• Anonym (Sjuk)

Sjukskriven. Rädd

Första gången jag är sjukskriven och jag är rädd för att få sparken. Jag är sjukskriven pga en skada och även stress pga dödsfall inom familjen och allt vad det inneburit. På intyget står det jag ska återhämtning och läka foten. Jag mår redan så otroligt dåligt vissa dagar att jag inte vill gå ut, kan inte sova, magen är helt ur balans och tårarna bara rinner. Men vissa dagar är det ok och man kommer ut på saker så som fika med en vän osv. Men då får jag ångest för det. Jag har behövt åka iväg på diverse kontroller för skadan och en var långt bort och då fick jag bo över för går inte åka långt med skadan för då mår jag ännu sämre. Men rädd för man gör fel. Finns det några rätt och fel ? 
    Funderar på maila min chef en förklara men ska man det ? 
    Och hur länge kan man vara sjukskriven innan det är någon fara? Först var det sjukersättning pga operation efter en skada sen nu är det det och stress. Så kanske räknas som olika ?

• Svar på tråden Sjukskriven. Rädd
  • Fjäril kär

Varför skulle du få sparken? Du har givetvis rätt att vara sjukskriven så länge du behöver det. Kan du inte jobba ska du vara sjukskriven. 

Jag har varit sjukskriven i över 1 år och kommer fortsätta att vara det. Ingen ger mig sparken för det. 

• Anonym (Vila på du)

Du kan orimligen få sparken för att du är sjukskriven. Det vore en sak om du sjukskrev dig själv varje måndag pga baksmälla eller varje fredag för att få långhelg, men en sjukskrivning från läkare pga fysisk och/eller psykisk sjukdom är inte orsak till avskedande. Din chef har dessutom inget att göra med hur du tillbringar din tid eller vad du gör medan du är sjukskriven.

Men det där med sjukersättning fattar jag inte. Det får man efter långvarig sjukskrivning efter sjukpenningen gått ut.

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Vila på du) skrev 2023-02-23 22:49:55 följande:

Du kan orimligen få sparken för att du är sjukskriven. Det vore en sak om du sjukskrev dig själv varje måndag pga baksmälla eller varje fredag för att få långhelg, men en sjukskrivning från läkare pga fysisk och/eller psykisk sjukdom är inte orsak till avskedande. Din chef har dessutom inget att göra med hur du tillbringar din tid eller vad du gör medan du är sjukskriven.

Men det där med sjukersättning fattar jag inte. Det får man efter långvarig sjukskrivning efter sjukpenningen gått ut.

Telefonen som ändrade ordet. Sjukskriven skulle det stå. 
  • Anonym (Vila på du)
    Anonym (Sjuk) skrev 2023-02-23 22:53:59 följande:
    Telefonen som ändrade ordet. Sjukskriven skulle det stå. 
    Ah, då hänger jag med. Hur som helst har du inget att vara rädd för. Vila, ta hand om dig, hitta nåt energigivande att ägna dig åt- alltså sånt du mår bra av själsligen. Och strunt i både chef och jobb nu medan du är sjukskriven.
  • EnAnonumius

Så länge du är sjukskriven av en läkare så kan inte AG sparka dig. Du har absolut inget att oroa dig för.

Lämna bara in kopior på din sjukskrivning till AG.
    Det är det enda du behöver göra.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Sjuk)

Någon som vet hur det blir när man nu ska förlänga den och doktorn har inte tid för mig förrän ett par dagar efter den går ut. Kan jag få sparken då?

• EpicF

Man får inte sparken eller sägs upp pga sjukskrivningen i sig. Det ska mera till för att man ska kunna sägas upp eller få sparken.  

• EpicF

Ts: Varför har du inte bokat in ett läkarbesök i god tid innan din sjukskrivning går ut? 

Men nej, du inte få sparken för det heller. Men det ser inte bra ut om du är.olovligt frånvarande i väntan på förlängning av sjukskrivningen. 

• Anonym (Sjuk)
    EpicF skrev 2023-02-27 22:34:54 följande:

Ts: Varför har du inte bokat in ett läkarbesök i god tid innan din sjukskrivning går ut? 

Men nej, du inte få sparken för det heller. Men det ser inte bra ut om du är.olovligt frånvarande i väntan på förlängning av sjukskrivningen. 

Jag har hört av mig till vc förra veckan och min sjukskrivning går ut om en månad... Tycker det var i god tid. 
  • Fjäril kär
    EpicF skrev 2023-02-27 22:34:54 följande:

Man är inte olovligt borta från jobbet för att man väntar på ny läkartid. Du är fortfarande sjukskriven och har rätt att vara hemma tills ny sjukskrivning kommer in till arbetsgivaren 
  • Fjäril kär
    Anonym (Sjuk) skrev 2023-02-27 20:51:32 följande:

Någon som vet hur det blir när man nu ska förlänga den och doktorn har inte tid för mig förrän ett par dagar efter den går ut. Kan jag få sparken då?

Du räknas fortfarande som sjukskriven och läkaren skriver det nya sjukintyget från det datumet det förra gick ut. 
    Sist jag förlängde mitt så fick jag tid två veckor efter det gått ut och det var inga problem. Läkaren skrev bara fortsättning och justerade datumet två veckor bakåt. Inga problem. 
  • EpicF
    Fjäril kär skrev 2023-02-28 11:52:27 följande:
    Du räknas fortfarande som sjukskriven och läkaren skriver det nya sjukintyget från det datumet det förra gick ut. 
    Sist jag förlängde mitt så fick jag tid två veckor efter det gått ut och det var inga problem. Läkaren skrev bara fortsättning och justerade datumet två veckor bakåt. Inga problem. 
    Ja, normalt sätt så borde man göra det. Men arbetsgivare kan se det på annat sätt. 
  • Anonym (H)

Tycker inte du ska oroa dig, men att ha löpande kommunikation med chefen tycker jag är en bra idé. När jag varit sjukskriven längre period så har vi hörts av ett par gånger i veckan, han har berättat om nyheter och jag har berättat om framsteg/bakslag så att vi vet vad som händer på alla fronter. 

• Anonym (S-G)
    Anonym (H) skrev 2023-02-28 14:30:31 följande:

Tycker inte du ska oroa dig, men att ha löpande kommunikation med chefen tycker jag är en bra idé. När jag varit sjukskriven längre period så har vi hörts av ett par gånger i veckan, han har berättat om nyheter och jag har berättat om framsteg/bakslag så att vi vet vad som händer på alla fronter. 

Oj, ett par ggr i veckan låter jätteofta för mig och skulle upplevas som stressande. (Jag har varit sjukskriven för utmattningssyndrom, så det kan spela in.)
    Varför måste du uppdateras om vad som händer nästan dagligen när du är långtidssjukskriven?
  • Anonym (H)
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-28 14:35:41 följande:
    Oj, ett par ggr i veckan låter jätteofta för mig och skulle upplevas som stressande. (Jag har varit sjukskriven för utmattningssyndrom, så det kan spela in.)
    Varför måste du uppdateras om vad som händer nästan dagligen när du är långtidssjukskriven?
    För att inte ha koll upplevs som stressande för mig. Även jag var delvis sjukskriven för utmattning, men det hann inte gå så långt som det kanske gjorde för dig. Jag och min chef ha en väldigt nära relation och min arbetsgrupp är en väldigt stor del av mitt liv. De var min främsta stöttning och är idag den viktiga muren mellan mig och ytterligare stress, jag själv saknar förmågan att bromsa, de gör det åt mig. Min chef var också den som stod och lagade matlådor åt mig de första veckorna av sjukskrivningen. 
  • Chillinöt

Har du funderat på någon form av psykolog eller liknande? Kanske hade varit bra att ta tag i ditt sinne och lugna det lite

• Anonym (Lina)

Det är Försäkringskassans regler som du behöver ha koll på också. De första 6 mån bedöms du mot nuvarande arbete men går det över 180 dagar kommer fk börja bedöma din arbetsförmåga mot andra arbeten. Det bör ju finnas en rehabplan. Hur länge har du varit sjukskriven? Vad är det för skada du har? Kommer den läka, kommer du kunna återgå i ditt gamla arbete? Det är inte så att man kan vara sjukskriven hur länge som helst som vissa verkar tro. Allt handlar om prognos och om det är troligt att du kan återgå i ditt arbete inom fk:s tidsgränser eller om du har nedsatt arbetsförmåga mot alla arbeten. Många verkar leva i tron att man kan gå sjukskriven hur länge som helst och aldrig bli uppsagd men så är det tyvärr inte. Hoppas det löser sig för dig men det borde finnas en rehabplan och ett avstämningsmöte med fk och arbetsgivaren om du är sjukskriven en längre tid 

Svar på tråden Sjukskriven. Rädd