• Anonym (Ghost)

Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land

Haha vilken idiot Skrattande Nej, barnet kommer aldrig behöva flytta mellan två länder på det där sättet. Ansök om enskild vårdnad som första alternativ, MEN också gemensam vårdnad som andra alternativ eftersom tingsrätten annars tvingas döma vårdnad till någon av er och även om det är långsökt att det skulle bli pappan så skulle jag inte riskera det.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Skadligt) skrev 2023-02-21 12:43:02 följande:

Du måste försöka få honom att förstå att det är skadligt för ett så litet barn att flytta mellan föräldrar på det sättet. Sonen kommer få psykiska problem. Det är som att mamma resp pappa dör för ett så litet barn varje gång. De har inte förmåga att förstå och minnas saker som äldre barn och vuxna. Barnet får grava anknytningsskador oavsett hur bra respektive förälder tar hand om det på sin månad. Det vore verkligen barnmisshandel och det ska du verkligen inte medverka till! Kanske du kan be honom tala med en barnpsykolog för att han ska förstå detta lite bättre?

Nej, det behöver ts inte göra. Det är bättre att gå via tingsrätten. En sådan diskussion skulle inte leda någonstans, annars hade han redan förstått. Det är inte ts ansvar att få honom att förstå, och det kommer inte hända.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-23 10:29:03 följande:
    Ska träffa familjerätten idag så får vi se hur det går. Samarbetssamtal är dock bara möjliga om vi båda är villiga till att ha samtal. Just nu har han sagt ok, men där pendlar han också. Just nu vill han prata med dem för att han "ser fram emot att berätta för dem vad jag är för person" .... men jag tänker att det är bra om vi pratar med dem och båda får dela våra versioner så att någon kan hjälpa oss lösa ut hur vi ska göra.
    Lycka till! Även om han inte kommer så är det ett steg i rätt riktning för din del.
Svar på tråden Mitt ex vill att vår son på 1.5 år ska bo varannan månad i Sverige och varannan månad i annat EU land