• AEanonym

    Förskjuten skolgång

    Hej jag undrar om det finns någon som fått igenom en förskjuten skolgång. Dvs att barnet får börja förskoleklass det året barnet fyller 7. 

    Enligt skollagen ska detta vara möjligt om barnet har en funktionsnedsättning eller om barnet identifierar sig med yngre. Mitt barn har en funktionsnedsättning och är sen i utvecklingen. Mitt barn är 5 men beter sig och är mer som en 4 åring. Jag har jobbat i skola och jobbar i förskola och ser att barnet är sen i utvecklingen. 

    Jag har varit i möte med rektorn men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Rektorn är den som beslutar. Jag tog upp skollagen och att alla beslut gällande barn ska vara utifrån barnets bästa. 

    Jag vill gärna ha tips på vad mer jag kan göra!

  • Svar på tråden Förskjuten skolgång
  • violis

    Det går……
    men det kräver ett mycket bra skrivet läkarutlåtande, där det tydligt framgår vad förskolan kan göra under detta extra år som inte skolan kan göra med anpassningar / resurs ..Att barnet bara är sent i sin utveckling räcker inte till , inte heller en npf- diagnos är skäl nog skolan ska ( i teorin) kunna möta barnen oavsett funktionsnedsättning ..Om barnet har en intellektuell funktionsnedsättning är det vanligare att barnen blir kvar ..men då beräknas de ofta inte kunna följa ordinarie undervisning senare hellre utan att de barnen kommer tillhöra särskolan.

    Det är inte heller rektor som beslutar detta längre ( jag tror i alla fall att detta gäller hela landet) utan föräldrar skickar in en ansökan inkl läkarutlåtande till skolkontoret  , rektor får del av den och tillsammans med  pedagogerna fyller på från sin sida hur de ser hur barnet fungerar på förskolan och vad de kan göra som inte kan tillgodoses av skolan ..den skola barnet erbjudits plats på får från sin sida fylla i hur de tänker att de kan organisera ett fungerande stöd för barnet som innebär att barnet kan börja med sina jämnåriga 

    Sedan är det en fråga för skolnämnden ..det är de som tar det slutgiltiga beslutet ..utifrån det underlag de fått in 

    ( innan det blev skolplikt i förskoleklass var det rektor som i samråd med föräldrar o pedagoger tog detta beslut= mycket enklare att låta ett barn stanna kvar ett extra år) 

  • violis

    Förstår inte varför det blev frågetecken…ska inte vara det..

  • elsi
    AEanonym skrev 2023-03-14 17:48:20 följande:
    Förskjuten skolgång

    Hej jag undrar om det finns någon som fått igenom en förskjuten skolgång. Dvs att barnet får börja förskoleklass det året barnet fyller 7. 

    Enligt skollagen ska detta vara möjligt om barnet har en funktionsnedsättning eller om barnet identifierar sig med yngre. Mitt barn har en funktionsnedsättning och är sen i utvecklingen. Mitt barn är 5 men beter sig och är mer som en 4 åring. Jag har jobbat i skola och jobbar i förskola och ser att barnet är sen i utvecklingen. 

    Jag har varit i möte med rektorn men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Rektorn är den som beslutar. Jag tog upp skollagen och att alla beslut gällande barn ska vara utifrån barnets bästa. 

    Jag vill gärna ha tips på vad mer jag kan göra!


    Är ditt barn utrett och har "papper" på sin sena utveckling? För det är nog där du måste börja för att få gehör för ditt önskemål. 
  • fjanten

    Vi fick beviljat, men det var inga rektorer inblandade i det utan kommunens skolchef. Fick beviljat då vårt barn är född så sent på året (slutet på december). Skolchefen sa bara att det var helt upp till oss föräldrar att bestämma för vi kände vårt barn bäst - ungefär. I slutändan valde vi dock att låta honom börja med sin egen årskull, av en massa skäl, och med facit i hand var det rätt beslut för just honom (storleksmässigt är han längst, mognadsmässigt och socialt hänger han med, han har de avancerade böckerna i svenska och matematiken o.s.v.). Så min erfarenhet är i alla fall inte att det nödvändigtvis är svårt att få beviljat. 

  • fornminne

    En släkting till mig är född i november och fick börja ett år senare för att han inte var riktigt skolmogen än. Ingen intellektuell funktionsnedsättning, inga diagnoser. Bara (något) sen. Man tog hänsyn till detta, att han hade yngre kompisar samt är född sent på året. 

    Detta visade sig vara rätt beslut för honom. Han hade aldrig problem att hänga med i skolan, men var heller inte före de han gick med. Sen var han ju bara några månader äldre än många klasskamrater.

    Men det verkar som det har blivit svårare att få igenom fördröjd skolstart? 

  • elsi
    fornminne skrev 2023-03-15 10:55:17 följande:

    En släkting till mig är född i november och fick börja ett år senare för att han inte var riktigt skolmogen än. Ingen intellektuell funktionsnedsättning, inga diagnoser. Bara (något) sen. Man tog hänsyn till detta, att han hade yngre kompisar samt är född sent på året. 

    Detta visade sig vara rätt beslut för honom. Han hade aldrig problem att hänga med i skolan, men var heller inte före de han gick med. Sen var han ju bara några månader äldre än många klasskamrater.

    Men det verkar som det har blivit svårare att få igenom fördröjd skolstart? 


    Allt som kostar har blivit svårare att få igenom. Och förskola kostar mer än skola + fritids, så det vill man inte bevilja om man inte måste. 
  • elsi
    fornminne skrev 2023-03-15 11:11:01 följande:

    Så det handlar om resurser, inte vad som är bäst för barnen. Tragiskt.


    Såklart det gör! Tragiskt absolut, men känns inte som att det borde komma som en överraskning om man hänger med i debattklimatet.
  • AEanonym

    Hej jag har läst alla kommentarer och tack för hjälp och stöd! 

    Barnet har funktionsnedsättning på papper och det står även att barnet upplevs som yngre.

    Rektorn tycker fortfarande att barnet ska börja skolan men man kan överklaga vilket jag nu gör! 

    Jag ska skicka med pappren från utredningen och har även skrivit ihop varför det skulle vara för barnets bästa att börja skolan ett år senare.

    Om det är någon annan i samma situation så är Skolverket en bra att kontakta och få svar på eventuella frågor. Så som jag uppfattat det så har inte alltid rektorer bra koll. 


    Mvh tråd skaparen!

  • fjanten
    AEanonym skrev 2023-03-30 10:53:03 följande:

    Hej jag har läst alla kommentarer och tack för hjälp och stöd! 

    Barnet har funktionsnedsättning på papper och det står även att barnet upplevs som yngre.

    Rektorn tycker fortfarande att barnet ska börja skolan men man kan överklaga vilket jag nu gör! 

    Jag ska skicka med pappren från utredningen och har även skrivit ihop varför det skulle vara för barnets bästa att börja skolan ett år senare.

    Om det är någon annan i samma situation så är Skolverket en bra att kontakta och få svar på eventuella frågor. Så som jag uppfattat det så har inte alltid rektorer bra koll. 


    Mvh tråd skaparen!


    Jag har svårt att förstå varför förskolans rektor ska vara särskilt inblandad över huvud taget, det är ju kommunens skolchef som ska fatta det beslutet. (Däremot är det ju upp till enskilda skolors rektorer att besluta om att t.ex. låta ett barn gå om ett år.) Dock kan skolchefen vilja ha input från förskolan, men då brukar det ju vara utlåtanden från personer i barngrupp eller specialpedagog som kommit in, inte får rektorn i första hand. Låter som att det går lite märkligt till i ert fall tycker jag! Hoppas det löser sig på bästa sätt, oavsett hur det blir.
  • AEanonym
    fjanten skrev 2023-03-30 11:43:16 följande:
    Jag har svårt att förstå varför förskolans rektor ska vara särskilt inblandad över huvud taget, det är ju kommunens skolchef som ska fatta det beslutet. (Däremot är det ju upp till enskilda skolors rektorer att besluta om att t.ex. låta ett barn gå om ett år.) Dock kan skolchefen vilja ha input från förskolan, men då brukar det ju vara utlåtanden från personer i barngrupp eller specialpedagog som kommit in, inte får rektorn i första hand. Låter som att det går lite märkligt till i ert fall tycker jag! Hoppas det löser sig på bästa sätt, oavsett hur det blir.
    Enligt rektorn så har hon sistan ordet. Men du har rätt det känns inte som att allt går rätt till. Vet inte om rektorn pratat med skolchefen. Men det är många brister i det här fallet och det är tråkigt när ett barn blir lidande. 

    Det kommer gå bra hur det än blir men jag hoppas in i det sista att mitt barn ska få gå en rättvis skolstart! 
  • fjanten
    AEanonym skrev 2023-03-30 22:09:07 följande:
    Enligt rektorn så har hon sistan ordet. Men du har rätt det känns inte som att allt går rätt till. Vet inte om rektorn pratat med skolchefen. Men det är många brister i det här fallet och det är tråkigt när ett barn blir lidande. 

    Det kommer gå bra hur det än blir men jag hoppas in i det sista att mitt barn ska få gå en rättvis skolstart! 
    Jag tycker att du ska ta direktkontakt med skolchefen själv. Det börjar brinna i knutarna lite... Förklara hur du/ni föräldrar ser på saken och upplever ert barn. Förklara vilka diagnoser/problem som finns. Berätta hur förskolans personal upplever barnet. Dra inte in rektorn mer än nödvändigt, det är ju inte upp till denne.

    Sedan är ju fsk.klass fortfarande väldigt låg nivå, ärligt talat, och allt de gör där är saker som sedan ska "läras om" i ettan (och normalspannet är väldigt brett, t.ex. finns det barn som börjar åk. 1 som kan läsa böcker varvat med barn som knappt kan en enda bokstav). Så jag tycker inte att ni ska vara livrädda för att låta barnet börja fsk.klass heller, även om ett år i förskolan skulle vara att föredra.
Svar på tråden Förskjuten skolgång