• elsi

Förskjuten skolgång

AEanonym skrev 2023-03-14 17:48:20 följande:
    Förskjuten skolgång

Hej jag undrar om det finns någon som fått igenom en förskjuten skolgång. Dvs att barnet får börja förskoleklass det året barnet fyller 7. 

Enligt skollagen ska detta vara möjligt om barnet har en funktionsnedsättning eller om barnet identifierar sig med yngre. Mitt barn har en funktionsnedsättning och är sen i utvecklingen. Mitt barn är 5 men beter sig och är mer som en 4 åring. Jag har jobbat i skola och jobbar i förskola och ser att barnet är sen i utvecklingen. 

Jag har varit i möte med rektorn men jag känner inte att jag blir lyssnad på. Rektorn är den som beslutar. Jag tog upp skollagen och att alla beslut gällande barn ska vara utifrån barnets bästa. 

Jag vill gärna ha tips på vad mer jag kan göra!

Är ditt barn utrett och har "papper" på sin sena utveckling? För det är nog där du måste börja för att få gehör för ditt önskemål. 
  • elsi
    fornminne skrev 2023-03-15 10:55:17 följande:

En släkting till mig är född i november och fick börja ett år senare för att han inte var riktigt skolmogen än. Ingen intellektuell funktionsnedsättning, inga diagnoser. Bara (något) sen. Man tog hänsyn till detta, att han hade yngre kompisar samt är född sent på året. 

Detta visade sig vara rätt beslut för honom. Han hade aldrig problem att hänga med i skolan, men var heller inte före de han gick med. Sen var han ju bara några månader äldre än många klasskamrater.

Men det verkar som det har blivit svårare att få igenom fördröjd skolstart? 

Allt som kostar har blivit svårare att få igenom. Och förskola kostar mer än skola + fritids, så det vill man inte bevilja om man inte måste. 
  • elsi
    fornminne skrev 2023-03-15 11:11:01 följande:

Så det handlar om resurser, inte vad som är bäst för barnen. Tragiskt.

Såklart det gör! Tragiskt absolut, men känns inte som att det borde komma som en överraskning om man hänger med i debattklimatet.
Svar på tråden Förskjuten skolgång