräckligt engagerad förrän nu. 

Jag kanske missuppfattar alltsammans men om det nu handlar om hur härskartekniker används för att "trycka ner" sina s.k motståndare så har jag några tankar om det.

Att ord kan såra känner vi nog alla till. Vi vet också att ord kan tjäna som vapen, det är därför inte så konstigt om det blir reaktioner på vad man skriver.

Som jag ser det är det syftet med vad man skriver som kan bli ett problem. Om mina inlägg blir attackerade bara för för att det är jag som skrivit dem tar jag det självklart personligt. 

Det finns även en tendens till att låsa in andras åsikter i kommentarerna. Man kan inte ställa frågor utan att blir anklagad för att ha en viss åsikt. Med andra ord det är inte alla här på forumet som kan föra en diskussion. 

En del vill bara höras så högt och tydligt som bara möjligt. Oftast har de snöat in på en fråga eller ett ämne. Ibland har jag försökt att ta diskussionen på en bättre nivå så att även andra kan få komma till tals. Det är vid dessa tillfällen jag ibland blivit anklagad för att använda mig av härskartekniker. 

Då inställer sig frågan, Är det inte den som tycker sig har den enda rätta åsikten som vill härska och dominera de andra?

Vi har varit här ungefär lika länge. Du kom hit någon månad efter mig, och vi har skrivit i samma trådar. Nivån på samhällsdiskussioner här är, ursäkta att jag säger det, liksom på Flashback, rätt basal. Personligen tycker jag att det är skönt. Då kan även jag hänga med. Det är uppsidan. Nersidan är att frustrerade människor med alltför höga tankar om sin egen intellektuella överlägsenhet tar ut sin frustration över att inte sitta med i samhällets övre och mer mäktiga skikt genom att kasta koblajor på de dumdristiga själar som försöker uttrycka en folkligt bristfällig åsikt utan källreferenser till oläsliga amerikanska forskningsrapporter på forumet. Vilket i sig får den som kastar koblajorna att se dum ut för vem som helst som har det minsta A-seminarium någonstans att jämföra med. Finns några glimrande undantag, ingen nämnd, ingen glömd. (Detta gäller märk väl samhällstrådarna och inget annat. Det finns många som skrivit kloka saker i relationstrådarna) . Ursäkta att jag säger det också, men majoriteten som "debatterar" här är losers som försöker att få andra att se ut som större losers, vilket är så himla synd. Du Aviga är ett undantag som försöker lyfta andra och ta diskussionen på allvar, men har tidigare berättat att du inte riktigt har utrymme att leka moderator i dina trådar, vilket är ett klokt beslut.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 13:10:11 följande:
    De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
    Klokt, men det är inte så enkelt tänker jag. Det finns inga personer som tillhör enbart en enda kategori. Jag brukar inte använda ordet loser som jag gjorde här, men uppfattar ordet losers som väldigt passande här. Nya medlemmar och losers diskuterar, gamla medlemmar och sådana som kanske inte ens är medlemmar utan bara läser här dras till pajkastningen och trådarna får många visningar. När tråden blivit långrandig, som i denna tråd, avviker de som vill bli underhållna till någon annan plats att bli underhållna på och antalet visningar går ner. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 14:01:40 följande:
    Du har en poäng. En civiliserad diskussion ur mina ögon sett är en diskussion där folk samtalar lugnt om något. Man behöver inte hålla med, men man behöver heller inte bli ohövlig. Många kanske inte skulle hålla med mig om det, men det tar jag. 
    Något jag tror går dig förbi ibland är att de som uppträder hövligt inte alltid är hövliga under ytan. 

Det finns många exempel på det om man är uppmärksam. Andra trollar. Trollkontona försvinner efter en tid, då vederbörande lekt av sig med just det kontot.

Det är ett annat sätt att vara losig på. Tänk att inte ha något bättre för sig än att trolla eller skratta åt när någon annan blir borttrollad? 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 14:24:56 följande:
    Jo, så kan det vara. Jag känner ändå att jag har lite koll i alla fall, men visst jag kan ha svårt att till exempel uppfatta att någon driver med mig eller så.
    I min tråd om kändisar misstänker jag starkt att jag blev ordentligt trollad av någon under flera veckor. Jag har inte sett till kontot någonstans på ett tag. Det var skickligt - och otroligt elakt - gjort i så fall. Jag har inte svårt att uppfatta att någon driver med mig längre, men jag har varit som du tidigare. Man hoppas ständigt på att folk ska vara lite bättre än de är. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 14:50:41 följande:
    Det är tråkigt att det blev så för dig. Jo, jag är väl lite naiv på det sättet. Jag vill gärna tro att folk är bättre än vad de är, även om jag innerst inne vet att så ofta inte är fallet.
    Jag tror att folk utnyttjar att man vill att de ska vara bättre än de är. Som någon skrev ovan, det är så man känner igen en riktig vän i verkligheten också. 

Ett tag funderade jag faktiskt över att börja trolla jag också, eftersom majoriteten av alla trådar är troll, och Familjeliv inte gör något åt det. Men det kändes bara för sorgligt, så jag avstod. 

Sedan du dök fram ur dimmorna har mitt Familjeliv känts lite lättare. Så även om jag skulle dra härifrån så har du gjort något viktigt och fint för en annan människa. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 14:56:46 följande:
    Jo, det tror jag med. Jag kan inte fatta hur manipulativa folk kan vara ibland!

Åh, tack, det var snällt sagt. Blir ju rörd nu. Skäms
    Ja, men jag med, alltså du fattar inte hur mycket känslor jag har gått igenom på grund av forumet.🤥 Men eftersom du är rätt transparent- om du skulle vara manipulativ någon gång är det nog helt oavsiktligt skulle jag tro - så sker själva sortin härifrån inte med en lika hård duns. Tack för det! 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 15:03:48 följande:
    Jo, det är lätt att ta åt sig, men jag försöker i alla fall att inte göra det. Tack, det var fina ord! Jag hoppas inte att du tänker lämna. Det behövs fler personer som du här. Solig
    Jag tror faktiskt inte att det behövs fler som jag här. Det är för det mesta fullständigt sjukt här, förutom i några få trådar, och jag kan inte göra något åt det, lika lite som någon annan. Såg nyss att folk känner sig mobbade i en tråd för nakenbilder. Jag läser inte tråden för nakenbilder, men jag läste i en tråd som klagade på alla trolltrådar att någon kände sig utmobbad i nakentråden. Så den destruktiva mentaliteten färgar allt verkar det som. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?