Anonym (Villrådig) skrev 2023-03-22 23:46:04 följande:
Jag har försökt men får bara att det inte är nån mening att diskutera för vi kommer ingen vart..underförstått att det är jag som är jobbigt fast han vill inte ens försöka diskutera eller komma fram till en kompromiss.. Kompromiss Det är ett ord som inte finns i hans värld.
Jag har föreslagit familjerådgivning men han vägrar. Och hans säger bara att han är less han orkar inte mer. Och jag tro att han inte vill ta steget för han vill inte vara den onda. Blir han lämnad är det han det är synd om, och han kan fortsätta uppehålla fasaden utåt om att vara den perfekta pappan (hans Version är att ge sina barn allt dom villa ha utom uppmärksamhet. Han gör ALDRIG nåt med vår gemensamma men öser pengar över de äldre för det är så han är en förälder.. Han är son duktig pappa som skjutsat sitt barn på hockey. Ja vilket han gjort för att han haft eget intresse han har aldrig skjutsat eller ställt upp för de andra) . . Hans ex fru är inte världens trevligaste men helt ärligt förstår jag me och mer varför hon lämnade.
Då finns det nog inte så mycket att fundera på, mer än hur snabbt du kan ta upp det med honom. Du får helt sonika säga precis det, att du inte känner dig lycklig och har inte gjort på länge, att du försökt prata om det men upplevt att han inte är benägen att prata eller försöka lösa situationen och att du givetvis vill att ni ska ha en fungerande relation för barnens skull.
Jag har ingen aning om hur det ser ut för dig ekonomiskt men rent generellt brukar sådant alltid ha en tendens att lösa sig. Om tanken är att ni ska ha barnen varannan vecka/växelvis redan från start har du mycket tid ensam att fundera och planera för ditt liv. Om ni är gifta, och han har det ekonomiskt bättre ställt än du, kan det finnas en underhållsskyldighet för honom gentemot dig som maka. Det kan vara värt att kolla upp med jurist samt även andra ekonomiska delar kring er bodelning.
Det är aldrig kul att ta steget, men baserat på vad du berättat här kommer du nog må väldigt mycket bättre när det väl är gjort. ❤️