Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?
Ja, du har kallat mig för Lodis ett par gånger.
Ja, du har kallat mig för Lodis ett par gånger.
Några tankar och reflexioner kring "pajkastningen" utifrån egen erfarenhet här på FL.
Eftersom jag både i mitt yrke och privat har erfarenhet av relationer har jag läst och kommenterat några av trådarna RELATIONER & OTROHET och slås av hur man demoniserar okända människor, utan att känna till något om bakgrunden slänger man ur sig moralfloskler kallar kvinnor horor och män svin.
Jag skulle inte säga något om det var en uppriven trådstartare som ville få ut sin frustration men det är svaren som upprör mig.
Nu är det väl kanske så att en del trådar läggs ut för att provocera men VAD FÅR MAN UT AV DETTA?
Det folk vinner är att de får tillhöra en gemenskap.
Det handlar inte i huvudsak om vare sig dålig uppfostran, dåligt mående eller anonymitet utan om ett grundläggande mänskligt beteende. Att tillhöra och stärka en grupp genom att agera elakt emot en yttre fiende och väldigt få individer vill/klarar av att medvetet ställa sig vid sidan om genom att exempelvis ha en avvikande uppfattning.
Det sker helt öppet under folks riktiga namn på Twitter och Facebook. Det sker med anonyma signaturer på Familjeliv. Inget ämne är för obetydligt för att det inte skall bildas grupper och pekas finger och kallas saker: Från Rysslands invasion av Ukraina till Facebookgrupper för hunduppfödning och folkmusik. Du hittar fenomenet överallt. Det går att bråka om allt.
Samma typ av grälsjuka och otrevligheter och baktalande fanns förstås också innan internet. Det var bara inte lika synligt för oss alla.
.
Sedan, att det är så pass illa som det är på just Familjeliv, det beror ju helt och hållet på att det saknas en fungerande och konsekvent moderering av forumet.
Jag tror inte att det går att få bort elaka kommentarer helt, men man kan dela med sig kring erfarenheter av härskartekniker, vilket Carolatom07 så klokt beskrev som något man använder för att värna integriteten, och erfarenheter av mobbning, hur det känns att vara utsatt. Man kan också dela med sig av hur förvirrande det kan vara att se någon som vanligen är på ett sätt plötsligt blir på ett annat.
Det jag skriver här, inte hög, men "det jag skriver hög" passar nog några som har den bilden av mig, alltså att jag knarkar framför Mello. 🙂