• Anonym (Whaaaa?)

Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

Jag låter säkert väldigt mycket storstadsbo nu. 

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Är jag totalt ute och cyklar? 

• Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?
  • Tobben
    Anonym (Whaaaa?) skrev 2023-02-19 13:52:13 följande:

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Du är totalt ute och cyklar.
  • Anonym (Säkrare)

Det är väldigt mycket säkrare att bo på landet, men du har rätt i att OM det händer något så tar det lång tid att få hjälp och det gör en utsatt. Farliga djur är ofta även det i anslutning till städer/villaområden, tex älgar som blivit vana vid människor. En stadsälg är farligare än en lantisälg :) 

Du bör vara mer orolig om hon bor kvar i stan än om hon flyttar till landet.

• Anonym (Hmm)

Jag tror att du har helt rätt för dig. Du hade inte känt dig trygg ensam ute på landet. 

Hans syster och många, många andra känner sig helt ok med det. Förmodligen är risken för rån eller för att bli överkörd betydligt lägre ute i vildmarken.

• Fjäril kär

Bor man på landet är skogen och Årstiderna ens bästa vänner och man lär sig hur man klarar sig i den miljön. 

• Anonym (Häpp)

Jag tycker du är ute och cyklar.... För mig känns det tryggare att bo själv mitt i skogen än i en storstad där man får ducka för kulor och gängvåld. Men visst, ambulans tar ju längre tid om något händer på landet. Men man kan ju inte gå runt och vara rädd att något ska hända.

När jag var 25 år bodde jag själv en sommar i våran sommarstuga som låg ute på en Ö. En stuga till fanns det och varken rinnande vatten eller el. Vansinnigt skönt! Hade lätt kunnat bo själv långt ute i en skog.

• Anonym (Skogen)

Ja, du är ute och cyklar. Vi bor på landet och tryggare än här går nog inte bo. Såvida hon har bil, telefon och lås på dörren kan jag inte se vad som skulle kunna hända.  Och vilda djur? Det är över 200 år sen nån dog i en vargattack, de flesta djur skyr folk, älgar är bara farliga om du går nära när kon har kalvar. Och vinterväder? Hon har väl antagligen nån form av uppvärmning av huset och vett att klä sig.

Ingen i vår by har haft anledning att ringa polis eller ambulans på de snart 15 år vi bott här.

• Anonym (Varg)

Ja, du är helt ute och cyklar. Tiden för ambulans är lika oavsett om du är tjej eller kille. Du är lika ensam mot tre tjuvar oavsett om du är tjej eller kille.

Inbrott, rån, överfall är vanligare i storstäder en långt ute på landet.

Att bli överfallen av ett vilt djur händer extermt sällan och nästan enbart jägare som smyger runt och aktivt följer djur.
  • Anonym (Huh?)

Har du varit där så du vet att det ligger helt avsides? Även på landet har man grannar, och man har ofta bättre koll på varandra även om man bor glest, än vad folk i ett lägenhetshus i stan har. 
  • Anonym (G)

Hon kan nog ta vara på sig själv om hon valt att bo så. Jag hade nog känt mig otryggare i stan där man riskerar att bli ihjälskjuten 

Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?