• Anonym (Lill)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 10:35:35 följande:
    Du kan ju försöka i vart fall. Alla tolkar bara ditt inlägg som att du inte kan. 
    Alla som läser på fl vet nog att EpicF inte brukar sakna argument eller drar sig från att munhuggas.
    När tom EpicF tröttnar, ja då vet man att det är en envis person man har att göra med där inga argument biter.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-11 18:20:49 följande:
    Tycker det är skumt när man inte kan berätta varför för då känns det som det kan vara något man inte vill säga/skäms för.
    Det håller jag med dig om..
  • Anonym (Lill)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:47:53 följande:
    Nu hjälps det inte hur många gånger du upprepar dig. Du har fortfarande fel. Personnumret är inte skyddat.
    För det första är soc ingen myndighet. Socialstyrelsen är det, socialtjänsten är kommunal.
    Om man nu inte kan ha kontakt med folk utan att veta deras personnummer så kan du väl börja med att fråga din chef imorgon om hens personnummer? Måste ju vara fruktansvärt att inte veta vem man jobbar för och hur ska du veta det om denne inte gett sitt personnummer? *ironisk*
    Hur vågar du lämna dina barn till förskola och skola om du inte fått deras personnummer eller hemadresser?

Om du får ett strafföreläggande eller besked om att en polisutredning läggs ned får du det med helt vanlig post. Handläggaren eller åklagaren bifogar knappast sina personnummer!
    Om en p-vakt ger dig böter efter en felaktig parkering så behöver denne aldrig ge dig sitt personnummer. 
    Åker du fast för fortkörning så har polisen ingen som helst skyldighet att ange sitt personnummer till dig, du kommer få hem en utredning med strafföreläggande med helt vanlig post.
    När läkaren kallar kommer du att få hem kallelsen via post. Och nej, ingen läkare är skyldig att uppge sitt personnummer till sina patienter. 
    Det är vanliga anställda människor som jobbar för myndighet, region, kommun eller företag. De representerar myndigheten, kommunen osv, de behöver inte uppge sina egna personnummer.

Du säger att du aldrig haft kontakt med socialtjänsten, men ändå vet du att de är skyldiga att lämna ut sitt personnummer till kreti och pleti de träffar via tjänsten? 
    Det låter hur jäkla dumt som helst. Men bara för sakens skull så ska jag fråga en bekant som jobbar för socialtjänsten för att försäkra mig om att du har fel. Har du rätt kommer jag att skriva det här.. Kommer skriva oavsett när jag kan tänkas få svar i veckan.

I ditt eget arbete, måste du lämna ut ditt personnummer om en kund/patient/klient/brukare frågar? 
    Själv har jag aldrig varit med om att det skulle vara någon form av krav. Då har jag jobbat både för kommun, region och för privat företag. Ingenstans har jag varit skyldig att lämna ut varken hemadress eller personnummer till frågande kunder eller patienter.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:54:46 följande:
    Precis så ligger det till. När de sedan begått oförrätten går den heller inte att göra ogjord. Så känner helt enkelt inte att jag har något för att påtala det för dem. 
    Fast nu spreds inte utredningen till grannar via felaktig posthantering. Utredningen lades ned. Ditt barn slapp LVM. Ingen annan såg era personnummer.

Bara för att det kunde ha hänt att brevbäraren lade brevet i fel låda och en av dina grannar plockade upp det, olagligen öppnade det och på något sätt försökte begå ett bedrägeri med era personnummer eller kopierade utredningen och satte upp i er tvättstuga för alla att se, så är det ju inget som har hänt!

Är det inte dags att lägga ned?

Vad kommer du att starta för tråd nästa vecka? 
    "Polisen stoppade mig för nykterhetskontroll precis utanför mina barns skola?! Tänk om jag nu hade kört onykter, tänk också OM några skolkamrater till mina barn hade tittat ut genom fönstret och sett händelsen! Mina barn hade kunnat bli mobbade för att de har en kriminell morsa. Nu blev de varken mobbade eller såg något men är det inte helt förjävligt att polisen stoppar mammor i bil utanför skolor?!"

Och sen en ny 60-sidorstråd om det...
  • Anonym (Lill)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:32:26 följande:
    Kan du ge ett exempel på ett myndighetsbeslut som en sjuksköterska tar?
    Som den du citerade skrev; genom sitt jobb på tex IVO?

IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg är en statlig myndighet som kontrollerar  och äger tillsyn över vård och omsorg samt socialtjänsten.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Åh herregud) skrev 2023-03-12 20:06:58 följande:

TS kommer nog aldrig ha tid med fler trådar sålänge folk tycker det är givande att argumentera här. HEN drog även upp den när det legat i träda 2 veckor med något oväsentligt.

Sant..
  • Anonym (Lill)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 20:43:42 följande:
    Uppenbarligen förstår du inte hur pinsam du är. 

Socialtjänsten är kommunal, vilket inte hindrar den från att ta myndighetsbeslut. Eller vad tror du ett beslut om att frånta vårdnaden från föräldrarna är?

Sen drar du fram ytterligare exempel. En chef som inte är en myndighet. En p-vakt företräde inte en myndighet. Sen drar du upp vård igen! Och blandar ihop det. Som jag påpekade tar en läkare inte myndighetsbeslut.

Vidare finns det förstås de som arbetar på en myndighet, men som inte tar myndighetsbeslut. Ja, hurså. Men tar de sådana beslut, är de offentliga, och då är den beslutande personen offentlig, och man ska få veta vem det är. 

Att du sen försöker dribbla bort det hela med att en myndighets beslutsfattare inte signerar med personnummer är en annan sak.

Som sjuksköterska behöver du inte ge ditt personnummer, för du tar inte myndighetsbeslut. Ja, just det, vi har gått igenom det här några gånger nu.

Kort och gott, du vet uppenbarligen inte vad ett beslut av en myndighet ens är för något!
    Undrar vem det är som dribblar. Själva sakfrågan var ju att du tror att en handläggande tjänsteman på en myndighet måste lämna ut sitt personnummer till den som utreds. Vilket är helt fel.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 21:38:07 följande:
    Enligt ditt sätt att se det spelar felaktiga beslut ingen roll så länge det inte händer något. Med andra ord helt okej att köra förbi en skola i 100 km i timmen i berusat tillstånd. Så länge det inte händer en olycka. 

Att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post är okej så länge Post Nord råkar lägga posten i rätt låda? Är det så man ska tolka ditt inlägg? Förstår jag dig rätt då? 

Förstår inte varför du och andra finner sådant nöje med att tjafsa emot när ni så uppenbart har fel om det mesta och absolut noll insikt.
    Hehe nej det menar jag inte.

Jag undrar hur man kan klaga över något som inte ens har hänt i sida upp och sida ner, morgon som dag som kväll i flera veckor över att ditt personnummer står angivet i utredningen.
    Tröttnar du aldrig på att diskutera de upplevda "felaktigheterna" i ditt nedlagda fall?

Detta måste ha tagit dig så hårt! Man måste trots det lära sig att släppa saker, speciellt när de inte är ett dugg aktuella längre.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:38:22 följande:
    Blev aldrig informerad om att jag skulle fråntas vårdnaden. De jobbar inte så. De vill inte att man ska känna till. 

Att det läggs ord i munnen på barnen är välkänt och något som även SVT tagit upp. Att muta någon för att "vinna förtroende" låter minst sagt olämpligt. 

Vårt barn har själv uppgett att det blivit instruerat vad de ska säga. Något vi givetvis inte kan bevisa, för den delen är nog inte med på någon film. 
    Så du menar att en dag kom barnet inte hem från skolan och du visste ingenting?

Det hade genomförts ett interimistiskt (tillfälligt) omhändertagande men du var helt ovetande?
    Så du ringer polisen och anmäler ditt barn försvunnen när det inte kommer hem? Men det visade sig att soc "kidnappade" barnet tillfälligt utan att du fick besked om det?
    "Det är ju så de jobbar, de vill inte att man ska veta"

Sure..
  • Anonym (Lill)

TS:

Självklart fick du inte veta något i förväg. Skulle man informera alla föräldrar i förväg att "ditt barn kommer att omhändertas tillfälligt efter skolan slutar idag", då finns det föräldrar som skulle åka och hämta sitt barn i skolan direkt.

Då faller ju hela utredningen.

Men du kanske tycker att det är toppen att föräldrarna till lilla Amina, 9 år, som ska tas till Östafrika för att giftas bort med en släkting, förvarnas så att de kan sticka ändå?

Du fick ju tillbaka vårdanden om ditt barn!

Det är samma sak som att polisen har rätt att anhålla någon på rätt vaga grunder i upp till 3 dygn innan häktningsförhandling i rätten sker.
    Rättssäkerheten för omhändertagna barn verkar ändå vara mer rättssäkert då rättens beslut är inblandat från start.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?