Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 13:12:09 följande:
Hur tänker du ?
Så du tror på riktigt, att det inte skulle vara brottsligt att planera ett rån, en kidnappning eller ett sprängdåd? Så är det givetvis inte.
Det kallas för stämpling till brott och är i allra högsta grad straffbart, men påföljden brukar vara lägre än för det fullbordade brottet.
Hur ska jag kunna begära att få handlingar med rek om jag inte ens känner till att de tänker sända några? Känns verkligen inte som hissen går hela vägen upp på dig.
Nej, det behöver inte vara brottsligt att planera en handling. Rån, kidnappning, sprändåd och mord är handlingar som i sig kan vara brottsliga genom stämpling till brott. Men långt ifrån alla planerade handlingar är brottsliga. Beror på vad som planeras och hur planeringen görs.
Stämpling till brott är om man
att någon i samråd med annan beslutar gärningen, så ock att någon söker anstifta annan eller åtager eller erbjuder sig att utföra den.
Det ska mycket till för att man ska bli dömd för stämpling till brott.
Att man eventeuell kan äventyra sekretessen i en utredning är inte stämpling till brott.
Men du är väl normafuntat att du förstår att du får handlingarna vid avslutat utredning? Om inte annat så frågar man. Och då kan man samtidigt passa på att meddela att man vill ha de som rek.
På dig har aldrig hissen gått hela vägen upp. Det ser man av tråden.
Själv är jag normalfuntat och tänker utmärkt själv. Dvs, hissen gör upp, alltid.