• Anonym (Lill)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 09:45:19 följande:
    Personallistor hos kommuner lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att lönekontor är skyldiga att lämna ut uppgifterna om någon begär ut dem. Personnummer, namn och lön är offentliga handlingar. Arbetsgivaren har inte ens rätt att fråga vad frågeställaren ska med uppgifterna till. 
    Jo visst kan du ringa Skatteverket för att kolla upp någons personnummer. Det jag invände emot var Ordinär Mans påstående att socialsekreterare har en skyldighet att uppge sitt personnummer om en klient vill ha det.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 12:05:32 följande:
    Du menar att det är brister i socialtjänstens arbete? Trodde du hade högt förtroende för dem, men där ser man.
    Bara för att man tycker att du är väldigt störig och att du tänker tokigt så betyder inte det att man älskar socialtjänsten och alltid tycker att de har rätt.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 19:01:11 följande:
    Det låter som ni lever ett typiskt WT liv ja. 
    Gör ni aldrig några kulturella saker tillsammans? 
    Röker du också? Röker männen du är tillsammans med? Vet du ens vem av dem som är pappa till vilket barn? Jag tycker onekligen att det låter som att socialen borde studera eran "familj" lite mer ingående. Du som känner sådan tilltro kommer säkert att få en fantastisk hjälp. Du kommer få ett underbart stöd.
    Fy fan vad lågt!

Är det inte dags att krypa tillbaka dit du kom ifrån?

Förresten, först kan du langa hit ditt personnummer. Jag vill ha det och det är ju ändå offentligt så det är väl inga problem?
  • Anonym (Lill)

Många som misstänker att ts ligger inom autismspektrum.

För att få bort lite fördomar så ska jag även meddela att jag också gör det. Man behöver inte vara en komplett tok för det. Även om det händer att jag också blir lite fixerad av saker, mest intressant kunskap och inte att jävlas och få rätt.

Vi alla är verkligen inte likadana. Som jag skrivit tidigare misstänker jag mer att ts är rättshaverist, men finns ju inget som motsäger att man kan vara både och.

• Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-14 14:27:52 följande:
    Jo, vi är nog många som misstänkt att allt inte står riktigt rätt till hos dig. Känner dock att det kan vara känsligt att skriva det på din näsa, men nu när du själv anger att du har en diagnos så kan vi ju prata om det. Tar du någon medicin för dina besvär?
    Du är så otroligt grälsjuk att det är måste vara något fel på dig. Man behöver inte ha en diagnos för att ha en skruv lös.

Oj, vad du njuter nu när jag nämner en svaghet.

Nej, för autism har ingen medicin som hjälper. Vissa kan väl ta andra mediciner för olika symptom, antidepp tex, men finns inget som gör själva diagnosen bättre.

Nu när EpicF berättat så mycket om sig själv och jag nämnt en sak. Kan du inte berätta lite om dig själv och din förträffliga situation och liv i övrigt? Eller är det bara roligt att nedvärdera andra?
  • Anonym (Lill)

Berätta något utöver att du har ett barn som varit föremål för polisutredning och nyss blivit socutredd för det vet vi ju redan..

• Anonym (Lill)
    Anonym (Men...) skrev 2023-03-14 15:49:16 följande:
    Precis som du säger så är det mycket olika från person till person inom autismspektrat och absolut inte min mening att peka ut alla i samma klump.

Däremot så har jag som jag sa till någon här en person i min omgivning som agerar precis som ts gör. Sitt alldeles eget sätt att tolka det som sägs och skrivs. Samt att vända och vrida allt utifrån sitt tankesätt med absolut ingen förståelse för att det kan finnas andra sätt att resonera på. Dessutom lägga hela fokus på någon detalj som i andras ögon kanske inte ses så märkligt och helt fastna i det istället för det som kanske är viktigt på riktigt. 
    Det är i mina ögon exakt det som jag uppfattar att ts gör. Och nu råkar just denna person i min närhet ha aspberger och ts beter sig på exakt samma sätt. Ett tag var jag övertygad om att de var samma person.
    Mycket svårt att föra en normal dialog med dessa personer då man måste tänka sig för vid vartenda ord man säger för att inte bli feltolkad. 
    Ja alla med autism är olika även om det självklart finns en hel del som förenar också. Mycket beror väl egentligen på grundpersonligheten kan jag tro.
    Trodde egentligen inte att du eller någon misstrodde det heller.
    Och finns faktiskt riktigt jobbiga typer med autism, precis som utan
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 07:28:24 följande:
    Så du tror alltså på riktigt att de föräldrar som väljer att inte medverka i en soc-utredning förlorar vårdnaden över sina barn? 
    Skulle du vägra medverka i en polisutredning också?

Trots att det kanske bara skulle få dig att verka ännu mer skyldig och kanske anhållen på det hela?

Men ja, bara du får härja hur du vill spelar det ingen roll om du blir inlåst.

Så både barnen och kanske även din frihet är värda att tumma på bara du får mästra och bråka lite?
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-15 15:10:19 följande:
    Det är ett måste enligt sekretesslagen att skicka rekommenderat när det gäller sekretessbelagd information. Iallafall inom vården.
    Jag fick hem ett hemtest av underlivet för att utesluta livmoderhalscancer från Region Gotland. Står mitt personnummer där.
    Kallelser till tandläkare och vårdcentral.

Nu har du ju inte motsagt det jag radar upp nedan. Bara exempel på vad mer jag brukar få i brevlådan.

Har fått hem ett strafföreläggande från åklagarkammaren med mitt personnummer. Gällde "rökning på otillåten plats" och var väl precis fyllda myndig.

Som alla andra, fått hem det orangea kuvertet där det står ens tillgångar till pensionen, med personnummer.
    Även från Collectum.

Ett brev från AFA (inte antifascistisk aktion ) där det stod att pga avliden anhörig (inte släkt) som angett mig som närmast anhörig så skulle jag få ärva en summa pengar. Blev lite skräckslagen då faktiskt. Var längesedan och denna summa var gigantisk för mig. Tillräckligt stor för att den som fått brevet istället, om det nu hade kommit fel, skulle kunna få för sig att utpressa eller stjäla. Eller förfalska och sätta dit sitt eget namn eller nåt, vet inte hur de gör men kanske hade gått.

Utbetalningar från företag, oftast för att jag råkat betala en räkning 2 gånger. Någon gång för strömavbrott längre än 24 h. En gång en utbetalning på många tusen, kanske hade gått att förfalska om den kommit fel? Eller bara undanhålla för mig, jag hade ju varit omedveten så hade ju inte kollat med företaget eftersom dessa utbetalningar alltid kommit som en överraskning.

Deklarationen kommer ju hem till alla via post.

Lönespecifikationer med namn och personnummer.

Autismutredningen kom nog också med post om jag inte minns fel.

Brev från kommunen med lite olika sekretessbelagd information.

Har hänt att jag fått en grannes post. En gång råkade jag öppna, visade sig vara hyra på ett förråd, annars skulle sakerna slängas ut. Det stod min adress men fanns inget sånt namn i porten. Jag tejpade igen det och lade det på lådan igen för att posten förhoppningsvis skulle kolla efter namnet igen och kanske hitta en alternativ adress.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-15 15:10:19 följande:
    Det är ett måste enligt sekretesslagen att skicka rekommenderat när det gäller sekretessbelagd information. Iallafall inom vården.
    Jag fick hem ett hemtest av underlivet för att utesluta livmoderhalscancer från Region Gotland. Står mitt personnummer där.
    Kallelser till tandläkare och vårdcentral.

Nu har du ju inte motsagt det jag radar upp nedan. Bara exempel på vad mer jag brukar få i brevlådan.

Har fått hem ett strafföreläggande från åklagarkammaren med mitt personnummer. Gällde "rökning på otillåten plats" och var väl precis fyllda myndig.

Som alla andra, fått hem det orangea kuvertet där det står ens tillgångar till pensionen, med personnummer.
    Även från Collectum.

Ett brev från AFA (inte antifascistisk aktion ) där det stod att pga avliden anhörig (inte släkt) som angett mig som närmast anhörig så skulle jag få ärva en summa pengar. Blev lite skräckslagen då faktiskt. Var längesedan och denna summa var gigantisk för mig. Tillräckligt stor för att den som fått brevet istället, om det nu hade kommit fel, skulle kunna få för sig att utpressa eller stjäla. Eller förfalska och sätta dit sitt eget namn eller nåt, vet inte hur de gör men kanske hade gått.

Utbetalningar från företag, oftast för att jag råkat betala en räkning 2 gånger. Någon gång för strömavbrott längre än 24 h. En gång en utbetalning på många tusen, kanske hade gått att förfalska om den kommit fel? Eller bara undanhålla för mig, jag hade ju varit omedveten så hade ju inte kollat med företaget eftersom dessa utbetalningar alltid kommit som en överraskning.

Deklarationen kommer ju hem till alla via post.

Lönespecifikationer med namn och personnummer.

Autismutredningen kom nog också med post om jag inte minns fel.

Brev från kommunen med lite olika sekretessbelagd information.

Har hänt att jag fått en grannes post. En gång råkade jag öppna, visade sig vara hyra på ett förråd, annars skulle sakerna slängas ut. Det stod min adress men fanns inget sånt namn i porten. Jag tejpade igen det och lade det på lådan igen för att posten förhoppningsvis skulle kolla efter namnet igen och kanske hitta en alternativ adress.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?