• Anonym (förrätt)

Är det skillnad på hur män och kvinnor bemöts här?

Om nån skriver om relationer och sex, och är osäker över nåt.
    Om det handlar om åldersskillnader.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det skillnad på hur män och kvinnor bemöts här?
  • Freddie K
    Anonym (förrätt) skrev 2023-03-13 08:27:26 följande:
    Du har missförstått det jag skriver om kvinnor. Jag tycker också att kvinnor är det finaste som finns. Jag är inte kvinnohatare, även om andra här säger att jag är det.
    Du känns lite splittrad. Du säger en sak ena sekunden och sen en annan sak andra sekunden. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre än så här, men jag tror att du skulle må bra av att prata med någon.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (förrätt)
    Freddie K skrev 2023-03-13 08:39:28 följande:
    Du känns lite splittrad. Du säger en sak ena sekunden och sen en annan sak andra sekunden. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre än så här, men jag tror att du skulle må bra av att prata med någon.
    När folk missförstår det jag skriver, och ändå är jag tydlig, då är det inte mycket jag kan göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (förrätt) skrev 2023-03-13 08:47:24 följande:
    När folk missförstår det jag skriver, och ändå är jag tydlig, då är det inte mycket jag kan göra.
    Du kan alltid prova att starta några nya trådar. Du har ju i alla fall en kompis här som brukar hålla med dig.
  • Anonym (förrätt)
    Anonym (M) skrev 2023-03-13 08:50:18 följande:
    Du kan alltid prova att starta några nya trådar. Du har ju i alla fall en kompis här som brukar hålla med dig.
    Nej, många mår dåligt av att se mina trådar hela tiden så jag ska försöka låta bli det. Ja, jag är förvånad över att så få här ser hur det verkligen ser ut.
  • Anonym (M)
    Anonym (förrätt) skrev 2023-03-13 08:53:15 följande:
    Nej, många mår dåligt av att se mina trådar hela tiden så jag ska försöka låta bli det. Ja, jag är förvånad över att så få här ser hur det verkligen ser ut.
    Fast vi vet ju att du inte kommer att sluta. Så varför lura dig själv?
  • Anonym (Instämmer men ...)
    Anonym (M) skrev 2023-03-13 08:55:18 följande:
    Fast vi vet ju att du inte kommer att sluta. Så varför lura dig själv?
    Fast det hjälper inte att du hetsar på heller. Sluta, snälla.
  • Anonym (Japp, en person visar förakt hela tiden.)
    Anonym (förrätt) skrev 2023-03-13 08:53:15 följande:
    Fast om så många andra ser en annan verklighet än du och inte håller med dig om vad dom ser kanske du måste omvärdera och tänka till varför så många andra inte har samma uppfattning som du.
    Kanske din verklighet skiljer i från så många andras, varför skulle så många andra ha fel och du ha rätt?
    Kanske att du måste tänka till om varför andra har en annan åsikt om hur verkligheten ser ut än du har.
    Många av oss har andra erfarenheter än du har om verkligheten.
    Du kan ju inte säga att så många andra har fel om hur dom upplever verkligheten.
    Man kan inte utgå ifrån att man själv har rätt och många andra har fel.
  • Soryu
    Anonym (O) skrev 2023-03-13 07:02:19 följande:
    Fast män har ju i alla tider påtalat hur kvinnor över 25 förlorar sin attraktionskraft, typ. Det pågår än idag. T om på dejtingsidor är de som har det svårast unga pojkar och äldre kvinnor, eftersom män ständigt letar nedåt i åldrar. Det är en form av åldersdiskriminering i samhället som särskilt rör kvinnor. Många kvinnor har dessutom varit med om äldre sliskiga gubbar i sin ungdom och vet hur ovälkommet det är. 
    Ja, det är väldigt tråkigt för kvinnor att bli bedömda efter utseende och ungdom i så hög grad. Och ja, det är en sorts diskriminering att t.ex. äldre kvinnliga skådespelare inte har lika lätt att få jobb osv. Men det är inte inte diskriminering att många män föredrar yngre kvinnor. Lika lite som att det inte är kvinnornas fel att en del män utan attraktionskraft inte lyckas träffa någon kvinna är det mäns fel att de är mer attraherade av vissa kvinnor. Det är orättvist ja, men det är ingens fel och det är inte diskriminering.

Kärleksrelationer (liksom sexuella relationer och vänskapsrelationer) är inte ett område där begrepp som diskriminering och rättvisa har någon relevans.
  • Anonym (Ältande)

Men detta eviga ältande över åldersskillnader. blir du klokare?

Blir du lyckligare av alla dessa svar?

• ClumsySmurf
    Soryu skrev 2023-03-13 21:16:48 följande:
    Ja, det är väldigt tråkigt för kvinnor att bli bedömda efter utseende och ungdom i så hög grad. Och ja, det är en sorts diskriminering att t.ex. äldre kvinnliga skådespelare inte har lika lätt att få jobb osv. Men det är inte inte diskriminering att många män föredrar yngre kvinnor. Lika lite som att det inte är kvinnornas fel att en del män utan attraktionskraft inte lyckas träffa någon kvinna är det mäns fel att de är mer attraherade av vissa kvinnor. Det är orättvist ja, men det är ingens fel och det är inte diskriminering.

Kärleksrelationer (liksom sexuella relationer och vänskapsrelationer) är inte ett område där begrepp som diskriminering och rättvisa har någon relevans.

"Men det är inte inte diskriminering att många män föredrar yngre kvinnor"

Det har du rätt i och det är varken diskriminering eller åldersfascism när yngre kvinnor tycker gubbbar 40+ inte är lika attraktiva som yngre män.
  • Soryu
    ClumsySmurf skrev 2023-03-13 22:50:54 följande:

"Men det är inte inte diskriminering att många män föredrar yngre kvinnor"

Det har du rätt i och det är varken diskriminering eller åldersfascism när yngre kvinnor tycker gubbbar 40+ inte är lika attraktiva som yngre män.
    Nej precis. Det bara är som det är.
  • Anonym (Blue Room)
    Anonym (Japp, en person visar förakt hela tiden.) skrev 2023-03-13 17:50:48 följande:
    Fast om så många andra ser en annan verklighet än du och inte håller med dig om vad dom ser kanske du måste omvärdera och tänka till varför så många andra inte har samma uppfattning som du.
    Kanske din verklighet skiljer i från så många andras, varför skulle så många andra ha fel och du ha rätt?
    Kanske att du måste tänka till om varför andra har en annan åsikt om hur verkligheten ser ut än du har.
    Många av oss har andra erfarenheter än du har om verkligheten.
    Du kan ju inte säga att så många andra har fel om hur dom upplever verkligheten.
    Man kan inte utgå ifrån att man själv har rätt och många andra har fel.
    Gaslighting.
  • Anonym (Tess)

Ja! Jag har någon gång valt att utge mig för att vara man. Jag blir SÅÅÅ mycket bättre bemött. 
    Minns speciellt en tråd där jag blev kallad tråkig morsa, petig, löjlig osv. Men när jag sa att jag är man så ändrades tonen radikalt och ALLA HÖLL MED MIG!

• Anonym (Tess)
    Anonym (Tess) skrev 2023-03-14 06:56:33 följande:

Ja! Jag har någon gång valt att utge mig för att vara man. Jag blir SÅÅÅ mycket bättre bemött. 
    Minns speciellt en tråd där jag blev kallad tråkig morsa, petig, löjlig osv. Men när jag sa att jag är man så ändrades tonen radikalt och ALLA HÖLL MED MIG!

Just den tråden handlade om hur barnens kompisar beter sig. När folk trodde jag var mamma klankade de ner på mig och när jag sa att jag är pappan så vände folk och höll med mig. 
  • Anonym (Boz)
    Carolatom07 skrev 2023-03-12 15:21:37 följande:
    Han kanske klagar på kvinnor för att de beter sig som de gör mot honom på forumet främst, samtidigt som han kanske verkligen längtar efter att få känna närhet till en kvinna. Många ensamma män brukar ha en sådan längtan, att sen då bara bli bemött med nedsättande kommentarer, kan göra den  bäste arg, ledsen och desillusionerad.

Jag själv har inte varit på forumet länge, men har helt klart märkt av en sorts fientlighet eller iallafall ogillande av "män som beklagar sig över att inte hitta någon". Kvinnor förutsätter att problemet alltid ligger hos männen själva, vilket ofta inte är sant (hur kan de veta att mannen har problem eller en dålig attityd generellt om de inte känner personen IRL)?
    Du är nåt på spåren här. Det är en av skillnaderna på hur män och kvinnor bemöts.
  • Anonym (Boz)
    Carolatom07 skrev 2023-03-12 15:38:15 följande:
    Nej, inte invecklat alls, men jag kan efter egna erfarenheter av män i min omgivning, och även relaterat till de ensamma perioderna i mitt eget liv, konstatera att det att män ju längre tiden går blir alltmer frustrerade och ledsna över att inte hitta någon, ofta är för att dessa män kämpat med sig själva, ansträngt sig och försökt vara den bästa versionen av sig själva och verkligen försökt, under lång tid, kanske flera år, och ändå upplevt att kvinnor nedklassar eller ignorerar dem. Det som händer då är att dessa män mer och mer börjar fråga sig varför de inte duger, vad de gör för fel. De kanske tar till sig ytterligare tips och råd, men erfar att inte heller dessa hjälper. I längden skapar det en känsla hos dessa män av att vara dåliga män som inte passar in i samhället, eller åtminstone inte passar in i relationsmarknaden och dess idag höga krav. Att känna sig utstött och sämre behandlad än andra, trots att man försökt göra det mesta rätt, kan göra även den från början ganska självsäkre osäker och grubblande.

En man som inte kämpar, anstränger sig eller tar till sig råd och tips, har heller inget att beklaga sig över, eftersom en sådan man tror att kvinnorna ska komma och knacka på hans dörr utan att han behöver lyfta ett finger. Men sådan upplever jag verkligen inte att Kaffedraken är.

När sedan då dessa män känner för att gråta och beklaga sig lite, så kallas de för "offerkoftor", patetiska och t.o.m. Incels. När kvinnor beklagar sig blir det så gott som alltid mer okej för de som lyssnar/ läser. Och det är ofta väldigt tydligt på detta forum.
    Ja, en man som verkligen försöker men inte lyckas, han skyller inte ens allt på kvinnor, honom ska man sparka på.
  • Allan 1

Visst är det en skillnad på hur olika kvinnor och män bemöts.
    Det har jag själv också upplevt fast jag inte skrivit destomer här.

• Anonym (Yes)

Jo, upplever också att män och kvinnor bemöts olika. Män med problem av olika slag döms hårdare och ska oftare söka hjälp själva, ansvara för alla problem de har själva osv. 

Kvinnor får oftare medhåll, medkänsla, hjälp och får utrymme att stöta och blöta sina problem på forumet. Män blir oftare nedtystade snabbt. 

Svar på tråden Är det skillnad på hur män och kvinnor bemöts här?