Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Klarar inte av att se kända människor

Mycket har ändrats sedan jag startade tråden. Konserten var inbokad sedan länge. Jag märkte att det var svårt för mig att känna mig delaktig, och därför använde jag mig av tråden för att regna på wokeparaden i efterhand. Jag blev troligen mer irriterad över att divan var så sen än vad jag hade blivit innan HHs krönika.

När jag såg Malou von Sivers intervjua Alex Schulman var det som att se två följeslagare under många år talas vid, men jag känner en allt större distans. Jag vet att de båda skrivit böcker och att Alex Schulman vill skriva "något riktigt bra". Jag bedömer att han redan är på ungefär den nivå han kan uppnå. Jag har uppskattat flera av böckerna mycket, särskilt det omgjorda sommarprogrammet om hur boy Alex meets girl Amanda, då jag är romantiker, även om det kanske inte är litterära underverk. Jag kan inte bedöma det, är varken Jonas Thente eller Kristoffer Leander. Alla böcker måste inte vara litterära, precis som om det vore outhärdligt om allt jag svarade dig i text var skrivet på vers i uppvisningssyfte.

Jag såg att Helena von Zweigbergk och Mona Sahlin har startat tantpodd. Jag kände mig lättad över att omedelbart och naturligt sakna intresse för poddar av före detta politiker som ställer upp i Masked singer. Jag känner inget behov av att titta på den låtsat entusiastiska juryn i Masked singer i år.

I helgen såg vi ett gammalt avsnitt av Så mycket bättre. Molly Hammar spelade padel och många artister sjöng. Jag är fortfarande intresserad av musik, och Så mycket bättre handlar mer om musik än kändisar, medan det är tvärtom med Masked singer. Jag kan därför tänka mig att se programmet igen. 

Jag läser tidningen allt mer restriktivt. Nu har jag några böcker hemma som är inläggsaktiga, och jag läser lite i taget i dem. 

Stjärnglansen som fanns kring offentliga personer som jag beundrade tidigare har inte kommit tillbaka. 

• Fröken Allvar

Själva abonnemanget heter Allt+ och kan säkert nås via flera vägar, varav DN och Expressen är två. Jag vet inte hur man uttalar Leandoer, men jag vet hur man stavar det, därför lade jag till den rätta stavningen. 

• Fröken Allvar

Ännu ett tips

visitsandviken.se/evenemang/detaljer

Rullstol, skottlossning och någon du sett på 41:ans buss

Vissa har en känsla av att inte riktigt höra till. En utställning om sårbarhet, motståndskraft och normalitet.

• Fröken Allvar
    FredrikLiksom skrev 2023-03-07 03:49:50 följande:

Den där väntan på artisten känner jag igen. Jag blir förbannad bara jag tänker på det. Det är en sak om något hänt och personen inte kan påverka det men då ska hon banne mig be om ursäkt några ggr från djupet ur sitt hjärta. Axl Rose brukade tydligen bete sig så.

Att du rör dig i vår huvudstad har kanske påverkat din syn på offentliga personer. Att uppehålla dig i samma livsrum som dem har självklart minskat distansen till dem. Med tanke på ditt stora kulturintresse så blir avståndet mellan dig och dem offentliga personerna mindre än för andra Stockholmare. Det är inte så konstigt då att du reagerar som du gör.

Du har plockat ner dem på jorden tänker jag. Inget fel i det. Du är kalibrerad. Det leder kanske till Insikter som blir värdefulla för dig i framtiden. Vad det är återstår väl att se.

Att du skrev Leandoer helt isolerat fick mig att googla och fundera. Kanske anade jag vad du ville säga. Kanske inte.

Aah, vad konstigt det blev! Jag blev spärrad ett dygn med motiveringen att jag gjort reklam för en teater i Norrland, men de andra två inläggen med tips är kvar, och texten som hörde till inlägget om teatern i Norrland och vände sig till dig försvann samtidigt!
    Jag skrev ju just om teatern i Norrland för att jag kände hopp när jag såg kultur från andra delar av landet som inte är fullt så navelskådande som kulturell stadspublik vill ha. Eller, den är väl lika navelskådande den, det finns massor av ortenkultur och kultur som är anti urban norm på ett navelskådande vis. 
    HH är i tidningen som aldrig förr. Idag berättade hon för SvD om sina tre bästa maträtter. Jag har inte läst men gissar inte på palt. 
    Ja, jag har plockat ner den på jorden, men vet du: Jag var på en teater igår och det var väldigt speciellt och fint. De flesta skådisarna kände jag inte till sedan tidigare. Det går framåt. 
  • Fröken Allvar
    FredrikLiksom skrev 2023-03-08 19:53:57 följande:

Det låter toppen. Det kanske blir mer jordnära och inte så pretentiös med småstadskultur. Jag behöver lära mig att uppskatta kultur-event. Jag går bara konserter egentligen. Vilket jag börjat tröttna på. Så jag kanske borde vidga mina vyer.

Det kanske blir så lite. Att när något Varit i fokus för ens sinne så är dem överallt. Som HH nu då.

Jag såg förresten att kulturprofilen från Berns ska vara med i Jills Veranda denna säsong. Det kanske kan vara intressant?

"Kulturprofilen från Berns" är supermusikalisk OCH har star quality så det blir säkert toppen. Jag är dock butthurt över PALTEN. Men hon fick en del reklam här, liksom HH.
    Jag vill starkt uppmana dig och alla andra människor att uppleva kultur. Det spelar mindre roll vad det är. Man blir påverkad. Kommer ur sin bubbla. Jag flög högt igår efter teatern, och det var skådisarnas förtjänst. Jag applåderade intensivt. Så jag är nog botad från det äckel och den totala antipati jag kände då jag i desperation skrev alla mina trådar. 
  • Fröken Allvar

Privilegierad svärta har ofta så snygg paketering. Tone Sekelius analsköljning, kan det bli mer glamouröst med ett rövhål? De flesta väljer ett nysköljt rövhål som sitter på en vacker kropp framför andra typer av rövhål. Det har framgått i mina trådar vilka jag ser som riktiga rövhål, och du har mildrat med dina perspektiv.

Det har skett en stor förändring i hur mycket jag vill veta om andras svärta under veckorna som gått. På teatern igår kunde jag ana svärtan i skådisarna, men de rabblade inte upp den ordagrant för mig eller tvingade mig att lyssna på politiska brandtal utifrån specifika händelser som präglat uppväxten. Eller så handlade teatern om precis det? 

• Fröken Allvar

Tjusningen med teaterns värld är att man inte kan vara säker. Har du hört uttrycket politisk teater?
    Kända människor spelar roller på en offentlig scen. 
    Det var ett intressant perspektiv att du säger dig ha svårt för när svärta sammanblandas med politiska brandtal. Det skulle kunna vara en av orsakerna till att människor blir så arga på mig. Jag försöker att vara opolitisk men tror att det ligger mycket i att det personliga är politiskt. Ens egna livsval får politiska konsekvenser, om än indirekt. 
    Det finns en politik i att försvara kändisarnas rätt och sätt att ta bra betalt för sin privilegierade svärta. Mitt favoritexempel är Yasin, som sedan länge flyttat från Rinkeby men fortfarande representerar det gatuvåld som för så många kulturskribenter tycks vara den mest spännande och intressanta delen av utsattheten här i förorten. 

• Fröken Allvar
    FredrikLiksom skrev 2023-03-09 17:53:15 följande:

Nej det uttrycket är jag inte bekant med. 

Hur menar du med att det kan vara därför folk blir arga på dig? Jag har inte upplevt dig som politisk alls. 

Jag har förstått att sådant jag skrivit om mig själv uppfattats som mycket provocerande på ett politiskt plan, och det kan ha att göra med den brandtalande delen av min tunga. 
    Politisk teater anser man det politiska spelet vara. Sådant som inte är sakfrågor. Sådant som sägs för att elda på. Jag tänkte på det när jag läste vad du skrev. 
    Therese Lindgren känner jag knappt till men SVT ringer influencers och gör samarbeten ibland. Jag tror att jag såg hennes namn fladdra förbi där. 
  • Fröken Allvar

Jag är totalt pro Jocke och Jonna, eftersom jag är en romantiker och tycker att de verkar älska varandra på det där sättet som kan hålla människor vid varandras sida ett helt liv.

Bekantas svärta, alltså? Men vad händer i dig när de dragit sin svärta många, många varv? Är du en sådan som är kvar då? Jag var det, tidigare. (Nu är jag på Familjeliv. ) 

Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor