Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-06-02 07:50:49 följande:
    Nej, du har fel och förstår inte hur rättsväsendet och lagar fungerar. Och nej, svarar man på inlägg så ska man svara på det som står i inlägget. Inte något annat mumbojumbo. 

I brottsbalken 5 § står det att det är bjuden att kasta stora stenar i huvudet på en annan människa, eftersom det är att tillfoga en annan person kroppsskada. 

"5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)."
    Jag har rätt och har haft rätt hela tiden. Du däremot är som vanligt ute och cyklar.

Var explicit nämns "stora stenar" i brottsbalken menar du? Inte i det du citerat i vart fall. Enligt dig måste ju handlingen nämnas explicit för att vara brottslig.

Ska vi dra parallellen till mitt fall angående att sprida sekretessbelagd information med vanlig post? Det nämns förstås inte heller att sekretessbelagd information får sändas med vanlig post, eller att det måste sändas REK. Lagstiftningen fungerar inte så. Det är inte metoden man tar fasta på utan resultatet. 

Skadas någon genom hanteringen (kastandet av de stora stenarna) är det brottsligt då det räknas som misshandel, försök till dråp/mord. 
    Läcker den sekretessbelagda informationen pga att socialtjänsten hanterat handlingarna ovarsamt, postat dem till fel person, inte använt sig av rek, varpå brevbäraren lagt dem i fel låda m.m. är det också brottsligt, då socialtjänsten då kan anses ha brutit mot de sekretessregler som nämns i socialtjänstlagen och i offentlighet och sekretesslagstiftningen. 
    EpicF skrev 2023-06-02 11:39:24 följande:
    Kom tillbaka när du kan läsa och förstå lagtext. Föreslår att du tar och läser en juridik kurs på universitetet. Går inte diskutera med dig när du inte förstår lagens innebörd. 
    Blev det jobbigt för dig nu? 
    Tror du någonstans innerst inser att jag har rätt och du har haft fel hela tiden. Jag har för övrigt många poäng från universitetet och jag vare sig särskriver eller lider av dyslexi. Trevlig helg på dig! 
    EpicF skrev 2023-06-02 12:36:11 följande:
    Nej, varför skulle det bli jobbigt för mig? Det är du som inte förstår lagtexter. 

Nej, man behöver inte lida dyslexi för att man inte förstår lagtexter. Är normalt att man inte alltid förstår. Förövrigt lider jag inte heller av dyslexi. 

Nej, det har du inte. Du har haft fel rakt igenom. 
    Förstår lagtexter? Jag vet ju hur lagarna är formulerade och hur juridiken fungerar.

Det står inte att du inte får dricka sprit och köra bil. Det står att promillegränsen inte får överskrida 0,2 promille.

Det står inte att du inte får stöta en kniv i bröstet på någon. Det står att du inte får bringa någon om livet.

Det står inte att du inte får skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det står att sekretess (om myndighetsutövningen omfattas av sådan) ska upprätthållas. 

Ditt "visa mig var det står i lagen att man inte får sända sekretessbelagda handlingar med vanlig post" blir därmed bara en bekräftelse på att du inte kan någonting om juridik.  
    EpicF skrev 2023-06-03 21:57:46 följande:
    Och ändå så har du så fel... 
    Jag har ju inte fel och det vet du också.

Du får berätta vad jag har nämnt som är fel. 
    EpicF skrev 2023-06-03 22:22:18 följande:
    Om du inte hade haft del så hade jag inte sagt något. Men du vet själv att du har fel i mycket. 
    Du kan med andra ord inte precisera något. Då får du återkomma när du lärt dig det. LaughLaughLaugh
    EpicF skrev 2023-06-03 23:09:15 följande:
    90% av det du sagt är felaktigt. 
    Föreslår att du berättar dina sagor i någon annan tråd för någon som är intresserad.Grin
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-04 20:56:34 följande:
    Det må kännas vansinnigt men det är inte olagligt, vilket är diskussionen här. Och i den sakfrågan har ts fel, vilket hon inte förstår trots alla inlägg som upplyser henne om hur det är.
    Beror på vad du menar med olagligt.
    Jag har aldrig hävdat att det skulle vara olagligt att använda sig av vanlig post. 
    Däremot är det ju så att socialtjänsten och socialtjänstutredningar omfattas av sekretess. Postar socialtjänsten personutredningar och denna post kommer på villovägar bryts sekretessen och sekretessbrottet är ett faktum. Det finns ingen annan att klandra än socialtjänsten, för det är de som gjort valet att sända handlingar med vanlig post. 

Sänds handlingar med REK är säkerheten betydligt högre. Det sker en ID-kontroll vid uthämtandet. 

Du kan jämföra det med mitt exempel att kasta en sten. Det är inte olagligt att kasta stenar. Kastar du däremot stenar så att någon får dem i huvudet, gör du dig garanterat dig skyldig till minst vållande av kroppsskada, svårare fall misshandel och i värsta fall dråp/mord. Det är konsekvensen.
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-05 07:48:30 följande:

Du hävdar att de inte följer lagen när de inte skickar med rek.

Att skicka med vanlig post är ok, precis som att kasta sten är ok. Att skicka till fel person då blir det nog kallat vårdslöst, precis som det inte är ok att kasta sten på någon/något. Sker det dessutom en skada, då pratar vi lagbrott.

Kontentan är att det är helt i sin ordning att de skickar med vanlig post så länge det är rätt adresserat och inte finns någon annan i hemmet som inte får komma åt handlingarna.

Sen är rek säkrare då även postens hantering kommer in i bilden, men de följer fortfarande lagen när de skickar med vanlig post. Så att du ber dem skicka rek är inte att du säger till dem att följa lagen, för det gör de redan, det är ett önskemål från dig som klient hur hanteringen sköts i ditt ärende.

Jag skulle säga att kontentan är att det inte uttrycks explicit i lagen vilket förmedlingssätt som är okej. Däremot uttrycks det att råder sekretess. Socialtjänsten har ett ansvar för att skydda de enskilda från att obehöriga får ta del av sekretesskyddade uppgifter. 

Du kan glömma det där med rätt adresserat osv. Det räcker med att brevbäraren lägger kuvertet i fel låda, så sker ett sekretessbrott. Fel adresserat, läst fel på en åtta och en trea, eller totalt rätt adresserat. Det spelar ingen roll. Bor det flera personer i hushållet och fler personer har tillgång till brevlådan utgör det också en risk att obehöriga person sprättar kuvertet. Även då skulle ett sekretessbrott ske. 

Socialtjänsten följer lagen så länge inget av ovanstående går snett. Går något snett följer de inte lagen. 

Ungefär som om du går hemifrån utan att låsa ytterdörren. Det går antagligen bra, men tar sig någon obehörig in och stjäl dina grejer kan du glömma att få ut något på din hemförsäkring. Det är en totalt onödig risk. 
    EpicF skrev 2023-06-05 10:21:30 följande:
    Sekretessbrott sker bara om person som fått posten felaktigt öppnar brevet. Lägger däremot denna personen brevet i rätt postlåda så har inget brott hänt. 

Man ska alltid läsa vem brever är adresserat till innan man sprätter upp det eftersom det är brottsligt att öppna andras post. 
    Och på vilket sätt har socialtjänsten rådighet och kontroll över det menar du?
    Om posten delas ut i fel låda, adressen eller namn är otydligt skriven, eller öppnas av obehörig, eftersom socialtjänsten (eller den av socialtjänsten utsedd kontrollinstans) inte gör någon ID-kontroll. 
    Anonym (M) skrev 2023-06-08 13:55:57 följande:
    Men nu gör inte alla brevbärare, postlådeägare och brevöppnarpersoner rätt, så vart vill du egentligen komma med att påpeka hur man ska göra?
    Troligen vill EpicF försöka påvisa att socialtjänsten inte har något som helst ansvar för hur de sprider sekretessbelagda handlingar (skyddsnivå), vilket jag tvärtom anser att de har ett fullständigt ansvar för. En uppfattning som även JO delar. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?