Inlägg från: Anonym (Chefen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chefen)

Kommer jag att bli avskedad?

Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 22:09:11 följande:
    Kommer jag att bli avskedad?

Jag jobbar på ett äldreboende. Vi har 8 brukare och vi är 2 personal på morgonen och 3 på kvällen. 
    Jag jobbar oftast med en och samma, vi kan kalla honom för Adam.
    Adam är 48 år och har jobbat på stället i 20 år. Är väldigt duktig och kunnig på sitt jobb.
    Sista 3 månader har han inte hjälpt till med dubbelbemanning. Vi har nämligen en brukare som har en ReTurn. Där måste man alltså vara 2 personal.
    Jag har fått ta denna damen ensam utan min kollegas hjälp. Flera gånger.
    Jag är väl medveten att man INTE ska ta en brukare själv. Men när damen larmar och prompt måste på toaletten och kollegan inte hjälper till eller är ute och röker. Vad gör jag då? Det känns inhumant att låta henne sitta och göra ner sig.

2 veckor sedan så hände det att damen tappade balansen och föll. Ingen stor skada skedd mer än att hon fick ont i höften.
    Förra veckan gick min kollega till chefen och berättade att jag tagit damen själv och struntade i att kalla på hjälp från honom.
    Nu ska anmälan göras. Nu är jag orolig och vet varken ut eller in.

Men er chefen visste väl om att din kollega inte hjälper till?

• Anonym (Chefen)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 22:18:10 följande:

Chefen vet ej om att kollegan inte hjälpt till. Men vid denna incident så berättade Adam om att han varit inne hos en annan brukare och att jag självmant valde att gå och hjälpa damen och inte ville ha hjälp

Hur kommer det sig, att du inte berättat för chefen?
  • Anonym (Chefen)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-23 23:00:32 följande:

För att jag alltid fått ta henne själv och inte velat sätta kollegan i skiten, genom att säga till om att jag fått ta damen själv. 
    Vi tog dock upp detta på APT 2 månader sedan, om att vi ska hjälpas åt med allt och alla moment. Adam satt mest och himlade med ögonen. Chefen höll med och sa att vi alla ska hjälpas åt och alla ska utföra sina arbetsuppgifter. 

Du är alltså beredd att riskera ditt jobb för att skydda en skitstövel till arbetskamrat samt riskera de gamlas liv?
  • Anonym (Chefen)
    Anonym (Amina) skrev 2023-02-24 16:40:21 följande:

Damen har problem med magen och har sprut-diaree konstant. När hon vill på toaletten, då måste det ske snabbt. Att be henne vänta och låta henne göra sitt i byxan känns inte trevligt. När kollegan alltid försvinner för att röka eller sitta inne hos en annan vårdtagare, vad ska jag så göra? Känns fel att låta damen vänta och därför har jag tagit henne själv.
    Och dessa 3 månader har vi jobbat ihop en del. Vi säger att 10 gånger så har vi jobbat ihop, 2 gånger har han hjälpt till men resterande har jag tagit själv. Så tänk dessa 3 månader då.
    Adam försvinner alltid och ska göra annat. Allt är så medvetet och planerat av honom. Han gör sig sysselsatt med annat. Han VET om att damen stiger upp 8 men ändå så ska han alltid passa på att duscha 2 st för att hålla sig sysselsatt så han slipper hjälpa till med damen.
    Damen bajsar ner sig ofta och det luktar hemskt. Adam har även påpekat detta och att det är jobbigt. Därför han undviker att gå in där och hjälpa till. 
    Jag är väl medveten om att man ska vara 2 vid dubbelbemanning. Men när kollegan inte syns till, vad gör man då? Säger till damen som genast vill på toaletten som har diaree på gång, "ah du får vänta lite".
    Jag ska ta upp detta med chefen nästa vecka och berätta allt. Men tycker samtidigt att det är bådas ansvar. Om Adam VET, OCH SER att jag går in till damen, då SKA han följa med mig. Utan att jag ska behöva BE eller tvingas leta upp honom.

Du ska prata med chefen. Inte just där och då, men efter ditt skift så ska du prata med chefen. Om du märker att han systematiskt skolkar så ska du prata med chefen. Annars är du lika ansvarslös som han är. Ni gör ju fel båda två. 
Svar på tråden Kommer jag att bli avskedad?