Inlägg från: violis |Visa alla inlägg
  • violis

    Förskjuten skolgång

    Det går……
    men det kräver ett mycket bra skrivet läkarutlåtande, där det tydligt framgår vad förskolan kan göra under detta extra år som inte skolan kan göra med anpassningar / resurs ..Att barnet bara är sent i sin utveckling räcker inte till , inte heller en npf- diagnos är skäl nog skolan ska ( i teorin) kunna möta barnen oavsett funktionsnedsättning ..Om barnet har en intellektuell funktionsnedsättning är det vanligare att barnen blir kvar ..men då beräknas de ofta inte kunna följa ordinarie undervisning senare hellre utan att de barnen kommer tillhöra särskolan.

    Det är inte heller rektor som beslutar detta längre ( jag tror i alla fall att detta gäller hela landet) utan föräldrar skickar in en ansökan inkl läkarutlåtande till skolkontoret  , rektor får del av den och tillsammans med  pedagogerna fyller på från sin sida hur de ser hur barnet fungerar på förskolan och vad de kan göra som inte kan tillgodoses av skolan ..den skola barnet erbjudits plats på får från sin sida fylla i hur de tänker att de kan organisera ett fungerande stöd för barnet som innebär att barnet kan börja med sina jämnåriga 

    Sedan är det en fråga för skolnämnden ..det är de som tar det slutgiltiga beslutet ..utifrån det underlag de fått in 

    ( innan det blev skolplikt i förskoleklass var det rektor som i samråd med föräldrar o pedagoger tog detta beslut= mycket enklare att låta ett barn stanna kvar ett extra år) 

  • violis

    Förstår inte varför det blev frågetecken…ska inte vara det..

Svar på tråden Förskjuten skolgång