• Anonym (Nisse)

Vasektomi

Jag står på kö för en vasektomi till hösten och är lite nyfiken.

Ni som har gjort de, hur va de när ni satt där och väntade på er tur? Var det som att sitta på "The green mile"? Undrar mest vad man ska förvänta sig.

Hur gick operationen? Var du vaken eller sövd?

Hur hade ni det efteråt? Tänker fysiskt med smärta och obehag och hur länge hängde de i? Likaså fick ni några perioder efteråt där ni ångrade ert ingrepp?

Hur känner ni idag?
    Hur är ert sexliv?
    Påverkas ni av ert ingrepp?

Bara ös på med era erfarenheter.

• Svar på tråden Vasektomi
  • Anonym (Azx)
    Anonym (M40) skrev 2023-03-20 20:36:12 följande:
    Kollat lite nu och 2500:- kostar det i Västernorrland. 
    Skumt att det ska skilja. Men jag hade nog pröjsat om det var så här med.
  • Ddny
    Anonym (P) skrev 2023-03-20 09:29:56 följande:

Alltså... jag får typ panik av den här tråden. 
    Jag vill göra vasektomi men får verkligen ågren när jag tänker på det. 
    Det känns fruktansvärt obehagligt att veta att det kan uppstå komplikationer och att det känns obehagligt - just där. 

Smärta kan man uthärda men obehag är betydligt svårare att förbereda sig inför. 

...men jag ser verkligen upp till er som vågat. 
    Good for you 👍🏻

"Komplikationerna" av en utebliven vasektomi är värre! 
    Ingreppet är så simpelt så det kan knappt gå fel, lite bedövning, ett minisnitt, fiska fram ledarna, klippa bort en snutt, bränna ändarna och så ett litet plåster.

Om det varit ett tillfälligt ingrepp med en hållbarhetstid på 1år så hade jag gjort det årligen, för friheten i sängen. Kunna komma var man vill, när man vill och ffa slippa regnrocken.
  • Kussim

Jag gjorde det för 30 år sen! Är farsa till 3 barn, inget av dom var planerade! Vi använde kondom,  är inte säkert för 5 öre! 🤣 
    Bästa jag gjort,  aldrig behöva fundera på att hur blev det nu..... har inte påverkat min sexdrift, tvärtom!  
    Var såklart jobbigt när man gjorde det med lokalbedövning,  blev lite bredbent ett tag 😉
    Rekommenderas! 

• Anonym (Nisse)

Tack alla för att ni delar era erfarenheter! 
    Det jag själv ser fram emot är friheten att slippa tänka, däremot är jag lite svettig över ingreppet så era erfarenheter lugnar en verkligen.

Tack!

• Anonym (Man 45)

Gjorde det för ca 4-5 år sen. Vill inte har mer barn så att bestämma sig var lätt och inget jag någonsin ångrat.

Kommer inte ihåg att det gjorde ont alls. Lite öm efteråt kanske. Pungen var väl också lite blå men inga andra konstigheter. Sex lusten och satsen har inte ändrats/sjunkit alls. 

MEN jag måste erkänna att jag var livrädd. Foten i munnen Tycker inte om att gå till tandläkaren och det här var tandläkarskräck x 10. (Men andra ord inget "farligt" utan bara mina hjärnspöken som fick panik.) 

Lokal bedövning och det tog ca 15 min. Tyckte dock det kändes som 2 timmar. Att känna lukten va bränt kött typ var inte kul. Förvånad Särskilt som det händer två gånger! Kräks

Efter fick jag ligga kvar en bra stund för dom var rädda att jag skulle svimma, vilket dom sa var väldigt vanligt. 

Hur som helst skulle jag lätt göra om det ifall det inte funkat den första gången. 

Så på en skala 1 till 10 skulle jag sätta:

1 - på smärta, blödning, problem med sex efter osv. 

10 - på hur rädd jag var/blev. 

Men inte värre än att jag funderar på att gå tillbaka för att göra en omskärelse... Tycker det skulle se snyggare ut. Tomte

• Anonym (Tack)
    mrjohnson skrev 2023-03-20 14:56:58 följande:

Gjorde det för 10 år sedan.  Sövdes inför ingreppet då läkaren menar att det är lättare än vid lokalbedövning. Har inte haft några problem eller komplikationer. Det kommer vitt klägg ur snoppen vid orgasm precis som innan. Ingen minskad mängd heller. 

så bara positiv 👍

Fördom #1:
    -Jag vill inte sterilisera mig för jag vill fortfarande kunna få utlösning vid orgasm.

Detta är enligt era erfarenheter en helt felaktig missuppfattning? Har det förändrats något för er?

(Är tjej och får höra detta när jag berättar om att jag helst ser att en framtida kille är steriliserad eller kan tänka sig. Dags att slå hål på myter och fördomar.)
  • Danne59

Gjorde det för många år sen.
    Ingen komplikationer als.
    Endast skillnad är att spermien inte är så tjock.

Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
  • Anonym (Azx)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-15 11:52:27 följande:
    Fördom #1:
    -Jag vill inte sterilisera mig för jag vill fortfarande kunna få utlösning vid orgasm.

Detta är enligt era erfarenheter en helt felaktig missuppfattning? Har det förändrats något för er?

(Är tjej och får höra detta när jag berättar om att jag helst ser att en framtida kille är steriliserad eller kan tänka sig. Dags att slå hål på myter och fördomar.)
    Det är ingen skillnad alls mot hur det var innan vasektomin. Förutom i mikroskop då eftersom spermierna inte längre finns i sädesvätskan.
  • Anonym (Snippo)

Alltid hatat ha kondom, och var medskyldig till tre (!) oönskade graviditeter, som slutade med aborter. Jag bestämde mig för att det räckte med två barn, och min nya hade också sina två. Vi ville inte ha nya. Jag var drygt 40 år. Gillade inte att min kvinna skulle utsättas för icke fungerande spiral eller hormonstörande ppiller.

Jag var sövd, minns bara dimmigt att det kändes som om någon drog i pungen. Väldigt lite och kortvarigt besvär av sår/plåster. 

Underbart sexliv sen, slippa krångel och slippa att "tugga kola md papperet på". Ingen ånger alls. Det enda jag tänkt ibland är att de borde ha sparat sperma efter mig, i fall jag skulle ångra mig. Det har jag inte gjort, men träffade en man som hade gjort ingreppet för tidigt i livet och ångrade sig. Det krävde operation för att få fram några fungerande spermier ur hans testiklar. 

Jag tror att många oönskade graviditeter skulle undvikas om fler män (och kvinnor) förmåddes sterilisera sig. Abort är inte önskvärt, tycker jag. 

Sexlivet påverkades enbart positivt. Satsen kommer lydigt ändå, men utan spermier.

Make love, not babies.

• Anonym (Nisse)

Tänkte återkoppla lite.

Har fått tid den 4 Januari o lite nervös e man allt.

Mvh Nisse

Svar på tråden Vasektomi