• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 11:00:44 följande:
    Det är inte jag som avgör vad som är sekretess eller inte. Det anges i Socialtjänstlagen. Utredningen med dess information är sekretessbelagd.

Socialtjänsten har ett ansvar för hur de hanterar sekretessbelagd information så att den inte når obehöriga. Agerar de vårdslöst riskerar de att göra sig skyldiga till sekretessbrott. 
    Enligt den länken du la in är det inte sekretess för dig, eftersom du alltid har rätt att få ut en utredning eller information om dig själv. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 11:08:23 följande:
    Att jag har rätt att ta del av informationen betyder inte att det inte råder någon sekretess. Det är därför det är så viktigt hur socialtjänsten hanterar sekretessbelagd information. 

Man säger inte att det "inte är sekretess för dig". Information är antingen sekretessbelagd, eller så är den inte det. Sedan kan olika personer ha olika behörighet att ta del av den sekretessbelagda informationen. 

Min granne ska exempelvis inte kunna läsa mina journaler. Att hantera handlingar på det sätt som socialtjänsten gjort i mitt fall (och antagligen i många andra fall) kan jämställas med om de ställda ut sitt pappersarkiv på gatan och säga att de inte gör något fel, eftersom folk inte får titta i lådorna. Uppvisar man sådan likgiltighet gör man sig skyldig till sekretessbrott. 
    Det råder ingen sekretess för dig. 

Om du ofta har problem med att din post stjäls av grannen så får du be om rek. Eller skaffa bättre postlåda. 
  • EpicF

Ts: Det är inget sektetessbrott att socialen skickar handlingsr/utredningen till dig per post. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 11:15:35 följande:
    När brevbäraren lägger i fel låda spelar det ingen roll hur bra brevlåda jag har. Behöver dessutom inte vara ofta. Det räcker med att det händer en gång, så har ett sekretessbrott begåtts. Att obehöriga får tag i sekretessbelagda handlingar pga undermåliga rutiner. 
    Då får du se till att din  brevlåda är ordentlig märkt med namn och adress. Och ta kontakt med brevbäraren. 

Nej, det är om din granne öppnar posten som sekretessen är bruten. Då an din granne bli anmäld för att han/hon öppnar din post. Men sekretessbrott är det inte säkert det blir eftersom posten är utställt och skickad till rätt person efter gällande regler. 
  • EpicF

Ts: Om soc däremot skickar brevet till din granne så är det ett sekretessbrott. Men nu gör dem inte det. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 13:38:55 följande:
    Hur vet du det? Om grannen inte berättar?

Hade faktiskt varit intressant om jag gång på gång efterfrågat den skriftliga kommunikationen och sagt att den inte kommit mig till handa och frågat vart de skickat den.
    Därför att socialen fortfarande handlade enligt gällande regler. 
  • EpicF

Ts: Nej, de signaler du sänder genom att inte medverka är att du inte vill barnets bästa och att det i värsta fäll är problemer i familjen som du vägrar ta itu med. Inte att utredningen är trams. 

• EpicF

Ts: Nej. De har skickar brevet till dig, men rätt adress och rätt namn. Att du har en granne som stjäl din post eller att brevbäraren inte orkar läsa vart brevet ska är inte deras problem. Dessutom har du alltid fått din post. 

Om du vill ha den som rek så får du säga det. 

• EpicF

Ts: Nej, men medverkar man inte så får man stå för konsekvenserna. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 13:53:51 följande:
    Låter hotfullt. Vi får alla hoppas att socialtjänsten inte bryter mot lagen utan utreder på ett objektivt vis och inte låter personlig prestige stå i vägen. 
    Varför skulle det vara hotfullt? Om socialen inte får höra din uppfattning så har det enbart anmälan uppfattning att gå på och då kan der få konsekvenser för dig genom att ditt barn omhändertas. Kanske på felaktigt grundlag. Kanske inte. 

Det inget hotfullt att man får stå för konsekvenserna om inte medverkar. Det fakta. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?