Anonym (beslutsamhet) skrev 2023-03-27 13:14:55 följande:
TS. Din upplevelse är inte alls ovanlig. Man har egentligen gett upp men går och väntar på ett mirakel som man vet inte kommer ske. Ändå drar man ut på det, kämpar på och jublar åt varje liten signal på att det är bra. Tex en trevlig eftermiddag eller kväll, kanske att man har haft sex för första gången på länge.
Kom ihåg att det nästan aldrig är helt kasst, det kommer alltid finnas små ljusglimtar. De är inte tecken på att ni har en fungerande relation utan normala avvikelser.
Så som du beskriver din situation så tror jag det är kört men du kan ändå, för din sinnesro, beskriva ett par enkla kriterier som behöver uppfyllas för att du ska ge det mer tid. Förslagsvis (om jag var i din situation):
1. (överskuggar ALLT annat): Ni måste kunna kommunicera och prata om er relation, om hur ni upplever relationen, känslor och behov för att orka med tillvaron tillsammans.
Detta skulle jag se som ett absolut ultimatum.
Allt annat kan komma efteråt, vilka detaljer som behöver bli bättre, hur barnen ska hanteras, vem som gör vad etc. etc. Alla dessa bitar går att lösa om ni hittar ett fungerande "rum" att prata om det som är viktigt.
I ert fall skulle jag säga att ni måste ha hjälp, dvs. familjeterapi.
Tips 1: gå emot din magkänsla när du tycker det är en bra dag/kväll och ni har det trevligt. Ofta känner man då att man inte vill "förstöra stämningen" genom att prata allvar. Tänk tvärtom.
OM det mot förmodan finns en chans så är det nu du kan nå honom, få till ett kort samtal där han faktiskt lyssnar.
Om du tar det när det är som värst, mörkat, tyst och surt så vet du att du inte ens kommer att få ett svar...
Tips 2: När du kräver/föreslår familjeterapi så kan du mycket väl lägga det utifrån ett ansvar/samvete. Säg till honom att det är hans skyldighet som pappa att göra vad han kan för försöka.
Om han säger att det inte är nån idé så kan du förtydliga att det inte behöver handla om att rädda relationen, det är kanske redan kört. Men ett gemensamt samtal med terapeut kan hjälpa er att hitta ett bra sätt att fungera som föräldrar när ni har separerat.
Vill han fortfarande inte så är det slut.
Det finns inga andra sätt för er att hitta vidare tillsammans.
Det tror jag du vet, oavsett om det kommer en mysig kväll då och då
Tack för ditt svar det var verkligen spot on.. Jag har föreslagit familjerådgivning men han vägrar, han vill inte diskutera för han ser ingen mening då vi ändå inte blit överens dvs jag går inte helt hans linje.. Jag är villig att göra kompromisser men känner att det är bara jag som gör det och bara jag och mina barn som gjort det genom åren. Jag tycker att diskutera sig fram till en kompromiss är en viktig del i att vara en familj vare sig man är bio eller bonus men varken han eller hans barn har fått lära sig det, eller lära sig att ta hänsyn till andra.
När vi flyttade hit gjorde vi det innan det fanns ett rum över åt min yngsta för det jag kunde slippa ifrån min lght direkt om jag släppte den just då. Hon 9 år då tyckte det var superkul att få en liten hörna under trappen som Harry Potter. Sen ngr veckor senare på semestern skulle han sätta upp en vägg i vardagsrummet nere och göra ett rum åt min dotter och göra det rummet mindre.. Det blev ett sånt jäkla liv på hans barn, det skreks och bråkades och grinade över hur fult det blev och hur fel det vara att DERAS vardagsrum försvann att jag är förvånad att han inte gav sig. Det är nog faktiskt enda gången han inte gett med sig.
Och jag kände redan då att det här kommer aldrig blir bra. Och borde ha lyssnat på min mage och flyttat då.
Nu blev jag lite ledsen ikväll och gick tillbaka och läste sms ett år tillbaka och kände då att nej det här är verkligen rätt beslut. Men det är ändå tungt.