• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-17 11:06:38 följande:
    Pappersflygplan och flaskpost kan absolut vara personaddreserade. Då är det okej enligt dig? Tolkar ditt svar så. Kriteriet är att det finns ett namn någonstans så anser du det tillräckligt säkert och att sekretessen har fullföljts? 

Var i lagen står det att det är förbjudet att sprida med flaskpost och pappersflygplan? Ingenstans nämns det explicit, alltså okej enligt dig? 

Har aldrig påstått att JO är en domstol. Däremot är JO en granskningsmyndighet som är satt att granska myndighetshanteringen. Riktar JO kritik mot en myndighet ska den ta den på allvar. 
    Var i lagen står det att man inte får skicka per vanlig post?

Ang pappersflyg och flaskpost så måste väl själv förstå att man inte skickar några handlingar på det sättet... Eller?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-17 15:24:00 följande:
    Det uttrycks i lagen i de avsnitt du själv har klippt in. Precis på samma sätt som med pappersflygplan och flaskpost. Alla borde inse att man inte sänder sekretessklassade handlingar innehållande känsliga uppgifter om hem och person med vanlig post. JO har även kritiserat förfarandet. 
     Nej, det gör det inte. 

Så var exakt i lagen står det? 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:00:16 följande:
    Var exakt i lagen står att de inte får skicka flaskpost?
    Flaskpost är svårt att personadressera och är också lite svårare för brevbäraren att lägga i brevlådan. Samma med pappersflyg. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:21:54 följande:
    Vem är det nu som inte svarar på vad som frågas? Var i lagen står det?
    Ingenstans. Men jag har heller inte påstått att det står i lagen. Du däremot har du påstått att det står i lagen att det är förbjudet att skicka med vanlig post. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 17:34:04 följande:
    Nej, det har jag inte påstått.
    Jo, det är precis det du har. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 18:15:01 följande:
    Vilket inlägg skrev jag att det är förbjudet enligt lagen att skicka med post?
    Sedan när blev du ts? 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-07-17 18:40:44 följande:
    Jag är inte TS, vad menar du? 

Klarar du av att backa ditt påstående om att jag påstått att det är olagligt för socialtjänst att skicka med post? Eller klarar du inte det?
    Nej, var väl det jag trodde att du inte var ts och då inte har påstått det. Eller? 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-18 19:31:08 följande:
    Du talar emot dig själv. 

Det finns nämligen RISK med att vanlig post inte når mottagaren och den är dessutom rätt betydande. Därför ska sekretessklassade handlingar inte gå med vanlig post. JOs kritik är fullt berättigad. 
    Har aldrig påstått att det inte finns någon risk. Finns risker med allt. 

Däremot så är det inte enligt socialtjänstlagen förbudet att skicka med vanlig post. Inte ens enlig socialtjänstlagen kp 15. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-18 20:09:52 följande:
    Nu var inte inlägget ställt till dig, men jo - det är emot socialtjänstlagen att sända sekretessklassade uppgifter till obehöriga. 
    Ja, men det gör dem inte med vanlig post. Ja, risken finns men det finns risk även med rekommenderar brev. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?