• Anonym (orolig mamma)

Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land

Hej,

Jag och mitt ex har en son på 1.5 år. Vi bodde i EU land A under graviditet och mammaledighet. Därefter fick han jobb i EU land B och jag skulle tillbaka till mitt jobb i Sverige. Han skrev på papper om att sonen fick flytta med mig men det var mycket fram och tillbaka med det och när jag satt på planet så skrev han att han inte ger sitt samtycke till flytten. 

Jag skriver in sonen i Sverige och därefter så skriver han på papper till förskolan. Jag åker ner till honom 1 vecka 1 gång i månaden så sonen får träffa sin pappa i sammanlagt 4 månader. Jag använder all min semester och betalar ur egen ficka. Därefter så åker pappan till Sverige och hälsar på sonen i ca 10 dagar i två månader i sträck, osv. Alltså umgänge har skett men pappan har vägrat vara ensam med sonen och har tillbringat sammanlagt 24h ensam, jag är alltså alltid med vid umgänge - på pappans begäran-. 

Nu vill pappan att sonen ska bo 50% hos honom i EU land B och föreslår varannan månad. Jag har sagt nej och nu anklagar han mig för kidnappning, att jag försöker ta sonen ifrån honom, osv. Eftersom sonen är så liten så kan han inte flyga ensam, en förälder måste flyga med honom. Vidare så tycker jag att det är orimligt att sonen ska behöva byta land, hem, förälder, skola, lärare, vänner och rutiner varannan vecka bara för att vi vuxna inte vill bo i samma land. 

Värt att nämna är att jag lämnade honom pga mycket psykisk misshandel och det är därför extremt svårt för oss att kommunicera. Dock vill jag också säga att jag tycker att pappa har en fin kontakt med sin son och jag vill att de ska kunna ses och bygga en stark relation. Jag vill bara 1. inte behöva åka fram och tillbaka till det andra landet, 2. umgås med pappan under tiden han har umgänge med sonen, 3. inte ha sonen pendlandes mellan länder varje månad, och 4. inte att sonen ska flytta till Portugal.

Har någon en liknande erfarenhet och hur har ni gjort med uppdelning? Han hotar nu att han ska ta vårdnaden ifrån mig och att om jag inte går med på 50/50 mellan länderna så kommer han se till så vi sitter i rättstvist i många år osv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:31
    menar varannan månad. Skrev varannan vecka på något ställe.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-21 11:46
    Värt att nämna är att sonen nu har bott 10 mån i Sverige och att jag är svensk medborgare och min familj bor här. Mitt ex har ingen familj där han bor nu utan hans familj bor i ett land utanför Europa. Både pappa och son är medborgare i Sverige och pappans hemland.

Jag glömde även att nämna att sonen hälsade på pappas familj i 5 veckor över jul. 3 veckor med pappan och 2 veckor då jag var där också. Det var emot rekommendationer från BVC och sos (som jag har kontakt med pga. misshandeln) men pappen hetsade så mycket, hotade med att han skulle ge upp sonen, och höll på, i en vecka, tills jag gav mig och sa ok. Problemet är att pappan har en jättefin familj i sitt hemland och jag vill gärna att han ska få ta del av den delen av sin familj samt kultur.

Under tiden sonen var i sin pappas hemland så bodde han med pappa, farmor och farfar samt hade en barnvakt på heltid.

När sonen sedan kom hem till Sverige så noterade både jag och förskolepersonalen att sonen som vanligtvis är super lugn och ett väldigt lätt barn, blivit utåtagerande, slagits och fått utbrott. Detta har nu gått över och han är tillbaka till sitt vanliga jag. Men nu är jag extra orolig för att låta honom åka någonstans för länge.

• Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land
  • Mrs Moneybags

Här har du inget annat val än att ta honom till rättegång för att få ensam vårdnad. Det kan förstås bli så att det blir han som får vårdnaden istället för dig, men att ett spädbarn ska bo i två olika länder är helt orimligt. Det kommer aldrig att gå igenom. 

Hur hade han tänkt sig att skolgången ska se ut?

• Jemp

Du har helt rätt här, och ingen lär döma annorlunda. Har ingen erfarenhet själv dock.

• fjanten

Nej, ingen domstol kommer göra bedömningen att ett barn ska bo varannan månad i olika länder. De skulle inte ens döma ett barn till att bo varannan månad i olika städer i Sverige om avståndet är större än några mil (det ska ju fungera med skola). För så små barn är dessutom någon form av 3-3-4-schema oftast standard, inte ens varannan vecka, så varannan MÅNAD finns det inte en risk på miljonen att han skulle få till. Och eftersom DU varit barnets trygga punkt nu i 1,5 år, barnet kommer räknas som rotat i sin plats i Sverige, så finns det absolut ingen risk att barnet kommer flyttas till honom. Aldrig. Hans enda chans att få barnet på halvtid är att flytta nog nära er i Sverige. Sitt lugnt i båten.

• Anonym (Ghost)

Haha vilken idiot Skrattande Nej, barnet kommer aldrig behöva flytta mellan två länder på det där sättet. Ansök om enskild vårdnad som första alternativ, MEN också gemensam vårdnad som andra alternativ eftersom tingsrätten annars tvingas döma vårdnad till någon av er och även om det är långsökt att det skulle bli pappan så skulle jag inte riskera det.

• LFF

Ett till tips: Sköt all kommunikation skriftligt mellan er två och spara ALLT! 

Kontakt med familjen på pappans sidan kan du sköta utan inblandning av honom om det är så. 

Men börja med att ansöka om enskild vårdnad med hänvisning till att han bor utomlands vilket försvårar samarbetet mellan er. Och se även till att få ett umgängesavtal samt att om han håller på så här så släpp inte ifrån dig barnet utomlands utan att du är med så han inte kan kidnappa barnet. 

• Anonym (Skadligt)

Du måste försöka få honom att förstå att det är skadligt för ett så litet barn att flytta mellan föräldrar på det sättet. Sonen kommer få psykiska problem. Det är som att mamma resp pappa dör för ett så litet barn varje gång. De har inte förmåga att förstå och minnas saker som äldre barn och vuxna. Barnet får grava anknytningsskador oavsett hur bra respektive förälder tar hand om det på sin månad. Det vore verkligen barnmisshandel och det ska du verkligen inte medverka till! Kanske du kan be honom tala med en barnpsykolog för att han ska förstå detta lite bättre?

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Skadligt) skrev 2023-02-21 12:43:02 följande:

Du måste försöka få honom att förstå att det är skadligt för ett så litet barn att flytta mellan föräldrar på det sättet. Sonen kommer få psykiska problem. Det är som att mamma resp pappa dör för ett så litet barn varje gång. De har inte förmåga att förstå och minnas saker som äldre barn och vuxna. Barnet får grava anknytningsskador oavsett hur bra respektive förälder tar hand om det på sin månad. Det vore verkligen barnmisshandel och det ska du verkligen inte medverka till! Kanske du kan be honom tala med en barnpsykolog för att han ska förstå detta lite bättre?

Nej, det behöver ts inte göra. Det är bättre att gå via tingsrätten. En sådan diskussion skulle inte leda någonstans, annars hade han redan förstått. Det är inte ts ansvar att få honom att förstå, och det kommer inte hända.
  • AndreaBD

Hur var det tänkt från början? Jag menar, man skaffar barn, du var i hans land, men ändå ska du tillbaka till ditt jobb i Sverige? Hur hade det varit om ni hade hållit ihop? Var ni eniga där? 

Jag frågar för att grunden är ju egentligen: Den som flyttar till den andres land och man skaffar barn där, får ju räkna med att om relationen går isär, så kan man inte bara sticka till sitt hemland igen. Jag är själv också från annat europeiskt land och hade inte en tanke på att gå tillbaka dit efter skiljsmässan. När jag väl skaffade barn här tog jag ju på sätt och vis beslutet att vara kvar här, oavsett. Hade ni inte känt varandra särskilt länge, eller?

Oavsett, så som situationen är nu, så tror jag inte att det är sannolikt att han skulle få igenom sina krav. Det är helt enkelt inte bra för barnet. Du erbjuder möjligheter och man kan justera dessa lite grann om det behövs. Men månadsvis i olika länder - det funkar ju inte. Ett litet barn brukar behöva sin mamma mest. Och senare, när hen går i skolan kan man inte heller gå månadsvis i olika länder. Pappan får vara "semester-pappa". Det är också något. 

• Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-02-21 12:46:01 följande:

Hur var det tänkt från början? Jag menar, man skaffar barn, du var i hans land, men ändå ska du tillbaka till ditt jobb i Sverige? Hur hade det varit om ni hade hållit ihop? Var ni eniga där? 

Jag frågar för att grunden är ju egentligen: Den som flyttar till den andres land och man skaffar barn där, får ju räkna med att om relationen går isär, så kan man inte bara sticka till sitt hemland igen. Jag är själv också från annat europeiskt land och hade inte en tanke på att gå tillbaka dit efter skiljsmässan. När jag väl skaffade barn här tog jag ju på sätt och vis beslutet att vara kvar här, oavsett. Hade ni inte känt varandra särskilt länge, eller?

Oavsett, så som situationen är nu, så tror jag inte att det är sannolikt att han skulle få igenom sina krav. Det är helt enkelt inte bra för barnet. Du erbjuder möjligheter och man kan justera dessa lite grann om det behövs. Men månadsvis i olika länder - det funkar ju inte. Ett litet barn brukar behöva sin mamma mest. Och senare, när hen går i skolan kan man inte heller gå månadsvis i olika länder. Pappan får vara "semester-pappa". Det är också något. 

Nej, om du läser TS så bodde de i ett tredje land när de fick barn. Han flyttade tillbaka till sitt hemland och hon till sitt (med barnet). 
  • Anonym (orolig mamma)
    AndreaBD skrev 2023-02-21 12:46:01 följande:

Ok så det är lite komplicerat. Ingen av oss skulle stanna i landet som barnet föddes i. 

Jag bodde i Sverige och han bodde i Tyskland. Jag fick ok från mitt jobb att jobba hemifrån i Tyskland under covid. Då blev jag gravid och vi bestämde att vi skulle föda i Tyskland då de tillät att pappa fick vara med. Efter 3 månader då pass och medborgarskap fixats så åkte jag till Sverige med bebis i två månader, kom tillbaka i 1 månad till tyskland, och vi åkte till pappans hemland 2 månader. Därefter tillbaka till tyskland i 2 månader.

Under denna tid hade vi pratat om att flytta till USA men det blev inget. Därefter fick han erbjudande om att jobba i Portugal. Jag sa tydligt "nej, jag flyttar inte till Portugal" och att jag ville hem till Sverige för att fortsätta jobba. Han tackade ja till jobbet i Portugal och jag gjorde slut. När jag flyttade från Tyskland var det 1 månad kvar innan han började jobba i Portugal och 1 månad kvar innan jag började jobba i Sverige. Alltså var planen att inte stanna i Tyskland och att jag skulle tillbaka till Sverige medan han skulle tillbaka till Portugal. 

Enligt honom så skulle vår son flytta med honom till Portugal men jag var den enda som tog hand om sonen och han viste inte ens hur man blandar mjölkersättning till honom. Tog inte en enda natt, bytte inte blöja, gav inga bad osv osv. Var aldrig ensam med sonen hemma. 

Han skrev på papper om att jag fick flytta med ångrade sig 6 gånger på 4 dagar vilket var tiden mellan påskrift och flyget. Dock körde han oss till flygplatsen och hjälpte oss med check in osv. Jag åkte även tillbaka till tyskland och hälsade på innan han flyttade till Portugal. 
Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land