Inlägg från: AEanonym |Visa alla inlägg
  • AEanonym

Förskjuten skolgång

Hej jag undrar om det finns någon som fått igenom en förskjuten skolgång. Dvs att barnet får börja förskoleklass det året barnet fyller 7. 

Enligt skollagen ska detta vara möjligt om barnet har en funktionsnedsättning eller om barnet identifierar sig med yngre. Mitt barn har en funktionsnedsättning och är sen i utvecklingen. Mitt barn är 5 men beter sig och är mer som en 4 åring. Jag har jobbat i skola och jobbar i förskola och ser att barnet är sen i utvecklingen. 

Jag har varit i möte med rektorn men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Rektorn är den som beslutar. Jag tog upp skollagen och att alla beslut gällande barn ska vara utifrån barnets bästa. 

Jag vill gärna ha tips på vad mer jag kan göra!

• Svar på tråden Förskjuten skolgång
  • AEanonym

Hej jag har läst alla kommentarer och tack för hjälp och stöd! 

Barnet har funktionsnedsättning på papper och det står även att barnet upplevs som yngre.

Rektorn tycker fortfarande att barnet ska börja skolan men man kan överklaga vilket jag nu gör! 

Jag ska skicka med pappren från utredningen och har även skrivit ihop varför det skulle vara för barnets bästa att börja skolan ett år senare.

Om det är någon annan i samma situation så är Skolverket en bra att kontakta och få svar på eventuella frågor. Så som jag uppfattat det så har inte alltid rektorer bra koll. 

Mvh tråd skaparen!

• AEanonym
    fjanten skrev 2023-03-30 11:43:16 följande:
    Jag har svårt att förstå varför förskolans rektor ska vara särskilt inblandad över huvud taget, det är ju kommunens skolchef som ska fatta det beslutet. (Däremot är det ju upp till enskilda skolors rektorer att besluta om att t.ex. låta ett barn gå om ett år.) Dock kan skolchefen vilja ha input från förskolan, men då brukar det ju vara utlåtanden från personer i barngrupp eller specialpedagog som kommit in, inte får rektorn i första hand. Låter som att det går lite märkligt till i ert fall tycker jag! Hoppas det löser sig på bästa sätt, oavsett hur det blir.
    Enligt rektorn så har hon sistan ordet. Men du har rätt det känns inte som att allt går rätt till. Vet inte om rektorn pratat med skolchefen. Men det är många brister i det här fallet och det är tråkigt när ett barn blir lidande. 

Det kommer gå bra hur det än blir men jag hoppas in i det sista att mitt barn ska få gå en rättvis skolstart! 
Svar på tråden Förskjuten skolgång