Inlägg från: Anonym (Sjuk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjuk)

Sjukskriven. Rädd

Första gången jag är sjukskriven och jag är rädd för att få sparken. Jag är sjukskriven pga en skada och även stress pga dödsfall inom familjen och allt vad det inneburit. På intyget står det jag ska återhämtning och läka foten. Jag mår redan så otroligt dåligt vissa dagar att jag inte vill gå ut, kan inte sova, magen är helt ur balans och tårarna bara rinner. Men vissa dagar är det ok och man kommer ut på saker så som fika med en vän osv. Men då får jag ångest för det. Jag har behövt åka iväg på diverse kontroller för skadan och en var långt bort och då fick jag bo över för går inte åka långt med skadan för då mår jag ännu sämre. Men rädd för man gör fel. Finns det några rätt och fel ? 
    Funderar på maila min chef en förklara men ska man det ? 
    Och hur länge kan man vara sjukskriven innan det är någon fara? Först var det sjukersättning pga operation efter en skada sen nu är det det och stress. Så kanske räknas som olika ?

• Svar på tråden Sjukskriven. Rädd
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Vila på du) skrev 2023-02-23 22:49:55 följande:

Du kan orimligen få sparken för att du är sjukskriven. Det vore en sak om du sjukskrev dig själv varje måndag pga baksmälla eller varje fredag för att få långhelg, men en sjukskrivning från läkare pga fysisk och/eller psykisk sjukdom är inte orsak till avskedande. Din chef har dessutom inget att göra med hur du tillbringar din tid eller vad du gör medan du är sjukskriven.

Men det där med sjukersättning fattar jag inte. Det får man efter långvarig sjukskrivning efter sjukpenningen gått ut.

Telefonen som ändrade ordet. Sjukskriven skulle det stå. 
  • Anonym (Sjuk)

Någon som vet hur det blir när man nu ska förlänga den och doktorn har inte tid för mig förrän ett par dagar efter den går ut. Kan jag få sparken då?

• Anonym (Sjuk)
    EpicF skrev 2023-02-27 22:34:54 följande:

Ts: Varför har du inte bokat in ett läkarbesök i god tid innan din sjukskrivning går ut? 

Men nej, du inte få sparken för det heller. Men det ser inte bra ut om du är.olovligt frånvarande i väntan på förlängning av sjukskrivningen. 

Jag har hört av mig till vc förra veckan och min sjukskrivning går ut om en månad... Tycker det var i god tid. 
Svar på tråden Sjukskriven. Rädd