• Loveydovey

Hejdå paddan hej aktiviteter!? Ensam med tvillingar som inte vill sova tidigt osv.

Hej! Jag har separerat från mina tvillingars pappa sedan i oktober, de är 3 år och relativt livliga. 

För ungefär ett år sedan så skaffade han två iPads till de för vi skulle åka på semester så de skulle ha de på planet men efter det har iaf en av sönerna blivit helt beroende av den. Hos pappan får de ha iPads hur mycket de vill vilket jag tycker är jobbigt. 

Jag bor i en etta och sparar pengar tills jag får fast kontrakt på nya jobbet och kan köpa en bostad. 
    min dröm skulle vara att det var så gott som iPad- och mobilfritt hos mig då det är gråt och skrik så fort man tar ifrån de de. 

Men vet inte vad jag ska hitta på med de hemma, vet ni något kul som vi kan pyssla med? De sitter inte still när man läser böcker ännu. 
    De gillar att göra skum och bada figurer i handfatet men det spårar lätt ut med blött ÖVERALLT?
    De hatar dessutom att gå och lägga sig för hos pappa får de vara uppe sent och vakna 8:20 men jag måste lämna de på förskolan 7:20 så de ska både sova och gå upp tidigare hos mig vilket inte är lätt (bor dessutom en bussresa från förskolan och de vägrar vagn så det är ett stort stressmoment. 

hjälp!

• Svar på tråden Hejdå paddan hej aktiviteter!? Ensam med tvillingar som inte vill sova tidigt osv.
  • Loveydovey

Alltså tuuusen tack för era svar! Känner att allt känns lättare bara av att ha fått lite tips.. Tror det varit extra jobbigt nu under mörka vintern då det varit becksvart när jag hämtat de vid 16? och de springer åt varsitt håll när de släpps ut; i bilvägen, in på kiosken osv.
    Det där med duplo på matta låter super då jag bor på 23 kvm (ja ni läste rätt) men det är ju under en kort period bara.. 

• Loveydovey

Angående sovtiderna så försöker jag lägga de strax efter 19? ibland lyckas det, ofta inte och då är det dessvärre två stackars grinollar som inte vill gå till förskolan morgonen efter. Hos pappa är det uppe sent, godis mcdonalds och iPads som gäller så är rädd att de ska tycka att det är pest och pina hos mig? därför vill jag hitta på roliga lekar! 

• Loveydovey

WOW jag är så vansinnigt tacksam för att ni tagit er tid att skriva här, era texter och svar kommer jag att läsa MÅNGA gånger! <3 
    Helt otroligt vad man får ut av ett inlägg här Skrattande 
    Igår försökte jag lägga de vid 18:30 men precis som ni nämnde så blev den rastlösa pojken då på ret-humör och bet den lite lugnare trötta pojken hårt i tån 2 ggr så det blev ett mindre kaos. Försökte även läsa saga men han släckte sänglampan, skrek och tjoade men det lossnar nog med tiden...
    Men trots att de somnade relativt sent så vaknade de gladare än vanligt och framför allt började det inte frågas efter iPad:en direkt (har inte ens tagit med mig de från pappan nu) 
    Jag älskar också att vara ute så nu när det är ljusare kommer jag försöka att vara ute tills det mörknar, de var sjuka mycket i vinter och då ville de till slut inte gå ut alls utan bara ligga inne och kolla padda och TV... och jag blev mer och mer bekymrad... till sluttog jag till detta forum igår och nu skiner solen och allt känns lättare!
    Just det, jag har inte nämnt att jag har de mån tis fre lör så då blir det ju ÄNNU tokigare med tiderna för de... pappan är nattmänniska så att be honom gå upp tidigare/lägga de tidigare är en fight jag inte vill ta dessvärre
    men känner mig hoppfull om att vända på deras dygnsrytm nu ändå med hjälp av era tips och aktiviteter! Glad alla hjärtans dag snälla ni Hjärta

• Loveydovey

Hej allihopa som skrev i min lilla tråd! 

ipad:sen är helt borta ur vårt liv nu! T.o.m. deras pappa gick med på detta då förskolan sa till honom att ena sonen är besatt av att få tag i iPad:en även där och börjar bli osocial så nu har det i stort sett gått närmare 2 månader cold turkey från paddan!
    Och oj vad mycket mer pojkarna leker med varandra och den enas språk har utvecklat mycket sedan han fick ?tänka själv? mer. Blir gråtfärdig när jag skriver detta..

Kan säga att de vinnande sakerna att göra varit: skumbad åt leksakerna i handfatet, lekplatsturne och pussel! Men ska beta av era listor detta år!

är såå glad för detta beslut, även ifall det lett till mindre egentid så har vi alla blivit mycket mindre stressade och  så är det så mycket lättare att lägga de på kvällen när de ?läst? böcker istället för att kolla på ipadsen! 

Svar på tråden Hejdå paddan hej aktiviteter!? Ensam med tvillingar som inte vill sova tidigt osv.