• Anonym (Lis)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-05-23 21:45:56 följande:
    Du har väldigt mycket fel och förstår inte det själv. Märkligt. 
    Det kallas Dunning-kruger-effekten.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lis)
    Challenger skrev 2023-06-04 01:08:26 följande:
    Jag har inte deltagit i debatten. Har bara läst och håller med ordentlig mamma. Att sända sekretessklassade handlingar med snigelpost låter helt vansinnigt. Jag förstår hennes kritik. 

Vad EpicF får ut av tråden förstår jag däremot inte. Säger bara att alla andra har fel med taskig meningsbyggnad och skyller på sin dyslexi. 
    Det må kännas vansinnigt men det är inte olagligt, vilket är diskussionen här. Och i den sakfrågan har ts fel, vilket hon inte förstår trots alla inlägg som upplyser henne om hur det är.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-04 22:29:17 följande:
    Beror på vad du menar med olagligt.
    Jag har aldrig hävdat att det skulle vara olagligt att använda sig av vanlig post. 
    Däremot är det ju så att socialtjänsten och socialtjänstutredningar omfattas av sekretess. Postar socialtjänsten personutredningar och denna post kommer på villovägar bryts sekretessen och sekretessbrottet är ett faktum. Det finns ingen annan att klandra än socialtjänsten, för det är de som gjort valet att sända handlingar med vanlig post. 

Sänds handlingar med REK är säkerheten betydligt högre. Det sker en ID-kontroll vid uthämtandet. 

Du kan jämföra det med mitt exempel att kasta en sten. Det är inte olagligt att kasta stenar. Kastar du däremot stenar så att någon får dem i huvudet, gör du dig garanterat dig skyldig till minst vållande av kroppsskada, svårare fall misshandel och i värsta fall dråp/mord. Det är konsekvensen.

Du hävdar att de inte följer lagen när de inte skickar med rek.

Att skicka med vanlig post är ok, precis som att kasta sten är ok. Att skicka till fel person då blir det nog kallat vårdslöst, precis som det inte är ok att kasta sten på någon/något. Sker det dessutom en skada, då pratar vi lagbrott.

Kontentan är att det är helt i sin ordning att de skickar med vanlig post så länge det är rätt adresserat och inte finns någon annan i hemmet som inte får komma åt handlingarna.

Sen är rek säkrare då även postens hantering kommer in i bilden, men de följer fortfarande lagen när de skickar med vanlig post. Så att du ber dem skicka rek är inte att du säger till dem att följa lagen, för det gör de redan, det är ett önskemål från dig som klient hur hanteringen sköts i ditt ärende.

• Anonym (Lis)
    Marmite Devil skrev 2023-06-12 20:35:42 följande:
    Så kan det absolut vara, men eftersom jag inte har några planer på att läsa igenom tråden fler gånger, och du inte kan svara på vad det olagliga består i kan jag bara konstatera att du inte vet , eller att det inte fanns något olagligt. 
    Snart säger hon standardfrasen att hon inte sagt att nåt är olagligt.....😅
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-12 22:40:47 följande:
    EpicF? 

Ja, hen har ju yttrat att socialtjänsten inte begår något sekretessbrott om de sprider handlingarna till obehöriga. Det är tydligen brevbäraren som övertagit ansvaret från socialtjänsten numera... 😀
    Nej du såklart.😂
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-12 23:31:22 följande:
    Givetvis är spridande av sekretessklassad information till obehöriga olagligt. Vad är så svårt att förstå med det? 
    Att skicka ett brev till rätt person är inte att sprida information.
    vad är så svårt att förstå med det?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2023-06-20 14:03:39 följande:
    Nej det finns ju alltid någonting som är sämre, men det verkar inte spela någon roll. Sekretessbrott har skett först när brevet kommer fel, oavsett metod.

Kan det inte ses som försök till sekretessbrott om du tar ett sekretessbelagt dokument och medvetet kastar ut det från en byggnad ner på en gata där vem som helst kan ta och läsa det? 😉

• Anonym (Lis)
    EpicF skrev 2023-06-20 14:24:44 följande:
    Det kan det nog.... om någon anmäler. 
    Eller överlagt sekretessbrott om man planerat det en längre tid.😉😅
    Det var lite skämtsamt skrivet. Tänker att oaktsamhet eller vårdslöshet ligger närmast till hands. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (skådespel) skrev 2023-06-25 17:35:43 följande:

Att  jag skulle få uppleva den underbara dag då Epicf stöter på någon som är lika tjurskallig som hon själv...  // Hjärta

För en som inte orkar läsa hela tråden: har Epicf faktiskt hävdat att någon fått fängelse för att ha öppnat felskickad post, eller har hon bara - helt riktigt - sagt att det är möjligt som lagen är skriven?

Nej, bara informerat om vad som står i lagen, hänvisat till rätt paragraf i lagen samt citerat lagen ordagrant, så helt korrekt och lättförståelig info.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?