Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-06-30 17:29:32 följande:
    Ja. Men att orosanmäla är inte samma sak som att anmäla någon för något denne inte gjort. En orosanmäla gör man om man finner oro för barnet. Oavsett om det finns fog för att det är oro eller inte. 

Det går teknisk sätt inte att falskanmäla en orosanmälan. 
     För vissa typer av orosanmälningar har socialtjänsten som rutin att också upprätta en polisanmälan. Då blir en orosanmälan i förlängningen även en polisanmälan. 

Att inkomma med anmälan om falsk tillvitelse som motanmälan för orosanmälan går alldeles utmärkt. Speciellt graverande är om det sker orosanmälningar upprepade gånger. Det är exempelvis inte helt ovanligt att ena parten anmäler den andra parten vid vårdnadstvister, för att försöka få motparten att framstå i sämre dager. Görs det och det blir uppenbart att det är syftet är en motanmälan om falsk tillvitelse absolut berättigad. 

Är det däremot bara en förskollärare som anmält för att barnet kommer till förskolan med skitiga kläder är det säkert svårare att påvisa falsk tillvitelse. Oron kan ju vara befogad.
    EpicF skrev 2023-06-30 22:42:54 följande:
    Ja, om orosanmälan innehåller bla misshandel. Då självklart att set ska polisanmälas och utredas. 

Ja, självklart kan den som blivit anmäld gör en motabmälan hos polisen. Dock så brukar dessa läggas ner i brist på bevis. Det går nämligen aldrig att bevisa att oro för barnet i fråga aldrig har funnits. 
    Det är inte barnet som upprättar en polisanmälan. Finns ju exempel på barn som ramlat och slagit sig och föräldrarna inte alls gjort sig skyldiga till barnmisshandel. Upprättar då förskolan en orosanmälan som leder till polisanmälan blir ju föräldrarna polisanmälda för ett brott som aldrig begåtts. 
    Anonym (M) skrev 2023-06-30 23:09:29 följande:
    Det kan de visst göra. Du verkar tro att det är uteslutet att de skulle kunna göra fel och synda. Det finns förskolepersonal som utnyttjar barn sexuellt så det är knappast uteslutet att personal skulle kunna göra en obefogad anmälan av någon anledning.
    Så är det tyvärr. Ibland har jag själv känt sådan oro, men vet inte vart man kan orosanmäla skolan. Tycks inte gå. Inte till socialen i vart fall. Återstår polisanmälan men då behövs bevis om det ska leda någon vart.

Självklart gör förskolor och skolor fel. 
    EpicF skrev 2023-06-30 23:03:34 följande:
    Påstod jag att det var barnet som upprättar en polisanmälan? 

Fortfarande så är ex förskolan skyldiga att anmäla om de misstänker misshandel, efter att barnet haft blåmärken, sår etc som kan vara från misshandel. Och ja, då brukar soc polisanmäla också.  Kan också vara så att förskolan gör sin anmälan grundat på andra saker som tillsammans med ex blåmärken utgör en oro för barnet i fråga. 

Men förhoppningsvis så har förskolan pratat med föräldrarna innan man upprättar orosanmälan pga blåmärken. 

Jag själv haft ett barn som får lätt blåmärken, och det var ett helvete under förskole/skolåldern. Men förskolelärarna/lärarna pratade med oss föräldrar och eftersom vi hade papper på att barnet fick lätt blåmärken så upprättades aldrig någon orosanmälan eftersom det inte fanns någon att oroa sig över. De såg också själva att barnet fick blåmärken lätt. 
    Din skola verkar ju varit resonabla. Oss kontaktade de aldrig utan körde polisanmälan direkt (rutin enligt soc). Då jag har rutin att polisanmäla för falsk tillvitelse om jag blir polisanmäld för brott jag inte begått lämnades även en sådan polisanmälan in. Nu har förhör hållits och alla anmälningar och utredningar är nedlagda utan åtgärd.
    EpicF skrev 2023-06-30 23:19:03 följande:

Anonym (M): Klart de kan göra. Men som förskolepersonal så kan man inte anmäla anonymt i jobbet. Därav antar jag att de inte gör falska anmälningar, utan anmälningar där det är befogad oro. 

Skolinspektionen. 
    Var i kontakt med Skolinspektionen, men de gör ingenting om man inte varit i kontakt med skolan först, vilket jag av naturliga orsaker inte vill. Det är bara polisen som återstår, men de skulle bara lägga ned i brist på bevis.
    Anonym skrev 2023-07-01 00:34:29 följande:
    Vad är det för nöt som ogillar mitt seriösa erbjudande? En Kronhjort, kanske?
    Jag betalar alltså på riktigt. Förhandlingsmöjligheter och andra vägar finns. Jag vill bara slippa se tråden. Betalar motsvarande många års gratis levande för vissa yrkesgrupper. Varför ogilla?
    Du får nog erbjuda något annat. Jag är närmast ekonomiskt oberoende.

Vad tycker du förresten själv om det faktum att socialtjänsten sprider sekretessklassade handlingar med vanlig post? 
    Anonym (Lill) skrev 2023-07-01 09:08:50 följande:
    Händer det ofta att du blir anmäld för brott du påstår dig vara oskyldig till?

Eftersom du tom. har en rutin för hur du ska handskas med sådana anmälningar?
    Nej, det händer inte speciellt ofta att jag blir anmäld för påstådda brott, men när det väl händer agerar jag enligt rutin. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-01 09:34:34 följande:

tillbaka på ruta ett. 😂
    Inte tagit till dig av något som sagts i hela tråden.😅😅
    socialtjänsten sprider inte handlingarna! Det är inget faktum utan din egna lilla idé.
    De skickar dem med vanlig post, något det inte finns några regler, förordningar, föreskrifter eller liknande emot. 

i vissa fall, som tex när förövare och offer bor ihop,  är det ju oaktsamt att göra det men i övrigt helt ok. Vill du ha dina med Rek nästa gång du blir anmäld be om det.  Och gör en JO anmälan så blir frågan utredd en gång för alla.

Jo, det händer tyvärr att socialtjänsten sprider handlingarna till obehöriga. Enligt socialtjänstlagen 15 kap paragraf 1-3 framgår att det råder sekretess. Det är inget jag hittar på. 
    EpicF skrev 2023-07-01 15:17:07 följande:
    Och att skicka hem till klienten är fortfarande inte detsamma som att "sprida handlingarna till obehöriga". 
    Problemet uppstår ju när socialtjänsten inte "skickar till klienten", utan när exempelvis brevet öppnas av en misshandlad kvinnas make. Eller när brevet hamnar hos grannen, då förskolan orosanmält 5-åringen för att "mamma varit dum". 

Självklart är det socialtjänsten som spridit informationen till obehöriga. Det är socialtjänsten som har sekretessansvaret. Inte maken, inte brevbäraren och inte grannen. De har inget med socialtjänstlagen att göra.

Varför tror du inte att SÄPO sänder hemliga handlingar på posten?
    Varför sänder inte sjukhusen sjukjournaler med vanlig post? Jo, för att de inte bedömer det som tillräckligt säkert. Sekretessen kan röjas alldeles för enkelt. 
    EpicF skrev 2023-07-01 21:36:47 följande:
    Du ser ingen skillnad på en orosnmälan och SÄPO handlingar? 

Många sjukhus skickar med vanlig post. 
    Du ser inga likheter? Som exempelvis det olämpliga i att fel personer får tillgång till sekretessbelagda handlingar? 

Jag vet inget sjukhus som sänder patientjournaler med vanlig post. Jag har haft en hel del med sjukhusvården att göra i olika sammanhang. Olika avdelningar och olika sjukhus och det går ALLTID rek. 

Du ser inga risker, olägenheter, integritetsintrång, risk för ryktesspridning m.m. om fel personer får tillgång till sekretessklassade socialtjänstutredningar? Varför tror du ens att socialtjänstlagen innefattar sekretess? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?