• Tom Araya

Hur tar sig barnen från punkt A till B?

Fråga till alla föräldrar som har hemmaboende barn som är minst 6 år gamla, eller haft under de senaste 10 åren.

Går eller cyklar dina barn till/från skola, fritidsaktiviteter, kompisar, idrottens matcher och träningar?

eller

Åker de buss, tåg (annan kollektivtrafik), el-spark, moped e.t.c?

eller 

Skjutsar du dem överallt?

Motivera och nyansera gärna ditt svar.

Fritt fram att diskutera +/-, problem, lösningar mm.

Exempelvis tankar om säkerhet, motion, självständighet mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-02 05:34
    www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-forskning-fran-ltu-angsliga-foraldrar-orsak-till-att-barnen-ror-sig-for-lite

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-03 00:17
    Jag glömde ett alternativ som kan vara aktuellt för många föräldrar med barn under 10-12 år...
    Att gå eller cykla i sällskap av en vuxen eller att vuxna skjutsar på cykel.

• Svar på tråden Hur tar sig barnen från punkt A till B?
  • Anonym (Olle)

Det beror ju på vart de ska. Inom 4 km typ går, cyklar eller skjutsas (på cykel) 8-åringen. Men längre tar vi bilen. Hon får inte gå till skolan utan vuxen och det beror på en av vägarna som ska korsas och bilburna föräldrar. Det ska vara max 30 km/h, men somliga kör ju som idioter. Värst är de föräldrar som kör sina barn i bil till skolan och är stressade på morgonen. Jag har varit nära att bli påkörd ett par gånger, och då har jag ändå en vuxens perception och trafikerfarenhet. 

11-åringen får gå och cykla utan att vuxna är med, men inte vilka vägar som helst. Det ska kännas säkert med tanke på trafiksituationer. Hon får inte ge sig ut i stora korsningar eller passera vägar med hög hastighet. Helst ska det finnas cykelbana. 

Jag kan bli lite sur när folk jämför med hur barn rörde sig i trafiken på 60-70-80-talen. Vi har en helt annan trafiksituation nu. I städerna har cykelbanorna byggts ut, men där de inte finns tvingas barnen ut i en mycket tätare biltrafik än för ett halvsekel sedan. 

På landet finns knappt cykelvägar. Trafiken är mycket mer omfattande och gigantiska jordbruksredskap tvingar ut cyklister i diket. Det är uselt hur eftersatt utbyggnaden av cykelbanor är på småorterna och på landsbygden runt staden där vi bor. Hade aldrig släppt ut mitt barn på cykel där. 

• Spucks

Dottern är 18 nu, men så var det när hon var mellan 6 och 10:

Skola: skolan hon gick på i förskoleklassen och 1:an var (enligt Google Maps), ca. 3km bort. Vi brukade cykla för det mesta, ibland gick vi (om en av våra cyklar var trasig eller det var för mycket snö eller halt). Sällan tog vi bussen. Ibland tog hon bussen själv, om jag jobbade tidig (jag jobbade oregelbundna tider). Blev det buss föredrog jag dock att vi åker tillsammans, för då åkte hon gratis med mig (jag hade periodkort). Hon cyklade inte själv för man fick mest cykla på gatan - lungna vägar med knappt bilar, men ändå.
    Hem samma sak, men ibland om hon stannade p
    å fritids tills hennes musikundervisning började, gick hon till fots till musikskolan och sedan hem.
    I 2:an bytte hon skola, den var ca. 2,5km bort. Cykelväg hela vägen, s
    å hon cyklade själv. Ibland gick hon (av samma anledningar som ovan).
    Efter 2:an flyttade vi utomlands, d
    å åkte hon tunnelbanan till skolan.

Aktiviteter: hon har gjort flera olika genom 
    åren och för det mesta cyklade vi tillsammans, för antingen var det för långt bort eller så hade hon inte klarat av att transportera sin väska själv. Annars gick hon själv till fots.

Jag har aldrig haft en bil.

• Anonym (Lina)

Går till skolan, fsk-klass till tvåan gick vid med hela vägen, tvåan-trean typ halvvägs, trean-fyran och uppåt får de gå själva. Sommartid cykel från fyran och uppåt, men inte när det är snö och is och mörkt. Drygt 2 km till skolan, mest gång- och cykelväg men några bilvägar ska korsas. 

Går själv till träningar i stan. Får skjuts till matcher längre bort. Skjuts till stallet på vardagar efter skola, skjuts vintertid till stall på helger, men får cykla själv på helger sommartid från fyran och uppåt sommarhalvåret. 

Åker sällan kollektivt. 

• Mrs Green

Vi gick med dottern till skolan tills hon var 9 år sedan började hon gå själv. Vi bor i centrala Stockholm så det dröjde många år innan hon fick cykla själv här omkring  

Till träningar åkte vi kollektivt med henne några år till innan hon började klara det själv.

Matcher är ju ofta längre bort (och jobbiga tider som kl 9 en söndagmorgon) så då tog vi ibland bil om det inte kändes rimligt att åka kollektiv. Vi har inte egen bil, men har tillgång till bilpool när det behövs. 

• Anonym (Jenny)

Båda barnen har gått själva (eller med kompisgäng) till skolan sedan F-klass. Skolan ligger ca 600 meter från oss. 

Aktiviteterna som finns här har vi kört dem till vintertid då de inte gillat att gå i mörkret till ca 10-11 års ålder när de blev fler som vågade gå tillsammans. 

Aktiviteter som ligger i centralorten 1 - 2 mil bort har de antingen tagit bussen eller får skjuts till. 

Vännerna som bor här går eller cyklar de till. Vänner som bor utanför tätorten kör vi till, då är det oftast 6 - 7 km bort och vägar som inte ens är säkra cykelvägar för vuxna ens när jag var i samma ålder på 80-90-talet.

• cosinus

Vi kör barnen rätt mycket vintertid. 

Mannen är blödigare än mig, jag tycker de två som bara har 3.5 km kan gå hem de dagar de hinner (ibland är det för tight inför träningar så de måste få skjuts för att hinna äta) men han hämtar oftast.

Ingen av barnen har aktiviteter riktigt nära. Det finns en hall nära men den är svår att få tider i så dottern vars lag sökt tider där har inga tider där alls i år. Alla tider är på hallen 3.5 km bort. Brukar samköra med andra föräldrar.

Övriga barn har 5-15 km till sina aktiviteter, då blir det skjuts.

Sommartid cyklar de fram och tillbaka till skolan, då är genvägar upptinade och på cykel har de inga problem att hinna.

Gymnasiebarnen har 500 m för kort för att få busskort (gränsen går vid 6 km). De får oftast skjuts då mannen jobbar relativt nära deras skola. Det är inte helt billigt att hålla 4 barn med busskort heller så smidigare att köra så det passar deras tider.

Men barnen tränar mycket och rör sig en hel del på helgen, men visst skulle friskluftskontot kunnat fyllas på bättre. Det har iaf inget med oro från min sida att de inte far själva. Enbart logistik, kostnad och tid.

• Anonym (Q)

Barnen går nästan alltid. Skolan ligger drygt en kilometer bort och deras fritidsintresse ungefär lika långt, fast åt andra hållet. Cyklar gör de inte ofta i vardagen då våra rutter antingen har en massa trappor eller starkt trafikerade vägar utan cykelbanor. Vår yngsta är snart 10 år och vi följer fortfarande henne till och från skolan, vilket innebär att storasyskon också har följe när de vill. Känner att hon nog är redo att gå själv snart, men jag gillar våra promenader tillsammans så jag har inte bråttom att släppa den biten.

• Anonym (6)
    cosinus skrev 2023-03-02 10:05:40 följande:

Vi kör barnen rätt mycket vintertid. 

Mannen är blödigare än mig, jag tycker de två som bara har 3.5 km kan gå hem de dagar de hinner (ibland är det för tight inför träningar så de måste få skjuts för att hinna äta) men han hämtar oftast.

Ingen av barnen har aktiviteter riktigt nära. Det finns en hall nära men den är svår att få tider i så dottern vars lag sökt tider där har inga tider där alls i år. Alla tider är på hallen 3.5 km bort. Brukar samköra med andra föräldrar.

Övriga barn har 5-15 km till sina aktiviteter, då blir det skjuts.

Sommartid cyklar de fram och tillbaka till skolan, då är genvägar upptinade och på cykel har de inga problem att hinna.

Gymnasiebarnen har 500 m för kort för att få busskort (gränsen går vid 6 km). De får oftast skjuts då mannen jobbar relativt nära deras skola. Det är inte helt billigt att hålla 4 barn med busskort heller så smidigare att köra så det passar deras tider.

Men barnen tränar mycket och rör sig en hel del på helgen, men visst skulle friskluftskontot kunnat fyllas på bättre. Det har iaf inget med oro från min sida att de inte far själva. Enbart logistik, kostnad och tid.

Gymnasiebarn borde rimligtvis lätt kunna cykla 6 km så länge de inte har några fysiska problem eller att det är är farlig väg. Så funkar det att cykla är det ju att föredra framför busskort. Hur många föräldrar kan skjutsa sina barn så det passar med när skolan börjar?     
  • Anonym (E)

Såg detta på svt. När hon sa att risken är extremt liten att något ska hända reagerade jag. Håller med om att barn behöver röra sig och bli självständiga men det händer så mycket skit att jag förstår föräldrar som inte vågar släppa. Skulle själv inte tro att risken är extremt liten då jag hört ett par folk som berättat att deras barn blivit tillfrågade om att kolla på valpar, hoppa in i bil osv (i sk bra områden). Svårt det där. Jag tänker också på framtiden o hur man ska göra.

• Anonym (E)

Även läst om barn som blivit påkörda i ligga områden där hastighetsgränsen dessutom varit 30/50 km

• Anonym (E)

Lugna områden* ska det stå

• Jemp

7-åring. Han är inte ute på egen hand i samhället än, utan vi vuxna hämtar/lämnar osv. Oftast gåendes.

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Har en 5åring och en 6åring.

De rör sig inte ute själva alls.

Till skolan/förskolan åker vi bil, jag lämnar på vägen till jobbet och hämtar när jag är på väg hem.

Vi tar nån cykeltur nån gång ibland för att ungarna tycker det är skoj, annars åker vi bil överallt.
    När jag är själv åker jag även då bil överallt, har inte sett insidan på en buss på säkert över 25år nu....

Bilen har alltid varit mitt primära, och enda, transportmedel. De få gånger jag tar mig hemifrån utan bilen så är jag onykter och då kommer nån polare och hämtar mig, givetvis då även med bil.

• cosinus
    Anonym (6) skrev 2023-03-02 19:31:52 följande:
    Gymnasiebarn borde rimligtvis lätt kunna cykla 6 km så länge de inte har några fysiska problem eller att det är är farlig väg. Så funkar det att cykla är det ju att föredra framför busskort. Hur många föräldrar kan skjutsa sina barn så det passar med när skolan börjar?     
    Grejen är ju att på vintern är det både snöigt, halkigt och allt från -25 till 0. Det är svårt att klä sig så man inte svettas när man kommer fram (det uppskattas inte av ungdomarna). När det är barmark cyklar de såklart.

Jag har ungefär lika långt till mitt jobb men på vintern cyklar jag i princip enbart om jag kan ta elcykeln just för att det är så mycket enklare att klä sig vettigt så man slipper duscha då.

Men för att svara på frågan om hur det passar med skolans tider. Jotack bra, de börjar typ alltid 8:15 vilket även minst en av de yngre också gör samtidigt så då tar man alla samtidigt.
  • Anonym (Bor i villaområde)

Våra barn har alltid gått eller cyklat till skolan. I sällskap av oss upp till 2:an-3:an och sen på egen hand. 

vi Har aktivt valt närmsta skolan för att ha en bra vardagslogistik och barnen ska kunna ta sig på egen hand, det är ju en frihet och livskvalitet för dem. 

Till kompisarna samma som med skolan, de bor inom 1-2 km:S radie. 

till träningarna cyklar de sommarhalvåret när träningarna är i vårt område, på vintern skjutsar vi även dit pga mörker och kyla . Är träningarna i andra änden av kommunen får de alltid skjuts. 

Svar på tråden Hur tar sig barnen från punkt A till B?