Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land
Hej,
Jag och mitt ex har en son på 1.5 år. Vi bodde i EU land A under graviditet och mammaledighet. Därefter fick han jobb i EU land B och jag skulle tillbaka till mitt jobb i Sverige. Han skrev på papper om att sonen fick flytta med mig men det var mycket fram och tillbaka med det och när jag satt på planet så skrev han att han inte ger sitt samtycke till flytten.
Jag skriver in sonen i Sverige och därefter så skriver han på papper till förskolan. Jag åker ner till honom 1 vecka 1 gång i månaden så sonen får träffa sin pappa i sammanlagt 4 månader. Jag använder all min semester och betalar ur egen ficka. Därefter så åker pappan till Sverige och hälsar på sonen i ca 10 dagar i två månader i sträck, osv. Alltså umgänge har skett men pappan har vägrat vara ensam med sonen och har tillbringat sammanlagt 24h ensam, jag är alltså alltid med vid umgänge - på pappans begäran-.
Nu vill pappan att sonen ska bo 50% hos honom i EU land B och föreslår varannan månad. Jag har sagt nej och nu anklagar han mig för kidnappning, att jag försöker ta sonen ifrån honom, osv. Eftersom sonen är så liten så kan han inte flyga ensam, en förälder måste flyga med honom. Vidare så tycker jag att det är orimligt att sonen ska behöva byta land, hem, förälder, skola, lärare, vänner och rutiner varannan vecka bara för att vi vuxna inte vill bo i samma land.
Värt att nämna är att jag lämnade honom pga mycket psykisk misshandel och det är därför extremt svårt för oss att kommunicera. Dock vill jag också säga att jag tycker att pappa har en fin kontakt med sin son och jag vill att de ska kunna ses och bygga en stark relation. Jag vill bara 1. inte behöva åka fram och tillbaka till det andra landet, 2. umgås med pappan under tiden han har umgänge med sonen, 3. inte ha sonen pendlandes mellan länder varje månad, och 4. inte att sonen ska flytta till Portugal.
Har någon en liknande erfarenhet och hur har ni gjort med uppdelning? Han hotar nu att han ska ta vårdnaden ifrån mig och att om jag inte går med på 50/50 mellan länderna så kommer han se till så vi sitter i rättstvist i många år osv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:31
menar varannan månad. Skrev varannan vecka på något ställe.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:46
Värt att nämna är att sonen nu har bott 10 mån i Sverige och att jag är svensk medborgare och min familj bor här. Mitt ex har ingen familj där han bor nu utan hans familj bor i ett land utanför Europa. Både pappa och son är medborgare i Sverige och pappans hemland.
Jag glömde även att nämna att sonen hälsade på pappas familj i 5 veckor över jul. 3 veckor med pappan och 2 veckor då jag var där också. Det var emot rekommendationer från BVC och sos (som jag har kontakt med pga. misshandeln) men pappen hetsade så mycket, hotade med att han skulle ge upp sonen, och höll på, i en vecka, tills jag gav mig och sa ok. Problemet är att pappan har en jättefin familj i sitt hemland och jag vill gärna att han ska få ta del av den delen av sin familj samt kultur.
Under tiden sonen var i sin pappas hemland så bodde han med pappa, farmor och farfar samt hade en barnvakt på heltid.
När sonen sedan kom hem till Sverige så noterade både jag och förskolepersonalen att sonen som vanligtvis är super lugn och ett väldigt lätt barn, blivit utåtagerande, slagits och fått utbrott. Detta har nu gått över och han är tillbaka till sitt vanliga jag. Men nu är jag extra orolig för att låta honom åka någonstans för länge.