• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-21 12:05:26 följande:
    Du verkar inte särskilt angelägen om att sekretessklassade uppgifter ska värnas. 

"Det finns säkert..." Nej, googla får du göra själv. Dina förutfattade meningar och gissningar intresserar ingen. 

Nu hävdar du att inga sekretessregler har brutits. Igår skrev du sekretessen hade brutits, men du skyllde på brevbäraren istället för myndigheten.

Så anser du att sekretessen brutits när brevbärare lägger i fel låda och grannen läser utredningen? 
    Jag är inte intresserad av vilka som fått två års fängelse för att ha öppnat andras post. Det var du som var intresserad av det. 

Självklart ska man värna om sekretessklassade uppgifter. 

Sekretessreglerna är följda. Att sekretessen, dvs att någon annan dagit del av uppgifter har hänt. Det är dock inte myndighetenas fel utan den som öppnade brevet är ansvarig. Eftersom det enligt Brottsbalken är olagligt att öppna andras post. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-21 12:21:11 följande:
    Du skrev ju att man får två års fängelse om man öppnar annans post. Något jag ställer mig tvivlande till och bad dig ge exempel, vilket du uppenbarligen inte kan. Ingen är väl direkt förvånad 😁

Ditt "inte myndighetens fel" är fullständigt bullshit. Den som råkar öppna felutdelad post kan aldrig anklagas för sekretessbrott. Dels lyder de (grannar, brevbärare) inte under socialtjänstlagen och dels kan de omöjligen veta vad som ligger i ett slutet kuvert. Grannar antar att post som ligger i deras brevlåda faktiskt ska till dem. Vill man dra det ytterligare ett steg kan man fråga sig huruvida det utgör någon form av olaga intrång. Jag vill inte ha grannens post.
    Nej, jag skrev att man kan få upp till 2 års fängelse enligt Brottsbalken 4 kap 8 §. Bara läsa Brottsbalken så ser du vad som står lagen.nu/1962:700

Jag sa inte heller att den som öppnar posten anklagas för sekretessbrott. Jag sa att den är ansvarig för att ett sekretessbrott kan ha hänt. Men den personen riskerar böter eller fängelse upp till 2 år enligt brottsbalken 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-21 15:45:50 följande:
     Vad får den person som öppnar annans post för straff? 
    Varför skulle tredje part vara ansvarig för socialtjänstsekretess? 

Visa mig en dom där någon dömts till två års fängelse för att ha öppnat ett felutdelat kuvert. Om du inte kan det så kan du lägga ned ditt prat om att det ger två års fängelse.
    Den personen kan få böter eller upp till två års fängelse. Läste du inte länken till brottsbalken? 

Det är inte jag som säger det, utan det står i lagen. Brottsbalken 4 kap 8 §.  Som jag tidigare har länkar till dig. 
  • EpicF

Ts: Jag har inte heller påstått att socialtjänsten inte myder ubder sekretess. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-22 16:29:34 följande:
    Du har påstått att de bibehåller sekretess, även om de sänder sekretesskladsade handlingar till obehöriga. Alla förstår dock att sekretessen då är röjd. 
    Socialtjänsten har inte röjde någon sekretess genom att skicka med vanlig post. 

Jag har ingen aning om någon blivit dömt till 2 års fängelse och inte är intresserad av det heller. Jag talade enbart om för dig vad lagen säger. 

Vill du veta om det finns får du googla eller grävs i domstolsarkiven. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-22 17:29:23 följande:
    Du ljuger mao. Du kan inte backa upp dina påståenden med en endaste länk där någon skulle dömts till fängelse efter att ha råkat öppna felutdelad post. Bra då vet vi det. 

Har socialtjänsten spridit sekretessklassad information till obehöriga är det ett solklart fall av sekretessbrott. Något de blivit prickade av JO för. Länkar har du fått tidigare. 
    Nej, jag ljuger inte.

Jag citerar det som står i lagen, brottsbalken 4 kap 8 §.  Där det står exakt "Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år" lagen.nu/1962:700

Socialtjänsten har inte spridit informationen till obehöriga, även om posten blir fellevererad. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-22 18:47:08 följande:
    Då får du länka till domar. Post delas ju ut fel konstant och jag har aldrig hört talas om att någon skulle blivit dömd till fängelse för att ha öppnat ett brev som delats ut i fel låda. 

Har socialtjänsten sänt sekretessklassade handlingar med vanlig post, utan ID kontroll m.m. så har ju socialtjänsten spridit uppgifterna. Det är solklart. Det är socialtjänsten som brutit mot socialtjänstlagen. 
    Vilka domar ska jag länka till? Jag har aldrig pratat om domar, utan jag visade dig exakt vad som står i lagen. 

Nej, de har inte spridit uppgifter till obehöriga då de har skickat personadressetad till sin klient. Men rätt adress och rätt namn. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-22 21:58:51 följande:
    Förslagsvis till de domar där folk blivit dömda till fängelse efter att ha öppnat post som de fått hem i brevlådan. De du nämnt. 

Sänder soc sekretessbelagda uppgifter till obehöriga, exempelvis genom att brevbäraren lägger u fel låda, eller att någon annan boende på samma adress öppnar kuvertet så gör sig soc skyldiga till sekretessbrott då de inte sänt rek och förvissat sig om att rätt person öppnat kuvertet.
    Fast återigen, jag har inte nämn några domar. Jag talat om för dig vad som står i lagen. 

Även om brevbäraren lägger i fel brevlåda så har socialtjänsten inte skickat handlingarna till någon obehörig 
  • EpicF
    Ts: Igen, enligt Brottsbalken 4 kap 8 § (alltså kapitel 4, paragraf 8) så kan man få böter eller upp till två års fängelse för att ha öppnat andras post. Det innebär att man kan få böter eller upp till två års fäbgelse för att ha öppnat post som blivit felutdelad av brevbäraren. Så ja, har riktigt jävla otur så kan man få upp till 2 års fängelse för att ha öppnat annans post som hamnat i sin egen brevlåda. 

Men nej, att öppna sin egna post, adresserad till en själv, som ligger i sin egna brevlåda ger varken fängelse eller böter pga att det inte är olagligt att öppna sin egna post, adresserad till seg själv och som ligger i ens egna brevlåda. 

Är detta svårt för dig att förstå? Läsa lagen? Ta in vad som står i lagen? 

Återigen, Socialtjänsten har inte röjt sekretessen genom att skicka med vanlig postgång. Du får allt om bakfoten. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-23 08:03:34 följande:
    Det är du som tycks ha väldigt svårt för att ta in saker och ting. Framförallt svarar du aldrig på frågor. Så nu gör jag dig enkelt för dig 

1. Får man fängelse om man öppnar brev som hamnat i ens brevlåda, men ska till någon annan? Ja eller nej.

2. Om ja - ge exempel på fall där folk dömts till fängelse efter att ha öppnat felsänd post.

Borde väl inte vara så svårt att svara på eller hur? 

Men som jag skrivit tidigare. Sekretessen är bruten alldeles oavsett. För sekretessen ansvarar socialtjänsten och ingen annan. Det är bara socialtjänsten som lyder under socialtjänstlagen.
    1. Ja, man kan få fängelse upp til två år. Se Brottsbalken 4 kap 8 § (lagen.nu/1962:700)

2. Du får googla eller beställa domar. Inget jag tänker göra för dig då jag inte har intresse av att veta. 

Och dessa frågor har jag svarat på tidigare samt lagt in länken till lagen flera gånger. 

Socialtjänsten har inte röjt någon sekretessen. De har följt lagen. Är det så svårt att förstå?n
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?