• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ts: Vad fick du för svar när du frågade? 
    Vilket du vid det hä laget borde ha gjort... 

• EpicF

Ts: De har fått era personnummer genom personregister som de har tillgång till. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:57:20 följande:
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:57:20 följande:
    Åklagaren gör en bedömning om det finns tillräckliga bevis för att få till en fällande dom. Den bedömningen kan skilja sig mot domslutet. Det är alltid en bedömning.

Den stora skillnaden mot hur socialtjänsten arbetar är att de många gånger startar utredningar, kommer med krav på "stöd" och åtgärder baserat på vaga, icke bekräftade "misstankar". Anonyma anmälningar, rykten etc etc. Det krävs absolut ingenting för att man ska få finna sig att bli utredd av denna instans som kallar sig för en "tjänst". Det är långt ifrån hur en åklagare jobbar i ett brottsmål. 

Jag försvarar verkligen inte att personalen inom denna samhällstjänst hotas, men jag förstår ändå att sinnet rinner över hos många som kommer i kontakt med dem. 
    Vad fick du för svar när du frågade din handläggare?
    Vilket du vid det här laget borde du ha gjort det... 
  • EpicF

Ts: Varför de skriver med era personnummer... Det är det du undrar över... 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 21:15:13 följande:
    Nej, det har jag inte gjort. Men det är ju fritt att göra för vem som helst. 
    Kan ju även passa på att fråga om de brukar skicka känslig sekretessbelagd information med vanlig post. Är svaret ja, kan man alltid fråga varför. 
    Så varför har du inte frågar? 

Har du funderingar så är det alltid bäst att gå till rätt källa. 
  • EpicF

Ts: Naturligvis är det rätt källa. Det är handläggare som skriver och då kan svara på varför h*n skriver som h*n gör.

Vem annars skulle kunna svara på det?

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 22:00:47 följande:
    Enhetschef, förvaltningschef, nämnden? Kanske de som skrivit handledningar, konstruerat dokumentmallar? Jag vet inte. Nu har jag ställt frågan på Familjeliv. Alla är fria att svara. Du får givetvis ringa någon socialtjänst och fråga om du är intresserad av deras syn. 
    Det är handläggare som skriver utredningen och då är handläggare korrekt person att fråga. 

Jag bryr mig inte om varför de använder personnummer i utredningar. Jag känner mig inte hotad av det. Jag vet också skillnaden på privatperson och tjänstemän. Och jag skulle aldrig få för mig att leta reda på en tjänstemän personnummer. 

Du är den som startat tråden istället för att fråga sin handläggare och få korrekt svar på varför de använder era personnummer så ofta. Och om det är ok stt du skriver i deras personnummer

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-25 14:46:24 följande:
    Fast jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det ena skulle vara obehagligt, medan det andra inte. 

Ja, de gör detta som yrke, men de förväntar sig ju ändå svar på kommunicering. Får jag enligt dig inte skriva deras namn då heller, trots att de undertecknar med sina namn?
    Det ses som ett förstärkt hot. Vilket du fått svar på tidigare. 

Förstår verkligen du inte det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-25 15:01:00 följande:
    Vad ses som ett förstärkt hot? Vad skiljer sig det från ett vanligt hot förresten? Har aldrig hört termen förstärkt hot.

Vad är hot? Att svara på deras kommunicering? Skriva deras namn? Skriva deras personnummer?

Alltså, jag tycker det är idiotiskt att skriva personnummer på det sätt som de gör och till på köpet skicka det med vanlig post. Hela utredningen! Det är ju trots allt sekretessbelagda handlingar om inte ska delges hela grannskapet. 
    Att du har letat upp handläggaren personnummer, som är helt irrelevant för utredningen. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?