Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-15 15:10:19 följande:
Det är ett måste enligt sekretesslagen att skicka rekommenderat när det gäller sekretessbelagd information. Iallafall inom vården.
Jag fick hem ett hemtest av underlivet för att utesluta livmoderhalscancer från Region Gotland. Står mitt personnummer där.
Kallelser till tandläkare och vårdcentral.
Nu har du ju inte motsagt det jag radar upp nedan. Bara exempel på vad mer jag brukar få i brevlådan.
Har fått hem ett strafföreläggande från åklagarkammaren med mitt personnummer. Gällde "rökning på otillåten plats" och var väl precis fyllda myndig.
Som alla andra, fått hem det orangea kuvertet där det står ens tillgångar till pensionen, med personnummer.
Även från Collectum.
Ett brev från AFA (inte antifascistisk aktion
) där det stod att pga avliden anhörig (inte släkt) som angett mig som närmast anhörig så skulle jag få ärva en summa pengar. Blev lite skräckslagen då faktiskt. Var längesedan och denna summa var gigantisk för mig. Tillräckligt stor för att den som fått brevet istället, om det nu hade kommit fel, skulle kunna få för sig att utpressa eller stjäla. Eller förfalska och sätta dit sitt eget namn eller nåt, vet inte hur de gör men kanske hade gått.
Utbetalningar från företag, oftast för att jag råkat betala en räkning 2 gånger. Någon gång för strömavbrott längre än 24 h. En gång en utbetalning på många tusen, kanske hade gått att förfalska om den kommit fel? Eller bara undanhålla för mig, jag hade ju varit omedveten så hade ju inte kollat med företaget eftersom dessa utbetalningar alltid kommit som en överraskning.
Deklarationen kommer ju hem till alla via post.
Lönespecifikationer med namn och personnummer.
Autismutredningen kom nog också med post om jag inte minns fel.
Brev från kommunen med lite olika sekretessbelagd information.
Har hänt att jag fått en grannes post. En gång råkade jag öppna, visade sig vara hyra på ett förråd, annars skulle sakerna slängas ut. Det stod min adress men fanns inget sånt namn i porten. Jag tejpade igen det och lade det på lådan igen för att posten förhoppningsvis skulle kolla efter namnet igen och kanske hitta en alternativ adress.