Inlägg från: Anonym (Känslor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känslor)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Anonym (Sanningen) skrev 2023-04-04 23:48:31 följande:
    Som svar på ditt inlägg saxar jag från RFSU:s hemsida och lägger in det till dina kommentarer

även att man ska få träffa människor ensamma oavsett vem det är skulle jag kalla gränslöst.
    Svartsjuka bottnar ofta i en personlig osäkerhet och en dålig självkänsla.

om någon tidigare okänd person stöter på henne så ser hon inget problem med att de börjar träffas.
    Det är ingen värdering jag delar så jag har sagt att om hon vill leva med mig får hon låta bli det.

Ömsesidigt förtroende och en ömsesidig respekt byggs inte genom en inskränkt rörelsefrihet.

Det räcker med att hon är bisexuell och redan har många vänner av båda könen som hon träffar ensamma. 

En konsekvens av svartsjuka är försök till kontroll och dominans över sin partner.

Om problemet består kan det vara bra att den svartsjuka tar hjälp av en kurator eller terapeut om saken.

Men suck. Att man inte ska få träffa vem som helst ensam handlar inte om svartsjuka utan att om man är i en exklusiv relation så gör man inte sånt.

Om min sambo varit otrogen med en person så är det inte bra om de ses över huvud taget. 

Om en person uppvaktar min sambo är det olämpligt att de ses ensamma. 

Och så vidare.

Man behöver inte vara svartsjuk för att anse att vissa möten är olämpliga. Det kan man komma fram till helt rationellt. 
  • Anonym (Känslor)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-05 11:52:37 följande:

Det är inte rationellt att förbjuda sin partner att träffa människor. Att inte låta denne själv hantera situationen. Det är att nedvärdera denne.
    Att du inte litar på din partner kommer alltid att handla om din självkänsla. Och det är ju fundamentet för en relation. 

Det går inte att förhindra någons känslor. Det ger ingenting att oroa sig och projicera det på partnern, tvärtom för det bara in osäkerhet och kontroll. 

Nej, har man en naiv partner som hamnat i trubbel tidigare så handlar det inte om min självkänsla. Däremot kanske jag behandlar min partner som ett barn då jag känner mig manad att ta rollen som vuxen.

• Anonym (Känslor)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-05 14:25:16 följande:

Hänvisar till mitt inlägg #74 

Flertalet av oss är MONOGAMA vilket inte nödvändigtvis innebär att det är ok att kontrollerar varandra. 

Själv skulle jag inte klara av att leva i ett sånt förhållande och tror knappast jag är ensam om det.

Än fast jag lever i ett monogamt förhållande utgår jag från att min partner gör egna val och står för dem

Här uppstår det dock ett dilemma. Eftersom vissa val vi gör kan ses som harmlösa men vi riskerar att skada vårt förhållande när vi gör dem och vi kanske inte ens ser dem som otrohet. 

En vanlig orsak till separation och otrohet idag är att man kommer för nära en kollega eller vän. Alternativt att man kommer i kontakt med ett gammalt ex via sociala medier.

Att prata är väl harmlöst? I början är det så. Men så fortsätter samtalen och man kanske ses. Eller ses mer om man redan träffades innan. Ens förhållande kanske hamnar i en svacka men istället för att ta tag i det så glider man mer och mer över känslomässigt till den tredje parten. Man ser inte detta själv då det känns bekvämt.

Poängen är inte att kontrollera varandra utan att prata om vilka gränser som är okej sen får man se till att kontrollera sig själv.

• Anonym (Känslor)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-05 14:47:08 följande:

Jo, din oro kommer alltid från din självkänsla. Den är din egen och den minskas inte för att du försöker göra den till andras och kontrollera allt. 

Det enda som sker med det beteendet är att du alienerar din partner. 

Men det behöver inte vara oro eller åtminstone inte bara oro. Om man vet att ens partner har svårt att hantera alkohol till exempel så är det också rationellt att försöka hindra hen att gå på fest ensam. Eller att om hen råkat hamna i säng med andra personer som hon såg som vänner så kanske hen ska undvika att ungås ensam med vänner som visar intresse för hen.
  • Anonym (Känslor)
    Anonym (Sanningen) skrev 2023-04-05 09:11:06 följande:
    Ömsesidigt förtroende och en ömsesidig respekt
    byggs inte genom en inskränkt rörelsefrihet.

En konsekvens av svartsjuka är försök till kontroll och dominans över sin partner.

Om man går i parterapi efter otrohet så brukar ett krav vara att den som varit otrogen ska bryta all kontakt med den tredje parten. Och det är även normalt att den som blivit bedragen blir svartsjuk och osäker.

Ska man bygga vidare på något så behövs det viss kontroll.

Exempelvis att den otrogne inte har kontakt med tredje part eller att den bedragne inte gör något för att hämnas.

• Anonym (Känslor)
    Anonym (Något jag ogillar) skrev 2023-04-12 00:18:27 följande:

Något jag verkligen ogillar vad gäller otrohet är att försöka gaslighta partnern till att tro att denne gjort något likvärdigt dåligt som han gjort. Han hade legat med en annan, men han försökte dra upp saker som att jag pratat ut om mina problem med en väninnas man, istället för att prata med honom eller henne. Helt platoniskt men förtroligt. 

Att det är lika illa, liksom argumentera och få det till att ett privat samtal (som OK jag inte hade vart bekväm med att ta framför vare sig dåvarande eller min väninna, enbart hennes man). Skulle vara lika illa som att ha sex med någon annan?

För att ta ett mindre mansfientligt exempel, menar inte ensidigt basha ett kön så har jag en killkompis vars flickvän tyckte att eftersom han hade runkat till porr hade hon rätt att vänstra och försökte gaslighta honom till att godta det.  

Det beror på sammanhanget. Relationsexperter brukar säga att det är värre för relationen att öppna upp sig för en tredje part än att ha ett engångsligg i fyllan. Sen om ligga med någon annan innefattar mycket mer så är det så klart värre...
  • Anonym (Känslor)
    Anonym (Jz) skrev 2023-04-22 11:00:02 följande:

Vet inte vad det är för experter som hävdar det men jag tror verkligen att det är 100x värre för en genomsnittlig man om sexet har skett. 

On topic, definitionen är ganska bra men med lite förtydligande. Det finns nämligen saker, som små små flörtande, att le tillbaka till bågon som flörtar med en, känna sig smickrad. Saker som man inte vill berätta för partnern men är inte heller värda att ta upp och diskutera. 

Vad en man tycker är värre är en sak. Vad som skadar relationen är en annan sak.

Att öppna upp sig känslomässigt handlar om att berätta känslomässiga detaljer för tredje part. Inte de små sakerna du listar.

Att berätta känslomässig detaljer skapar känslomässiga band till den andra personen. Att bara ha fyllesex gör inte det. 
  • Anonym (Känslor)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-22 22:19:26 följande:

För att få perspektiv på saker och ting. För att ventilera. 
    Att tro att det skadar relationen är skevt. Och kontrollerande. Och kontraproduktivt. 
    Om du vill få en relation att hålla föreslår jag att du undviker att bete dig på ett vis som du inte vill att utomstående på får reda på istället för att försöka kontrollera att din partner inte ventilerar med andra. Att isolera någon och deras funderingar är väl ett av de snabbaste sätten att få en relation att ruttna. 
    Din osäkerhet är avtändande. 

Budskapet att det skadar relationer kommer från äktenskapsrådgivare, forskare och parterapeuter. Det är inte jag som kommit på det.

Det typiska exemplet som brukar tas upp är att man bråkar med sin partner eller hamnar i någon relationskris men istället för att kommunicera med sin partner så väljer man att ventilera för en attraktiv kollega eller vän. Det är den typen av samtal det varnas för. Inte vilka samtal som helst. Utan det är när man väljer att prata med någon annan istället för sin partner och det råkar även vara en person man kan finna något intresse i.

Det är snarare någon form av självkontroll det handlar om. Att man behöver skydda den egna relationen genom att inte börja ventilera för vem som helst.

Skjut inte budbäraren. Det är också oattraktivt med personer som pladdrar med vem som helst.

• Anonym (Känslor)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-23 22:21:47 följande:

Jaså? Kan du länka ens något av det du påstår att äktenskapsrådgivare eller forskning säger? Menar du verkligen att det även finns "attraktiv kollega" villkorat? 

Är det inte väldigt, väldigt konstigt om äktenskapsrådgivare, parterapeuter och liknande råder att man inte ska ta råd utanför förhållandet? Typ som att en däckfirma råder folk att inte byta däck/skifta hjul. 

Nä, skjuter ingen budbärare, men en svada på ett troll är inte mer än rätt. 

Här är ett par studier som säger att känslomässig otrohet är värre för kvinnor än vad fysisk otrohet är.

www.scribd.com/document/418729935/Infidelity-in-Marital-Relationships

link.springer.com/article/10.1007/s10508-014-0409-9

Det exempel som brukar tas upp är attraktiv kollega eller vän. Eftersom det där är en risk att det känslomässiga utbytet resulterar i något mer i slutändan än bara råd.

Relationer är mycket mer komplexa än att byta däck/hjul på bilen. Dels kan råden vara dåliga. Exempelvis att man ska lämna en partner direkt vid otrohet istället för att undersöka vad otroheten berodde på och vilka konsekvenser en separation leder till.

Sen är den andra delen att man bygger en intim relation med den man ventilerar med. Om det leder till att man pratar mindre med sin partner så skadar det relationen. Och om det leder till att man finner attraktion så är det ännu värre.

• Anonym (Känslor)
    Ordinär Man skrev 2023-04-23 22:30:18 följande:
    Men då är det bara för att du tycker det. Eller hur?
    Inte bara. En förälskelse är ju svårare att motstå än att man råkade dra ned brallorna för någon på fyllan.
  • Anonym (Känslor)
    Elefantmannen2 skrev 2023-04-24 15:33:25 följande:
    Troll.
    Att kalla någon för "Troll" är inget argument. Vad är fel i det jag skrev?
  • Anonym (Känslor)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-24 15:49:06 följande:
    Varför skulle det vara svårare att motstå att varav otrogen om man är kär än om man är kåt?
    Förälskelse bryter man inte så lätt. Om man är kåt när man är full så är det bara något tillfälligt.
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen