Inlägg från: Anonym (Vilken soppa!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vilken soppa!)

Kompisens pappa, vilken soppa det blev...

Anonym (Lin) skrev 2023-03-23 08:33:17 följande:
    Du förskönar det lite när du säger att inget påbörjades eller "hände" innan ni skilt er. För det var ju just detta att ni sågs, hade svårt att prata med varandra när era ex var med, hade hemlig konversation på telefon, träffades i smyg med "spänning i luften" och drack vin. Så jo det påbörjades när ni fortfarande var upptagna. Tänk dig själv in i situationen om din nyfunna kärlek drack vin med en annan av barnens kompisars mamma på väg hem från jobbet. Började sms:a i hemlighet med henne, blev nervös att du skulle upptäcka något, träffades med "spänning i luften" på vinkväll osv. Det är ju inte så svårt att tänka tvärtom. Vad som är ok för dig när du är den som får känslor för någon annan är antagligen inte ok för dig om din partner får känslor för någon annan. 

Ja det beror väl på hur man ser på det. Vi ville mer men gjorde inte det i respekt av de inblandade  Men visst gick vi över en gräns, det medger jag. Vi borde ha stoppat det tidigare, men hade vi varit obrydda om andra parter så hade vi inlett en relation redan innan separationen Vilket vi som du vet inte gjorde. Iaf inte sexuell och är det inte där gränsen för otrohet går? 

• Anonym (Vilken soppa!)
    yyyyhej skrev 2023-03-23 09:57:57 följande:

Herregud vad folk skiljer sig lättvindigt idag alltså.

Blir förälskad i annan person. *inser att jag tappat känslorna för min nuvarande*. Skiljer sig direkt. Usch. 

Lätt att döma efter att ha läst bara en text. Om du läser mina andra inlägg så hade jag och mitt ex pratat om separation tidigare. Vi hade jobbat på förhållandet men inte lyckats förbättra det. Vi var vänner men inte kära och så var det Under lång tid. Jag tycker inte att skilsmässa behöver ses som så drastiskt. Barnen har fortfarande båda sina föräldrar och vi bråkar inte nu till skillnad från när vi var ett par. Utåt sett var det perfekt paret men Jag hade under många år Känt att det inte var rätt men höll kvar för barnens skull. Förälskelsen var bara droppen som fick bägaren att rinna över.  
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Andreas) skrev 2023-03-23 09:39:48 följande:
    Vart gränsen går för otrohet är upp till varje person att själv avgöra. För hans fru var det uppenbart otrohet. 
    Vilket kan förklara hennes reaktion. 
    Däremot du som var med om det med dina egna känslor ser det på annat sätt givetvis för ingen vill ju ha otrohet på sitt samvete. Genom hela tråden hittar du ursäkter och bortförklaringar till vad som hände och det är väl därför du är så engagerad i hans ex..

Hur som helst så får du lägga ner detta och istället börja stå för dina känslor och att ni valt varandra. Sluta jiddra och stå rakryggad. 
    Det jag inte riktigt kan acceptera är att folk verkar tycka det är så himla illa att få känslor för en annan person när man är i ett förhållande. Största orsaken till att jag var mottaglig för känslorna var nog för att mitt dåvarande förhållande inte var tillfällig bra. Var väl samma för honom. Känslor går inte alltid att styra. Men vi tog vårt ansvar på det sätt vi förmådde. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Kille) skrev 2023-03-23 11:15:43 följande:

Professionella parrådgivare brukar därför rekommendera att man inte träffar personer av motsatt kön (om man är heterosexuell) ensam när man är i en dålig relation som man arbetar på. Just för att man är extra sårbar då.

Vet inte om ni gick i någon parterapi men enklare rådgivning från tex kommunens familjerådgivare brukar inte ge dessa råd.

Vi pratade om parterapi men hann aldrig börja. Jag tyckte att han bagatelliserade problemet när jag tog upp det. Varje gång jag pratade om separation så trodde han att det var en fas jag gick igenom.  well, en fas På 2 år... han Var som sagt dålig att ta ansvar hemma och det bidrog till att vårt förhållande knakade i fogarna. Han är en jättebra pappa men lät mig ta större delen av ansvaret om vi var hemma båda två. lät alltid mig ta alla nätter när barnen var mindre osv osv. Vi pratade om det men inget ändrades. Gränser må ha korsats men det hade inte skett om vi lyckats ändra på de problemen som jag lyfte med honom flertalet gånger. Livet är inte lätt men jag är glad att jag tog detta steg. Vill inte ha dåligt samvete för att jag äntligen hittat kärlek Igen. Och jag kände aldrig såhär starkt för mitt ex ens i början så något måste det vara värt. Och han säger samma, att han aldrig känt så starkt för någon. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Teresse7 skrev 2023-03-23 12:11:45 följande:

Denhär "soppan" händer nog oftare än man tror. Livet pågår och känslor kan man inte styra. Dock är det mkt som hänt med skilsmässor osv som är jobbiga känslomässigt och jag tror det är viktigt att man hittat sig själv innan man går in i nästa relation. Ta det lite för vad det är TS. Tänk inte på det så mkt utan försök ägna dig åt dig själv! Det behöver då lägga sig lite på alla håll, det är väl ingen brådska? Är känslorna äkta från båda håll så kommer det lösa sig med tiden. Men du ska absolut inte vara terapeut åt hans ex på vägen. Fokusera på DIG och ta det bara lungt. Mitt tips bara, men alla tänker olika.

Tack för ditt fina och insiktsfulla svar. Jag kommer träffa min nya kärlek tidigast mitten på nästa vecka nu, då jag har barnen sen upptagen med jobbresa. Kanske blir det en välbehövd "paus".  Jobbresan är efterlängtad och kommer att tillåta viss avkoppling så det kanske är just det jag behöver. Komma bort och koppla bort. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Lin) skrev 2023-03-23 12:08:54 följande:
    Ja men hur skulle du själv känna om din nuvarande man gjorde som du gjort? Du svarar inte på det. Sen var det ju inte bara din egen man. Du fick känslor för en annan man, som också var upptagen!! Det finns flera människor inblandade här som ni gick bakom ryggen på. Du kan ju fråga vem som helst, om din partner går och har mysig vinkväll, " som en dejt", har hemliga telefonsamtal, träffas i smyg är det verkligen ok. Ni höll det ju hemligt av en anledning, eller hur. Är det verkligen ok för dig om din nuvarande man gör det? Klart hans ex är sårad och förbannad. Du behöver inte höja dig själv till skyarna, att du är en god människa som inte gjort något fel och inte vill någon något illa. Du är mänsklig och kär men särskilt schysst har du inte varit. Hon har dessutom lämnat sitt barn hos dig under tiden det pågått! Fatta hur det känns.
    Jag tycker det låter illa när du lägger fram det såhär men det blir lite taget ur sitt sammanhang. Jag hade såklart blivit ledsen om min partner blivit kär i någon annan men samtidigt tyckt att han tagit ansvar genom att inte låta det gå längre, och sen bryta. Men vi alla tycker olika och det är tydligt att jag har en annan bild än många andra då jag är den som varit i det. Man brukar säga att man måste stått i någons skor för att förstå varför någon agerat som man gjort, vilket nog stämmer i detta fall. För oss kändes det där och då som att vi försökte göra det som var rätt, men förstår nu att det inte blev så bra ändå. Vi ville så mycket mer än det som hände, så vi såg det då som att vi gjorde det rätta genom att inte agera på varje känsla. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-23 13:20:25 följande:
    Tycker du spelar korten fel men nu är det bara att köra på. Bli ihop, flytta ihop...
    Ja jag har såklart fattat i efterhand att vi kanske inte skötte allt så snyggt som vi tyckte då. Inte minst efter feedback i tråden. Man blir väl dum när man är kär eller nåt.. flytta ihop ska vi absolut inte göra ännu iaf. Han sover med mig i övernattningslägenheten när jag inte har barnen. Vi har synkat så att vi är barnfria samma veckor. Och nu när alla vet behöver vi inte smussla, iaf inte framför andra vuxna. Övernattningslägenheten ligger en bit bort, så det finns ingen risk att barnen skulle se oss. Men när vi har barnen ses vi inte mycket.

Mitt ex bor ju också i övernattningslägenheten sina barnfria veckor och tyckte väl att det var lite olustigt att få reda på att en annan man bott där med mig varannan vecka utan hans vetskap. Men han har smält det nu, och jag står på kontraktet till lägenheten så egentligen är den ju min. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Kille) skrev 2023-03-23 13:42:23 följande:

Men man kan styra känslor genom att inte svara på dem då forskning visar att beteenden förminskar eller förstärker känslor. Så börjar man se en person som spännande och intressant så kan man förhindra att det blir något mer genom att välja att inte träffa personen. Inte ens när man blivit förälskad i någon behöver man svara på de känslorna utan man kan göra saker som gör att förälskelsen försvinner.

På samma sätt kan man få glöd i en död relation genom att bete sig på olika sätt: * fokusera på det positiva som personen gör.

* Visa uppskattning

* Visa att man ser personen

* Lyssna på personen

* Var intim med personen genom egen vilja även fast lusten kanske inte är jättestor för stunden

* osv.

Tack för bra råd, men kanske lite sent för mig att tillämpa :P 
    Var faktiskt trött på att försöka få det att funka med mitt ex. Vi jobbade på förhållandet men att jag blev kär i en annan fick mig nog att inse att förhållandet var kört sen länge. Vi har ironiskt nog bättre relation nu än nä vi var gifta. 
  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Kille) skrev 2023-03-23 15:29:18 följande:

Ja, sen är vi olika bra på att agera mot våra känslor (för att styra dem). Så det är inte för alla. Det måste åtminstone finnas en egen vilja att förändra dem. Men för oss (som mig) som under några decennier år hållit på med KBT av andra orsaker är det enklare att tillämpa det även i en relation. Jag kan på det sättet styra mycket vad jag känner för andra. Men bara till en viss gräns. Om det är en person som behandlar mig illa så kommer det göra det svårt att tycka om den personen.

Det är bra att ni fått en bättre relation. 

Jag tror att problemet var just det, han ville inte att saker skulle förändras. Han tyckte det var bekvämt att jag skötte all markservice. Han nattade barn ibland. lagade lite mat och gjorde läxor men i princip allt annat med barnen gjorde jag. Jag tror det handlade om en fördelning på 20/80 procent  Jätteskönt för honom att slippa undan, för jag fixade ju allt tillslut. Vad annars ska man göra? Ofta sa jag ifrån men energin räckte inte alltid till för det.. Det var enklare att lösa allt själv. Sen undrade han varför jag så sällan ville ha sex.... 
  • Anonym (Vilken soppa!)

Update igen och nu är jag så ledsen. Tårarna bara sprutar och jag vet inte hur jag ska klara av att vara med barnen ikväll. jag fick sms från Johans pappa som han skickade affekt efter ett telefonsamtal vi haft. 

"Borde sagt detta på telefon men kunde inte förmå mig. Det är tydligt att du tar allt detta väldigt hårt och för att undvika att fler blir sårade så föreslår jag att vi tar en paus tills saker och ting rett ut sig. Jag vill inte förlora dig men just nu är allt för komplicerat. Hoppas du förstår." 

Vad menar han ens? Jag försökte ringa men han svarade inte. 

Svar på tråden Kompisens pappa, vilken soppa det blev...