Inlägg från: Anonym (Olle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olle)

Hur tar sig barnen från punkt A till B?

Det beror ju på vart de ska. Inom 4 km typ går, cyklar eller skjutsas (på cykel) 8-åringen. Men längre tar vi bilen. Hon får inte gå till skolan utan vuxen och det beror på en av vägarna som ska korsas och bilburna föräldrar. Det ska vara max 30 km/h, men somliga kör ju som idioter. Värst är de föräldrar som kör sina barn i bil till skolan och är stressade på morgonen. Jag har varit nära att bli påkörd ett par gånger, och då har jag ändå en vuxens perception och trafikerfarenhet. 

11-åringen får gå och cykla utan att vuxna är med, men inte vilka vägar som helst. Det ska kännas säkert med tanke på trafiksituationer. Hon får inte ge sig ut i stora korsningar eller passera vägar med hög hastighet. Helst ska det finnas cykelbana. 

Jag kan bli lite sur när folk jämför med hur barn rörde sig i trafiken på 60-70-80-talen. Vi har en helt annan trafiksituation nu. I städerna har cykelbanorna byggts ut, men där de inte finns tvingas barnen ut i en mycket tätare biltrafik än för ett halvsekel sedan. 

På landet finns knappt cykelvägar. Trafiken är mycket mer omfattande och gigantiska jordbruksredskap tvingar ut cyklister i diket. Det är uselt hur eftersatt utbyggnaden av cykelbanor är på småorterna och på landsbygden runt staden där vi bor. Hade aldrig släppt ut mitt barn på cykel där. 

Svar på tråden Hur tar sig barnen från punkt A till B?