• AndreaBD

Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land

Hur var det tänkt från början? Jag menar, man skaffar barn, du var i hans land, men ändå ska du tillbaka till ditt jobb i Sverige? Hur hade det varit om ni hade hållit ihop? Var ni eniga där? 

Jag frågar för att grunden är ju egentligen: Den som flyttar till den andres land och man skaffar barn där, får ju räkna med att om relationen går isär, så kan man inte bara sticka till sitt hemland igen. Jag är själv också från annat europeiskt land och hade inte en tanke på att gå tillbaka dit efter skiljsmässan. När jag väl skaffade barn här tog jag ju på sätt och vis beslutet att vara kvar här, oavsett. Hade ni inte känt varandra särskilt länge, eller?

Oavsett, så som situationen är nu, så tror jag inte att det är sannolikt att han skulle få igenom sina krav. Det är helt enkelt inte bra för barnet. Du erbjuder möjligheter och man kan justera dessa lite grann om det behövs. Men månadsvis i olika länder - det funkar ju inte. Ett litet barn brukar behöva sin mamma mest. Och senare, när hen går i skolan kan man inte heller gå månadsvis i olika länder. Pappan får vara "semester-pappa". Det är också något. 

• AndreaBD
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-21 13:13:05 följande:
    Ok så det är lite komplicerat. Ingen av oss skulle stanna i landet som barnet föddes i. 

Jag bodde i Sverige och han bodde i Tyskland. Jag fick ok från mitt jobb att jobba hemifrån i Tyskland under covid. Då blev jag gravid och vi bestämde att vi skulle föda i Tyskland då de tillät att pappa fick vara med. Efter 3 månader då pass och medborgarskap fixats så åkte jag till Sverige med bebis i två månader, kom tillbaka i 1 månad till tyskland, och vi åkte till pappans hemland 2 månader. Därefter tillbaka till tyskland i 2 månader.

Under denna tid hade vi pratat om att flytta till USA men det blev inget. Därefter fick han erbjudande om att jobba i Portugal. Jag sa tydligt "nej, jag flyttar inte till Portugal" och att jag ville hem till Sverige för att fortsätta jobba. Han tackade ja till jobbet i Portugal och jag gjorde slut. När jag flyttade från Tyskland var det 1 månad kvar innan han började jobba i Portugal och 1 månad kvar innan jag började jobba i Sverige. Alltså var planen att inte stanna i Tyskland och att jag skulle tillbaka till Sverige medan han skulle tillbaka till Portugal. 

Enligt honom så skulle vår son flytta med honom till Portugal men jag var den enda som tog hand om sonen och han viste inte ens hur man blandar mjölkersättning till honom. Tog inte en enda natt, bytte inte blöja, gav inga bad osv osv. Var aldrig ensam med sonen hemma. 

Han skrev på papper om att jag fick flytta med ångrade sig 6 gånger på 4 dagar vilket var tiden mellan påskrift och flyget. Dock körde han oss till flygplatsen och hjälpte oss med check in osv. Jag åkte även tillbaka till tyskland och hälsade på innan han flyttade till Portugal. 
    Hm... det var dåliga förutsättningar när det är så många olika länder inblandade. Även om ni hade kunnat hålla ihop - jag förstår att du hade anledningar att inte vilja göra det - så hade ni kanske haft svårt att enas där. Och det måste man egentligen göra om man ska ha barn ihop. Det måste bli långtidsplaner. 

Men som sagt, det låter ju inte som om han skulle kunna få igenom det han vill. Du erbjuder honom rimliga förslag. 
Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land