• Anonym (Whaaaa?)

Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

Jag låter säkert väldigt mycket storstadsbo nu. 

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Är jag totalt ute och cyklar? 

• Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det låter ju som hon bor ganska avsides. Men TS, varför skulle det vara farligare för henne än för någon annan? 

Är det brott du tänker på, är det som sagt farligare i tättbebyggda områden. Och olyckor, väder och natur gör inte skillnad på kön.

Vi får anta att hon trivs med att bo så, annars skulle hon väl flytta?

• lövet2
    Tobben skrev 2023-02-19 21:26:19 följande:
    Vem råkar ut för allvarliga olyckor och plötslig sjukdom i hemmet?
    Att vara långt ifrån en ambulans ser i alla fall inte jag som en risk.
    Eeeh ...? Skojar du?
  • Anonym (Ologiskt)

Jag skulle aldrig våga bo ensam ute på landet. skulle bara livrädd varje gång jag hörde minsta ljud, samtidigt har jag promenerat hem från krogen när jag var i 20-årsåldern många gånger. Hur tror du statistiken ser ut för ensamma tjejer i storstan vs ödsligt ute på landet? För en kvinna är dessutom största risken hennes egna partner, även om allt ovan ändå är relativt ovanligt i Sverige. 

• Anonym (Jo)
    Tobben skrev 2023-02-19 21:10:26 följande:
    Jag blir orolig över att någon blir orolig över att en tjej bor ensam i ett hus på landet.
    Skrämmande
  • Anonym (Ui)

Håller med dig TS, jag hade inte vågat. 

• Tobben
    lövet2 skrev 2023-02-19 21:29:22 följande:
    Eeeh ...? Skojar du?
    Nej
  • lövet2
    Tobben skrev 2023-02-19 21:26:19 följande:
    Vem råkar ut för allvarliga olyckor och plötslig sjukdom i hemmet?
    Att vara långt ifrån en ambulans ser i alla fall inte jag som en risk.
    Eftersom du påstår att din fråga är seriös, så svarar jag väl lika seriöst att de flesta gör det förr eller senare.

I år har hittills ambulansen varit till vårt kvarter 3 gånger. En gubbe med hjärtinfarkt, en tonåring som fick diabetes från ingenstans och ett barn med brutet ben. När man bor flera i en familj och kanske har några grannar, så kan man ofta skippa ambulansen och få skjuts till akuten med någon. Den som bor helt ensam är däremot helt beroende av att det kommer en ambulans vid akuta skador eller sjukdomar. Om man får en allergichock, bryter armen, får en hjärnskakning, blindtarmsinflammation eller annat besvärligt, då kan man inte bara sätta sig i bilen och köra själv till sjukhuset. Bor man dessutom i en sommarstuga, så ligger den antagligen inte vid en allmän väg och blir därför inte plogad på vintern. Så ja, man tar en viss risk när man bor ensam på ett sådant ställe.
  • Anonym (Kvinna...)

Farligt vet jag inte? Men extremt ensamt och tråkigt. Jag skulle hellre bo i vilken stad som helst än på landet. Låter helt fruktansvärt.  Lider med henne,  stackars.  

• Anonym (Skogen)

Jag och maken har känt varann i 19 år och aldrig behövt ambulans. Ingen i vår familj heller och ingen i byn. Så att undvika landet för att man ev. kan behöva ambulans låter extremt nojigt. Lider man av allvarlig allergi har man troligen medicin hemma. Lider man av andra allvarliga sjukdomar också. Är man ung och fullt frisk är det mycket osannolikt att man skulle behöva ambulans.

Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?