• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 19:02:27 följande:
    Du har (som vanligt) fel. 

www.synonymer.se/sv-syn/sprida

Du har tidigare skrivit att du lider av dyslexi och kan uppenbarligen inte stava till praxis. Kan kanske vara en förklaring? 

Vad socialtjänsten skickar eller inte skickar till mina grannar har vare sig du eller jag någon aning om, då socialtjänsten inte sänder sekretessbelagda handlingar med rekommenderad post. Därmed föreligger en risk att de handlingar som socialtjänsten sprider omkring sig når fel mottagare och att de gör sig skyldiga till brott mot sekretesslagstiftningen.
    Om det är så att ditt brev kommer till din granne och denne öppnar din post och lsser innehållet så kan socialtjänsten bli fälld för sekretessbrott och din granne kan också bli fälld för brott om det anmäls. Men du vill ju inte anmäla socialtjänsten, så den risken är obefintlig. 

Och du själv säger att du har fått dina handlingar, mao så har inte socialtjänsten spridit dina handlingar till obehöriga. 

I detta fallet innebär order "sprida" att handlarna är slickat till obehöriga, vilket dem inte är i ditt fall. Så ja, du använder ord "sprid" fel. 

Ja, jag har dyslexi och ett annat modersmål. Vilket på familjeliv kan ställa till det. Bla på ordet praksis/praxis och situationstecken/cituationstecken. Om du har problem med det, så får du ta upp det med dig psykiater eller din psykolog. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 20:52:39 följande:
    Att du inte förstår svenska språket, inte förstår synonymer och inte förstår svenska ords betydelse är dessvärre inget jag kan göra något åt, förutom att försöka förklara dem för dig. Att du inte tar till dig måste vara jobbigt för dig i längden. En psykolog kan nog inte hjälpa dig med det, du kan ju försöka med SFI eller liknande. 

Jag har (som jag påtalat massvis med gånger) inte fullständig kännedom om vad socialtjänsten skickat för handlingar till mig, så jag har inte kännedom om något brev har delats ut till exempelvis en granne. Därmed kan det mycket väl vara så att socialtjänsten inte bara spridit informationen till mig, utan även till obehöriga. 
    Jag har talat om för dig att du använder ordet "spridit" fel. I fel mening, i fel sammanhang och på fel sätt. Snarare du som inte förstår svenska språket. 

Du får fråga socialtjänsten om det har skickat handlingarna som du inte fått. Det är vad normala folk gör om de är osäkra på om de fått allt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 21:25:27 följande:
    Synonymer på "sprida"; förmedla, utsända, distribuera, vidareföra och överföra. 

Så du menar alltså att socialtjänsten inte gjort det när de skickat handlingar till mig? 

Om du som du själv erkänner har annat modersmål och lider av dyslexi, har svårt för ords betydelse m.m. Ja, då kanske inte du ska försöka lära mig svenska språket eller tala om för mig att jag använder ord "fel". Förstår du inte själv att du bara gör bort dig? 

Nej, det är inte normalt och ringa olika myndigheter (eller "det" som du kallar dem) och efterfråga handlingar som man kanske inte har fått. Varför i hela friden skulle jag ägna mig åt det? 
    Jag vet vad det betyder. Men du använder ordet i fel sammanhang. Socialtjänsten har inte "spridit" några handlingar till dig. De har delgett dig handlingar som du har rätt till att få. 

Jo, om man misstänker att man inte fått alla handlingar från socialtjänsten som man ska ha så är det normalt att ringa och fråga. Det inte normalt att älta samma sak om och om igen på sociala medier. Och ja, familjeliv.se är en sk social medie. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 21:37:38 följande:
    jo, de har spridit handlingarna till mig när de förmedlat, sänt ut, distribuerat eller vidarefört. Det betyder nämligen SAMMA sak! 

Du behöver utbildas. 
    Nej, de har skickat handlarna till dig. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 22:15:49 följande:
    ...och hur har de gjort det?
    Enligt din egen utsago per vanlig post. Eftersom du inte bad om att få det rekommenderat. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 23:20:59 följande:
    Just det! De distribuerade via vanlig post.

www.synonymer.se/sv-syn/distribuera

spridadela ututdelafördelautskickautsändalevererautlämnautspridavidareföra

Bra att det äntligen gått upp ett ljus för dig. Var ju inte en dag för tidigt.
    Man ska inte behöva be en myndighet att följa svensk lagstiftning. Det ska de göra ändå. 
    Ja, eller snarare skicka är korrekt ord att använda. Sprida är felaktigt. 

Jag har förklarat det här för dig tidigare. Har det gått in för dig att "sprida" är felaktigt ord att använda? 

Det är fortfarande ingen som har sagt att du ska be dem följa lagstiftning. De gör dem redan. Däremot kan man be att få handlingarna från socialtjänsten med rekomenderat brev om man inte vill ha den med vanlig post.
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-01 23:49:53 följande:
    Distribuera är en synonym till att sprida. 
    Jag förstår att du har problem med svenska språket. Det har du själv nämnt.
    I inlägget ovan kan du exempelvis inte skilja på de och dem. 

Sänder socialtjänsten sekretessbelagda handlingar till personer som inte har rätt att ta del av dem bryter de mot sekretesslagstiftningen. 
    Och ja sa inte att det inte är det. Men det korrekta ordet använda i just sen meningen är "skickar". 

Av döma av tråden så har du större problem med svenska språket än vad jag någonsin har haft. 

Finns många svenskar som inte kan skilja på dem och de. Inget ovanligt det. 

Ja, och ingen sagt emot att de inte har lov enligt lagen att skicka till obehöriga personer. Där är vi eniga och har alltid varit. 
    Men du är inte obehörig och har lov enligt lagen att ta del av de handlingarna som socialtjänsten har skickar till dig. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2023-05-02 04:47:09 följande:
    DU blir verkligen ägd i den här tråden. Helt otroligt att du fortsätter att göra bort dig trots att du blir överbevisad med länkar och allt till synonymlexikon.

Ts lindar dig fullständigt kring sitt finger. Du har trampat i fällan och kan inte ta dig ur med hedern i behåll. Måste kännas väldigt jobbigt för dig. 
    Inte det minsta. 

Det är faktiskt inte mitt problem att ts använder ordet "sprida" fel och inte heller mitt problem att hon vägrar ta in detta. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-02 00:08:53 följande:
    Vad du säger spelar inte särskilt stor roll. Speciellt inte när du har fel. 
    Alla kan se att du har fel.
    www.synonymer.se/sv-syn/sprida

Distribuera är en synonym till att sprida. 

"Skicka" är å andra sidan ett slanguttryck för att sända. Man kan skriva så, men helt rätt är det inte. I vart fall inte i formell mening. Sprider socialtjänsten sekretessbelagda handlingar på ett sådant sätt att de kan komma obehöriga till del begår socialtjänsten sekretessbrott. Finns inget som hels tvivel om den saken. Förstår du inte det?
    Du kan länka till hur många synonymordbokar du vill. Der hjälper inte när du använder ordet "sprida" på fel sätt. I fel sammanhang. 

Socialtjänsten har inte spridit dina handlingar som konfetti. De jar däremot skickat/sänd handlingar till dig, handlar du har rätt att ta del av. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-02 16:59:21 följande:
    När de sprider sekretessbelagda handlingar så att obehöriga kan komma över dem agerar de fel. Då följer de inte sekretesslagstiftningen. 
    Och det har de inte gjort. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?