• Anonym (Whaaaa?)

Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

Jag låter säkert väldigt mycket storstadsbo nu. 

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Är jag totalt ute och cyklar? 

• Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?
  • Anonym (Ologiskt)
    Anonym (Skogen) skrev 2023-02-20 15:51:28 följande:

Jag och maken har känt varann i 19 år och aldrig behövt ambulans. Ingen i vår familj heller och ingen i byn. Så att undvika landet för att man ev. kan behöva ambulans låter extremt nojigt. Lider man av allvarlig allergi har man troligen medicin hemma. Lider man av andra allvarliga sjukdomar också. Är man ung och fullt frisk är det mycket osannolikt att man skulle behöva ambulans.

Ja, jag har aldrig ens varit på en vårdcentral (förutom BVC när jag var ett litet barn). Man får väl ringa en ambulanshelikopter om det gäller liv eller död. 
  • Anonym (Falabella)
    lövet2 skrev 2023-02-19 21:29:22 följande:
    Eeeh ...? Skojar du?
    Nej.

Har aldrig legat på sjukhus en natt och aldrig ringt ambulans till varken mig själv eller annan i familjen. 
  • Anonym
    Anonym (Ologiskt) skrev 2023-02-20 16:10:07 följande:
    ringa en ambulanshelikopter 
    Ja herrejestanes
    Det blir inte precis bättre ju mer du skriver.
  • Anonym (Ologiskt)
    Anonym skrev 2023-02-20 19:09:35 följande:
    Ja herrejestanes
    Det blir inte precis bättre ju mer du skriver.
    Vad menar du med ?ju mer jag skriver?? Jag skrev inget mer. 
  • Emer66

Ja, du är ute och cyklar. De är människor som är farliga.  Människor finns de mest av städerna.  

Risken att bli skadad av ett vilt djur i Sverige är minimal,  speciellt om du inte är jägare.  
    Däremot är det en betydande risk att bli misshandlad eller våldtagen av en människa.

Så undvik män, inte rådjur.  

• Citronella

Varför skulle det vara farligare för henne än en kille? Och vad har hennes ålder med saken att göra? Jag tänker tvärtom är hon frisk är risken betydligt mindre att hon får akuta hälsoproblem än en äldre dam med benskörhet. 

• Anonym (Lollo)

Tycker det låter farligt med tanke på alla våldsdåd i samband med inbrott som begås nuförtiden. Om hon lyckas larma, skulle säkerligen inte polisen hinna dit i tid. Hon har ju heller inte möjligheten att skrika efter hjälp från en granne - om det exempelvis skulle brinna eller ske ett rån och olycka i hemmet osv. Hon kan bli akutsjuk och inte ha möjligheten att ta sig till mobilen för att ringa, men kanske ändå öppna dörren och få hjälp om hon bodde i lägenhet. Finns så många olika scenarios om vad som skulle kunna gå fel och göra det farligt med att bo helt öde ute på landsbygden.

• Anonym (Lollo)

Tycker det låter farligt med tanke på alla våldsdåd i samband med inbrott som begås nuförtiden. Om hon lyckas larma, skulle säkerligen inte polisen hinna dit i tid. Hon har ju heller inte möjligheten att skrika efter hjälp från en granne - om det exempelvis skulle brinna eller ske ett rån och olycka i hemmet osv. Hon kan bli akutsjuk och inte ha möjligheten att ta sig till mobilen för att ringa, men kanske ändå öppna dörren och få hjälp om hon bodde i lägenhet. Finns så många olika scenarios om vad som skulle kunna gå fel och göra det farligt med att bo helt öde ute på landsbygden.

• Anonym
    Anonym (Lollo) skrev 2023-02-20 23:09:55 följande:

Hade hon bara varit medelålders man så hade ju polisen axat järnet och branden självdött medan grannar flyttar dit fort som fanken.
  • viktorjohan
    lövet2 skrev 2023-02-19 21:29:22 följande:
    Eeeh ...? Skojar du?
    Många människor i tex Norrlands inland har timmar till närmaste ambulans. De nojar nog mer över höga el- och bränslepriser än avståndet till ambulansen. 
  • Tom Araya
    Anonym (Whaaaa?) skrev 2023-02-19 13:52:13 följande:
    Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?

Jag låter säkert väldigt mycket storstadsbo nu. 

När jag och min kollega gick av jobbet i morse pratade vi lite om vad vi skulle göra under våra lediga dagar. Han sa att han skulle sticka ut till sin syster. När jag frågade var hon bor sa han att hon bor där hans familj har lantställe. Jag sa att det lät entusiastiskt av henne att vara för ute redan i februari, men nej, hon bor där permanent förtydligande han.

Nu är jag rent ut sagt orolig för henne. Det låter totalt otryggt att bo stora delar av året helt ensam långt ifrån allt och alla som ensam ung tjej. Om det händer henne något skulle det ju ta minst en timme säkert mer att få dit en ambulans till exempel. De enda som skulle ha ärenden dit utöver familjen skulle vara tjuvar. Med vilda djur och vinterväder dessutom känns det väldigt otryggt.

Är jag totalt ute och cyklar? 

Det är inte optimalt att bo ensam på landet. Mycket kan hända som är relaterat till väder och själva bostaden.
    För att bo på landet bör man vara av en lite särskild sort, bl.a. lite praktisk och "fixare". Utöver det har kön nog ingen betydelse. Snarare så att det som innebär större risker för kvinnor finns det mer av i staden än på landet.
  • Anonym (Lande)

Ett par km till närmsta granne/ by är inga avstånd … hade det handlat om mil till närmsta granne så hade det varit en annan sak.
    Jag bor ett par km utanför närmsta by , det tar en ambulans minst 40 min att ta sig hit men hade jag bott i Norrland kunde det varit ännu längre tid..man lär sig o anpassar sig efter de förutsättningar man har..
    vad det gäller att bli insnöad så har jag bättre snöröjning än de som bor i stan  …många gånger jag åker hemifrån på nyplogade vägar för att sedan komma till stan o inse att där är gatorna inte plogade ännu… varför? ..på landet sköts plogningen ofta av bönderna…de ska upp o mjölka / ta hand om sina djur o plogar då innan djuren måst ses till ungefär samma tid varje dag = plogar tidigare 

Svar på tråden Är det inte farligt för en ensam tjej att bo på landet?