Anonym (1) skrev 2023-03-22 18:12:16 följande:
Omöjligt att veta, men att lära sig att stå ut är en del av livet. Man blir tryggare i relationen om man inte tänker att det kunde ha varit bättre.
Jag kan hålla med om det till viss del. Jag och mitt ex hade "stått ut" i flera år faktiskt. Eller inte stått ut i den bemärkelsen att vi lidit men vi var som vänner, under ganska lång tid.
Jag störde mig på honom under flera år innan förhållandet tog slut. Jag vet att han är en fin man men mina känslor var borta sedan länge. Sen kunde vi ha trevligt ihop... Vi kunde snacka om det mesta.. Men jag ville aldrig ha sex med honom, jag fick dra otroligt stort lass med barn och hem medan han jobbade, han gjorde karriär medan jag skulle agera hemmafru men samtidigt jobba 100%. För mig räckte inte orken till, att göra allt detta och ändå visa kärlek till samma man.
Vi borde ha separerat för flera år sedan men varje gång vi pratade om det så kom vi överens om att det var dumt att kasta bort nästan 20 år så lättvindigt. Sen blev det som det blev. Jag blev kär i en annan och situationen blev ohållbar. Förmodligen hade jag initierat skilsmässa även om jag aldrig träffat Johans pappa, men jag behövde en push för att fatta att det var dags.
Barnen är tillsynes glada nu, men visst var det en jobbig tid första veckorna som vi började med varannan-vecka livet. Jag tror det har hjälpt att de kunnat bo kvar i huset på heltid. Barnen behöver inte packa och flänga runt, det är vi vuxna som gör. Men tids nog kommer vi vilja ha vårt eget. Jag tänker att den biten får ta sin tid. Det är ganska skönt att byta miljö de veckorna som jag inte har barnen.
Jag tänker att jag också är en mer närvarande förälder när jag inte är med dem 100 av tiden. Genom att inte behöva dra hela lasset själv har jag mer ork och tålamod när jag väl träffar.
Så även om relationen med Johans pappa dör, så känns detta helt rätt. Jag tror dock att vi har en fin framtid ihop, så länge detta kaos med hans ex lägger sig. Han är en fantastisk människa och vi båda njuter 100% av varandras sällskap.