• Anonym (Amina)

Kommer jag att bli avskedad?

Jag jobbar på ett äldreboende. Vi har 8 brukare och vi är 2 personal på morgonen och 3 på kvällen. 
    Jag jobbar oftast med en och samma, vi kan kalla honom för Adam.
    Adam är 48 år och har jobbat på stället i 20 år. Är väldigt duktig och kunnig på sitt jobb.
    Sista 3 månader har han inte hjälpt till med dubbelbemanning. Vi har nämligen en brukare som har en ReTurn. Där måste man alltså vara 2 personal.
    Jag har fått ta denna damen ensam utan min kollegas hjälp. Flera gånger.
    Jag är väl medveten att man INTE ska ta en brukare själv. Men när damen larmar och prompt måste på toaletten och kollegan inte hjälper till eller är ute och röker. Vad gör jag då? Det känns inhumant att låta henne sitta och göra ner sig.

2 veckor sedan så hände det att damen tappade balansen och föll. Ingen stor skada skedd mer än att hon fick ont i höften.
    Förra veckan gick min kollega till chefen och berättade att jag tagit damen själv och struntade i att kalla på hjälp från honom.
    Nu ska anmälan göras. Nu är jag orolig och vet varken ut eller in.

• Svar på tråden Kommer jag att bli avskedad?
  • Core

Svårt att se att man blir uppsagd pga ett misstag. Oavsett tjänar du mer på att äga det än att skylla ifrån dig, är det vidare bekymmer med din kollega tar du upp det vid ett senare tillfälle.

• Anonym (Chefen)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 22:09:11 följande:
    Kommer jag att bli avskedad?

Jag jobbar på ett äldreboende. Vi har 8 brukare och vi är 2 personal på morgonen och 3 på kvällen. 
    Jag jobbar oftast med en och samma, vi kan kalla honom för Adam.
    Adam är 48 år och har jobbat på stället i 20 år. Är väldigt duktig och kunnig på sitt jobb.
    Sista 3 månader har han inte hjälpt till med dubbelbemanning. Vi har nämligen en brukare som har en ReTurn. Där måste man alltså vara 2 personal.
    Jag har fått ta denna damen ensam utan min kollegas hjälp. Flera gånger.
    Jag är väl medveten att man INTE ska ta en brukare själv. Men när damen larmar och prompt måste på toaletten och kollegan inte hjälper till eller är ute och röker. Vad gör jag då? Det känns inhumant att låta henne sitta och göra ner sig.

2 veckor sedan så hände det att damen tappade balansen och föll. Ingen stor skada skedd mer än att hon fick ont i höften.
    Förra veckan gick min kollega till chefen och berättade att jag tagit damen själv och struntade i att kalla på hjälp från honom.
    Nu ska anmälan göras. Nu är jag orolig och vet varken ut eller in.

Men er chefen visste väl om att din kollega inte hjälper till?

• Anonym (Amina)

Min kollega bytte till annan avdelning efter denna incident. Märkligt nog. Han sa att han trivdes bättre där eftersom han hade jobbat på den avdelningen när han började på stället. Men han bytte efter detta vilket jag tycker är konstigt. Men ja. Det är väl som det är. Nu slipper jag jobba med honom något mer. Men är väldigt orolig för att få sparken.
    De andra jag jobbar med, vi hjälps åt med allt och såklart vid dubbelbemanning.
    Jag kan tycka att denna incident hade inte ägt rum om nu kollegan hjälpte mig? Så lite fel är det hos honom också kan jag tycka? Eftersom vi båda jobbade och vi båda har ansvar att utföra våra arbetsuppgifter som de ska gå till. Eller?

• Anonym (Amina)

Chefen vet ej om att kollegan inte hjälpt till. Men vid denna incident så berättade Adam om att han varit inne hos en annan brukare och att jag självmant valde att gå och hjälpa damen och inte ville ha hjälp

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 22:18:10 följande:

Chefen vet ej om att kollegan inte hjälpt till. Men vid denna incident så berättade Adam om att han varit inne hos en annan brukare och att jag självmant valde att gå och hjälpa damen och inte ville ha hjälp

Är brukaren vid sina sinnes fulla, för i så fall kan hon ju berätta att det är många gånger du fått ta larmen själv och att Adam inte dyker upp.

Nej, du kommer nog inte bli avskedad men det ser inte bra ut inför löneförhandling etc. 
  • Anonym (Amina)

Ja, damen är medveten och ganska klar. Men ibland smått förvirrad. 
    Hon har själv även sagt till mig och de andra kollegorna om att det alltid är vi som kommer in och hjälper henne och frågar var Adam håller hus och varför inte han syns till.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 22:29:10 följande:

Ja, damen är medveten och ganska klar. Men ibland smått förvirrad. 
    Hon har själv även sagt till mig och de andra kollegorna om att det alltid är vi som kommer in och hjälper henne och frågar var Adam håller hus och varför inte han syns till.

Då kan ju chefen prata lite med henne om vart Adam varit alla de gånger hon larmat, och vad DU som medmänniska ska förväntas ta för beslut när din kollega försvinner på arbetstid.
  • Anonym (Amina)

Jag har bara jobbat inom vården några månader. I maj blir det 1 år. Är inte så varm i kläderna ännu och är väldigt tyst och säger alltid JA till allt Rynkar på näsan.
    Vet inte hur jag ska gå tillväga med detta. Men jag vet att jag har gjort fel men samtidigt känner jag att detta inte bara ligger på mig.

• Anonym (Hej!)

Jag jobbar själv inom vården och gjort länge. Jag ser inte att du ska få sparken för detta men det är en lärdom. När detta hände skulle du ringt ssk meddelat skrivit fallrappor/avvikelse på fallet samt orsaken till det. Sedan skulle du pratat med din chef. Så länge man dokumenterar och inte låter saker passera så han man ryggen fri.

Jag tycker att du ska skriva en avvikelse på händelsen samt prata med din chef om hur det ligger till med din idiot till kollega! Att inte hjälpa dig trots att man måste är arbetsvägran!

Du kan även ringa och rådfråga facket. Lycka till

• Anonym (Amina)

När detta hände så ringde jag genast SSK och skrev en fallrapport om att damen ramlade vid förflyttning.
    Men jag nämnde inget om att jag tog henne själv. 

Svar på tråden Kommer jag att bli avskedad?