Loveydovey skrev 2023-02-14 13:15:56 följande:
WOW jag är så vansinnigt tacksam för att ni tagit er tid att skriva här, era texter och svar kommer jag att läsa MÅNGA gånger! <3
Helt otroligt vad man får ut av ett inlägg här
Igår försökte jag lägga de vid 18:30 men precis som ni nämnde så blev den rastlösa pojken då på ret-humör och bet den lite lugnare trötta pojken hårt i tån 2 ggr så det blev ett mindre kaos. Försökte även läsa saga men han släckte sänglampan, skrek och tjoade men det lossnar nog med tiden...
Men trots att de somnade relativt sent så vaknade de gladare än vanligt och framför allt började det inte frågas efter iPad:en direkt (har inte ens tagit med mig de från pappan nu)
Jag älskar också att vara ute så nu när det är ljusare kommer jag försöka att vara ute tills det mörknar, de var sjuka mycket i vinter och då ville de till slut inte gå ut alls utan bara ligga inne och kolla padda och TV... och jag blev mer och mer bekymrad... till sluttog jag till detta forum igår och nu skiner solen och allt känns lättare!
Just det, jag har inte nämnt att jag har de mån tis fre lör så då blir det ju ÄNNU tokigare med tiderna för de... pappan är nattmänniska så att be honom gå upp tidigare/lägga de tidigare är en fight jag inte vill ta dessvärre
men känner mig hoppfull om att vända på deras dygnsrytm nu ändå med hjälp av era tips och aktiviteter! Glad alla hjärtans dag snälla ni
Det kan vara så att ni behöver ändra om bytestiderna. Även om de bara är 3 år så kan det kanske vara lite för tätt med omställning helt enkelt. De hinner inte komma in i "mammarutiner" innan det är dags för "papparutiner".
Jag har tvillingar själv som nu är 9 år. I den där åldern så gällde det ju att trötta ut dem helt enkelt. Om de springer iväg åt varsitt håll när ni är ute får du väl helt enkelt sätta på dem en Skiphop-ryggsäck med "koppel" på. Då får de en viss frihet men kan inte hamna i galenskaper helt.
Det blir ju inte enklare av att ni bor så pass trångt heller, även om det är en övergångsperiod. Hade ni bott lite större så hade du ju kunnat lägga den ena i din säng och den andre i sin säng så att de inte störde varandra (så har vi gjort ibland just för att det blivit för mycket konflikter mellan tvillingarna).
Se om det finns någon form av aktivitet som de skulle kunna börja på lite smått för att bli av med energi.
Och försök prata lite med pappan om vikten av gemensamma rutiner när de är så där pass små! Speciellt om ni har täta byten.